Dit zijn donkere tijden voor je inbox

3 juni 2020, 06:00

We leven in donkere tijden. Al onze devices schakelen langzaam over op dark mode. Dark mode is één van de populairste digitale designtrends van de afgelopen jaren. Het zet je kleurenschema om en plaatst typografie, webelementen en afbeeldingen op een donkere achtergrond. Wat betekent dit voor je nieuwsbrief?

De besturingssystemen van Apple en Android hebben een dark mode. Ook apps als Safari, Google Chrome, Twitter, WhatsApp en Instagram hebben deze optie. Dat onze mailboxen dark mode volledig accepteren zal je dan ook niet verbazen. Ze zetten je e-mail moeiteloos om in een donker kleurenschema.

Deze meest populaire e-mailclients en mobiele apps hebben een dark mode. Voor jou als gebruiker is dat erg prettig. Lichte tekst tegen een donker achtergrond leest makkelijker en is rustiger voor je ogen. Ook gebruikt je device in dark mode een stuk minder energie. Voor wie verantwoordelijk is voor het maken van een nieuwsbrief liggen er wel een paar uitdagingen. Al die apps en programma’s zetten je nieuwsbrief op een andere manier om naar dark mode. Hierdoor is de kans groot dat jouw keurige nieuwsbrief compleet verbouwd en onleesbaar bij iemand op het scherm verschijnt.

Gedeeltelijke kleuromzetting

De meeste e-mailclients zetten een deel van je nieuwsbrief om in het donkere kleurenschema. Bij gedeeltelijke kleuromzetting herkent je e-mailclient alleen lichte achtergronden en maakt ze donker. Dit geldt ook voor lichte teksten die vaak in buttons worden gebruikt. Alles wat al donker is blijft donker. Het grote nadeel van deze methode is dat stijlelementen waaronder je logo op onvoorspelbare wijze worden aangepast.

Deze methode wordt gebruikt door: Gmail app (iOS) Oulook (Android, iOS), Outlook 2019 (MacOS) en Outlook.com.

Volledige kleuromzetting

Bij deze methode worden alle kleuren in de e-mail omgekeerd, ongeacht of ze al donker zijn. Voor e-mailmarketeers is deze methode een absolute hel die veel problemen geeft. Onder meer Outlook op Windows-besturingssystemen en de Gmail-app op een Android-apparaat gebruikt deze methode.

Voor e-mailmarketeers is deze methode een absolute hel die veel problemen geeft

Twee veelgebruikte programma’s waardoor je bij de opmaak van je nieuwsbrief zeker rekening moet houden met deze methode.

Deze methode wordt gebruikt door: Gmail-app (Android) en Outlook 2019 (Windows).

Geen kleuromzetting

Tot slot zijn er ook nog e-mailclients die je nieuwsbrief volledig met rust laten. Dat klinkt in eerste instantie mooi maar ook hier moet je rekening mee houden. Ontwerp je een nieuwsbrief die er in dark mode goed uitziet, kijk dan ook goed of dit er zonder kleuromzetting ook zo is.

Deze methode wordt gebruikt door: iOS Mail en Apple Mail.

Testen

Wil jij dat je nieuwsbrief voor iedereen leesbaar en netjes is? Dan moet je nog meer gaan testen dan je voorheen deed. De meeste nieuwsbriefprogramma’s hebben nog geen preview-modus die je nieuwsbrief in een donker kleurenschema weergeeft. Je moet daarom een testmail versturen en die met zoveel mogelijk verschillende soorten kleuromzetting (gedeeltelijk, volledige en geen) openen.

Afbeeldingen

Om een afbeelding goed weer te geven, moet je zoveel mogelijk werken met transparante .png-afbeeldingen. Hiermee voorkom je lelijke zwarte of witte vlakken middenin een mail. Verder is het verstandig geen afbeelding als achtergrond te gebruiken. De kans dat je tekst wegvalt tegen de achtergrond en onleesbaar wordt, is groot. Ook met een gradiënt als achtergrond is dat het geval.

Met de komst van dark mode is een nieuwsbrief netjes opmaken een stuk lastiger geworden. Test je mail daarom goed en houd, bij het maken van keuzes, rekening met je doelgroep en het device waarop je mail het meest wordt geopend.

Ron Lubbers
Contentmarketeer bij Limesquare

Contentmarketeer bij LimeSquare.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!