Drop catching: het hoe en waarom

20 oktober 2016, 13:00

Drop catching. Nee, dat gaat niet over die zwarte snoepjes! Met drop catching bedoelen we de methode waarmee je domeinnamen kunt registreren nadat ze vrij gekomen zijn. Als je wilt weten hoe dat precies werkt, lees dan verder.

Voordat we dat verder uitleggen, doen we even een stapje terug en leggen we uit hoe de lifecycle van een domeinnaam verloopt.

Lifecycle

Stel, “voorbeeld.nl” is een vrije domeinnaam en wordt door iemand, we noemen hem even Henk, gekocht bij een registrar. Degene die een domeinaam registreert, wordt vaak gevraagd voor hoeveel jaar deze de domeinnaam wil registreren. Een domeinnaam kan voor 1 jaar, maar ook voor 10 jaar geregistreerd worden, afhankelijk van de betreffende registrar. In dit geval gebruiken we 1 jaar. Henk is dan eigenaar van voorbeeld.nl voor 1 jaar.

Wanneer het einde van de registratieperiode in zicht komt (na 1 jaar), zal Henk een bericht krijgen over de verlenging van zijn domeinnaam. In veel gevallen zal de domeinnaam automatisch met 1 jaar verlengd worden. Wanneer Henk dit niet wenst en de domeinnaam opzegt, zal de registratieperiode verlopen en wordt de domeinnaam in quarantaine gezet – hierover later meer.

Een andere mogelijkheid waardoor een domeinnaam in quarantaine komt, is als Henk zijn rekening niet betaalt. De registrar zal in veel gevallen verschillende herinneringen sturen, maar als laatste stap wordt de domeinnaam opgeheven en komt deze wederom in quarantaine.

Wat houdt de quarantaineperiode in?

De quarantaineperiode van een .nl-domeinnaam is 40 dagen. Dit kan per top-level domain anders zijn. In Henks geval is voorbeeld.nl in deze periode niet meer technisch actief en kan Henk er niets meer mee doen. Als de domeinnaam van Henk in quarantaine staat, kan niemand anders deze domeinnaam registreren.

Alleen Henk kan de domeinnaam uit quarantaine halen of Henk moet toestemming geven aan een registrar om dit voor hem te doen. De quarantaineperiode is bedoeld om de eigenaar van een domeinnaam te beschermen tegen het onverwachts vrij komen van zijn domeinnaam. De dag dat de domeinnaam uit quarantaine komt, is terug te vinden op de website van Stichting Internet Domein Registratie (SIDN).

Na de 40 dagen quarantaine komt voorbeeld.nl vrij en kan iedereen deze domeinnaam registreren. Het moment dat een domeinnaam vrij komt, wordt ook wel de ‘drop’ genoemd. Vaak zijn er meerdere personen en partijen geïnteresseerd in dezelfde domeinnaam. Deze partijen proberen dan tegelijkertijd deze domeinnaam te ‘catchen’. Hier komt de term drop catching dus vandaan. Dit ‘catchen’ gebeurt overigens binnen enkele seconden.

Voor- en nadelen

Het grote voordeel van drop catching is dat je een domeinnaam kunt kopen voor een mooie prijs. Je hoeft niet te onderhandelen en bespaart hier veel tijd mee. Als je een bedrijf inschakelt om je domeinnaam te vangen, hoef je verder niks te doen en kun je achterover zitten.

Er zijn helaas ook een paar nadelen verbonden aan drop catching. Zo kan geen enkel bedrijf 100 procent garanderen dat zij een domeinnaam voor jou zullen vangen. Vooral als een domeinnaam populair is, zullen er meerdere partijen zijn die de domeinnaam ook willen registreren.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat de huidige eigenaar nog kan beslissen om de domeinnaam uit quarantaine te halen en deze zelf te houden. Je weet dus ook nooit zeker of de domeinnaam die in quarantaine staat daadwerkelijk vrij komt.

Is drop catching legaal?

Als je het begrip drop catching googelt, kom je berichten tegen waarin mensen zich afvragen of drop catching wel legaal is. Om meteen antwoord te geven op je vraag: ja, drop catching is legaal. Nadat de domeinnaam gedropt is, is de domeinnaam van niemand. Dit is dus het moment dat iedereen de domeinnaam mag registreren.

De eigenaar van de betreffende domeinnaam heeft voor het einde van de registratieperiode verscheidene herinneringen gekregen om de domeinnaamregistratie te verlengen. Daarnaast is de domeinnaam na het einde van de registratie periode nog 40 dagen in quarantaine geweest. Wanneer de eigenaar niet heeft gereageerd op al deze herinneringen, kan de eigenaar na het vrijkomen ervan de domeinnaam helaas niet alsnog registreren. In dit geval zal deze persoon contact op moeten nemen met de eventuele nieuwe eigenaar van de domeinnaam.

Kan ik dit niet zelf?

Als een domeinnaam uit quarantaine komt, kan in principe iedereen de domeinnaam registreren. Het is dan ook zeker mogelijk zelf te proberen een domeinnaam te registreren als deze is vrijgekomen. Echter, als het een populaire domeinnaam betreft, maak je niet heel veel kans om de domeinnaam ook echt te vangen. Zoals aangegeven: het ‘catchen’ betreft vaak slechts enkele seconden.

Gespecialiseerde bedrijven hebben een geautomatiseerd dropcatch-systeem en kunnen daarmee binnen enkele seconden een domeinnaam registreren. Het is daarom aan te raden een bedrijf in te schakelen als je favoriete domeinnaam lijkt vrij te komen.

Waarom zijn sommige domeinnamen zo prijzig?

De prijs van een domeinnaam wordt bepaald door vraag en aanbod, zoals bij veel producten en diensten het geval is. Daarnaast is een domeinnaam altijd uniek: er is maar één van beschikbaar.

In veel gevallen is het niet relevant de waarde van een domeinnaam te relateren aan de inkoopwaarde. De waarde van een domeinnaam wordt op een andere manier berekend. Een domeinnaam kan van waarde zijn om verschillende redenen.

  • Je hebt een bedrijf, huisdier of schoonmoeder met deze naam.
  • De domeinnaam heeft veel historie en autoriteit omdat er een grote site op actief is geweest.
  • De domeinnaam is kort en daarom makkelijk te onthouden en meer waard.
  • Je hebt een uniek product en je wilt voorkomen dat een concurrent met een soortgelijke domeinnaam aan de haal gaat (defensief registreren).
  • De domeinnaam bestaat uit een zoekwoord dat interessant kan zijn voor je positie in de zoekmachines.

Er kunnen nog veel meer redenen zijn waarom een domeinnaam veel waard is.

Daarnaast is het natuurlijk ook wat de gek er voor geeft. Wat voor de ene persoon een hele mooie domeinnaam is, hoeft voor de ander helemaal niet interessant te zijn. Juist dat is het leuke en boeiende aan domeinnamen.

Erik heeft een brede achtergrond in online marketing en heeft in 2014 CatchTiger opgericht. Sinds die tijd is hij dagelijks actief in de wereld van domeinnamen. Van waardebepaling tot bemiddeling en verkoop van verschillende ccTLD's. Naast CatchTiger is Erik sinds 2010 actief met het bedrijf Klik & Steen gespecialiseerd in Wordpress en Magento websites en webshops.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Tom

    Hallo Erik, even een vraagje. Ik was in de veronderstelling, dat na de quarantaine een domein eerst nog in een redemption perdiode komt. Of hangt dat af van het soort domein. Wellicht alleen voor .nl ?


    3 september 2017 om 12:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!