Drie belangrijke lessen na het doen van 10 design sprints

2 juni 2017, 09:00

Design sprint is een methode ontwikkeld door Jake Knapp van Google Ventures. Met deze aanpak helpen ze start-ups, zoals Slack, Fitstar en Savoike, om grote problemen op te lossen en nieuwe ideeën te testen in slechts vijf dagen. In de afgelopen maanden zijn wij betrokken geweest bij tien designsprints of sessies die hier sterk op geïnspireerd zijn. Dit is wat we hebben geleerd.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met mijn collega Menno Steenvoorden.

Eerst een korte introductie van GV’s design sprints. Ondernemers en marketeers hebben allemaal dagelijks te maken met de vraag hoe ze hun bedrijf, merk of product nog beter kunnen laten aansluiten bij de behoeftes van gebruikers of klanten. Een design sprint helpt hierbij. De aanpak is zo bijzonder productief, omdat het je in staat stelt om snel in de toekomst te kijken naar hoe klanten of gebruikers reageren op bijvoorbeeld een nieuwe functie in een app, een nieuw idee voor een website of een nieuw communicatieconcept.

“The sprint gives you a superpower: you can fast-forward into the future to see your finished product and customer reactions, before making any expensive commitments.” – GV

Het is een mix van agile businessstrategie, innovatie, gedragswetenschap en design thinking. Tijdens de vijf dagen in de sprint, maak je optimaal gebruik van het creatieve talent binnen je team, iets wat je helpt bij het maken van beslissingen die de toekomst van een bedrijf kunnen bepalen.

Hoe werkt het?

De sprint die Knapp beschrijft, duurt vijf dagen. Op maandag heb je aan het einde van de dag een ambitieuze uitdaging afgebakend die je de komende vier dagen gaat oplossen. Op dinsdag gaat het om inspiratie en het bedenken van ideeën. Om de ideeën niet te abstract te houden, schetst iedere deelnemer zelfstandig een bedachte oplossing uit op papier. De woensdag draait om het nemen van beslissingen. We werken vervolgens de meest belovende ideeën uit in een storyboard dat stap voor stap laat zien hoe het prototype eruit gaat zien.

Donderdag werken we dat prototype uit. Een prototype is een façade. Je werkt alleen de gebruikerskant uit waardoor het haalbaar is om binnen een dag een prototype hebben. Vrijdag testen we het prototype met vijf gebruikers. De reacties van hen zijn voldoende om grotere patronen te ontdekken in het gedrag van gebruikers en hiervan te leren. Aan het einde van de vijfdaagse sprint weet je exact hoe je een volgende stap kunt maken met een project.

Les 1: kom achter je spreadsheets vandaan

We hebben de afgelopen jaren honderden inspirerende ondernemers, marketeers en andere leiders in organisaties ontmoet en begeleid. We kennen er weinig die niet alles voor hun bedrijf geven. Wat we wel vaak zien, is dat ze te lang achter hun bureau blijven zitten om spreadsheets en analyticstools te bekijken, zoekend naar zekerheden die er niet zijn. Succesvolle ondernemers en marketeers begrijpen het gedrag van hun gebruikers, iets wat je alleen krijgt door gebruikersinterviews of participerende observatie.

Dit is de kracht van een design sprint. Het maakt validatie van ideeën met eindgebruikers onderdeel van je werkwijze. Dit geeft een team ontzettend veel inzicht in hoe gebruikers zich gedragen en hoe ze daar het beste op kunnen inspelen. De eerste les is: stel je analyticstools goed in, maar ga daarna uitvinden hoe je ze kunt verbeteren door ideeën te testen met echte gebruikers.

Een van de start-ups waarmee wij een design sprint hebben gedaan is BarDoggy. BarDoggy is een app voor consumenten om korting op drankjes te krijgen als je uitgaat, voor horecagelegenheden om hun zaak te promoten en voor drankmerken een tool om meetbare productactivaties te starten in het horecakanaal. Met het team van BarDoggy hebben we een sprint gehouden met als focus het vereenvoudigen van het verzilveren van een deal via de app voor consumenten. Uiteindelijk hebben we de flow van de app veranderd waardoor gebruikers in slechts twee stappen een deal kunnen verzilveren.

Door gesprekken met gebruikers over het prototype, hebben we het design nog verder kunnen verfijnen voor we investeerden in de werkelijke development van de app. Verder kregen we een unieke kijk in wat de gebruikers denken en doen als ze uitgaan en leerden we hun taal beter spreken. We zagen ook dat het aantal nieuwe users dat binnen een week – nadat ze zich registreerden – ook minimaal één deal verzilverde toenam met 123 procent, iets wat er weer fijn uitziet in analyticstools.

Les 2: experimenteer met de vijfdaagse opzet

Een van de grootste uitdagingen om bij organisaties te beginnen met design sprints, is de opgave om een team (inclusief eindbeslissers) voor vijf dagen hun agenda leeg te laten houden. Er zijn genoeg redenen waarom het niet kan. We hebben dan ook menig MT-overleg laten verschuiven, meetings laten cancellen en zelfs geholpen met oppas regelen als alternatief voor een papadag. Het is absoluut het meest productief om onder gezonde tijdsdruk met een team in een fysieke ruimte vijf aaneengesloten dagen aan een enkel probleem te werken zonder afleiding van alledaagse zaken. Of we vinden dat een design sprint altijd moet bestaan uit vijf aaneengesloten dagen? Nee.

Na een keer een sprint volgens het boekje te hebben gedaan, is het best goed om verder te experimenteren. We hebben daar best goede ervaringen mee. Een voorbeeld van een start-up waar we de sprint onderbraken, was die van Anchor.Chat. Zij besloten aan het techevent Websummit in Lissabon deel te nemen. We deden met hen dag 1 van de sprint waardoor we wel een duidelijk gedefinieerde uitdaging hadden. Na Websummit kwam het team bij elkaar met de meest originele inspiratie en ideeën die ze tijdens Websummit hadden opgedaan. De extra dagen tussen de sprint leverde een overweldigende hoeveelheid ideeën op. Bovendien konden zij op Websummit veel gerichter op zoek naar inspiratie.

We geven absoluut de voorkeur aan een design sprint van vijf aaneengesloten dagen. Niettemin kan een design sprint die niet bestaat uit vijf aaneengesloten dagen ook goed uitpakken. Zorg wel dat de sprint maximaal drie weken duurt. Als het langer duurt, is de betrokkenheid lager, loop je kans dat deelnemers afzeggen en kost het opstarten steeds onnodig veel tijd. Daarnaast zijn de verschillende onderdelen of methodieken die we gebruiken tijdens de sprint om nieuwe ideeën te bedenken of beslissingen te nemen ook nuttig om andere meetings effectiever te maken.

Les 3: zorg voor duidelijk producteigenaarschap

Negen van de tien design sprints die we hebben doorlopen, waren een succes. Elke keer staan we weer versteld van de vooruitgang die we in een week kunnen boeken, maar het gaat ook wel eens mis. Het grootste risico is het gebrek aan verantwoordelijkheid, draagvlak en een realistische kijk op budget en tijd. Merijn Hillen van designbureau Fabrique noemt dat in haar blogpost over design leadership. Wij kregen hiermee te maken bij een start-up die zojuist een flinke funding ronde had binnengehaald en het team in korte tijd snel had zien groeien.

Op de eerste dag van de sprint merkten we dat de founder zich heel behoudend opstelde om zijn nieuwe teamleden de ruimte te geven. Daarnaast keken de teamleaden op hun beurt vrij passief naar de founder om hun visie uit te spreken. Iedereen die zich wel uitsprak, kreeg niet de bevestiging of discussie waar opgehoopt werd. De eerste dag was ontzettend zwaar om door te komen. Op de derde dag meldde de founder zich last minute af en de ideeën die we daarna met de rest van het team zijn gaan prototypen en testen, zijn nooit verder uitgewerkt.

Een belangrijk onderdeel van de design sprint is het beslissingsproces waarbij iedereen een stem heeft, maar er ook een iemand het laatste woord heeft. We zijn erachter gekomen dat we dit beter moeten bespreken vooraf aan de sprint.

Start met innoveren

Een design sprint is een methode waarmee een projectteam kan zien hoe gebruikers reageren op een toekomstige ontwikkeling. Vernieuwingen kunnen daarom veel sneller en gerichter plaatsvinden. We bepalen een uitdaging, ontwikkelen een prototype op basis van de meest belovende oplossingen en testen dit meteen met echte gebruikers. Een design sprint is een productieve en leuke manier om een meer human-centered benadering onderdeel te maken van je organisatiecultuur. De duur van een sprint is niet cruciaal, al werkt een design sprint het beste als de vijf dagen zo dicht mogelijk op elkaar ingepland zijn.

Het is wel essentieel om vooraf te bepalen of er duidelijk leiderschap is, zodat er voldoende draagvlak is voor de beslissingen die zijn genomen en getest tijdens de sprint. Als dat in orde is, zijn design sprints enorm nuttig. Doordat we ideeën al testen met gebruikers voordat we investeren in de uitwerking, werken teams veel productiever, gaan ze constructiever om met elkaars ideeën en pakken ze sneller onzekere maar vernieuwende ideeën op.

Mike Rijkers
Strategist & Founder bij TAPE.CC B.V.

Mike Rijkers is co-founder van TAPE. TAPE is een strategisch design bureau voor ambitieuze startups en andere innovatieve teams met vernieuwende ideeën. We gebruiken een systematische benadering van creativiteit, marketing en design om onderbouwd tot groei te komen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!