De marketingoorlog tussen de energiegiganten

29 juni 2004, 15:19

Nog twee dagen en dan mag iedereen zelf zijn energieleverancier kiezen. Al eerder werd geconstateerd dat er nauwelijks onderscheid bestaat tussen de energiegiganten. Deze week in Intermediair een artikel waarin dit beeld nogmaals wordt bevestigd.

Een paar feiten uit het artikel op een rijtje:

Marketinguitgaven per klant in 2003 (x miljoen klanten):

– Nuon ? 11,58 (2,8)

– Eneco ? 11,32 (2,1)

– Essent ? 6,73 (2,3)

Eenvijfde van de Nederlanders wil van energiebedrijf veranderen, vanwege:

– het prijsvoordeel 75%

– ontevredenheid over de service 15%

– andere redenen 10%

Viervijfde wil bij de eigen leverancier blijven, omdat ze:

– vrezen dat de overstap niet soepel verloopt 33%

– eerst de prijsontwikkeling willen afwachten 31%

– tevreden zijn met de huidige leverancier 20%

– geen zin hebben in extra keuzes 16%

Uit het artikel wordt verder duidelijk dat op prijs slecht valt te concurreren. De helft van de energierekening bestaat uit belastingen, een kwart gaat op aan transportkosten, en met het resterende kwart kan in theorie de concurrentie worden aangegaan. Maar van dat concurrentiegevoelige deel is negentig procent afhankelijk van een factor die voor ieder bedrijf gelijk is, de olieprijs. Blijft er vervolgens maar een procent of 2-3 over om echt op te concurreren. Dan heb je het bij een gemiddeld verbruik over ??n euro zestig per maand!

Bron:

http://www.intermediair.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    mangold

    Tja, van creativiteit kan je die energiebedrijven onmogelijk beschuldigen.

    Waarom is er nog niet één van hen in bijvoorbeeld de verhuismarkt gesprongen? Je kunt heel eenvoudig mensen blij maken met een verhuisservice (huiselijk elektriciteitsnet nakijken, kapotte contactdoosjes vervangen, tijdelijke verhuispeertjes monteren, duidelijke labeltjes bij de elektra-groepen plakken, ouderwetse stoppen door nieuwe vervangen, enz., enz.), die slechts een paar tientjes kost als je ook direct bij hen klant wordt voor twee jaar ofzo. En als je dat teveel werk vind, kan je nog altijd een online lampenwinkel beginnen. En ook een batterijen-vervangdienst (oude ophalen voor recycling, nieuwe achterlaten en contant afrekenen) zou best eens een ‘hit’ kunnen zijn.

    Echt, er zijn duizend-en-één dingen te verzinnen waarvan energiebedrijven rijker, en klanten blijer worden. Maar die mensen van Nuon, Eneco en Essent komen niet verder dan het denken in kortinkjes.


    30 juni 2004 om 02:27
    media

    Aardig dat je juist de verhuismarkt noemt Carl, het is namelijk wel degelijk een markt waar de energiegiganten zich op richten middels een verhuisservice. Deze gaat alleen veel minder verder dan jij nu schetst. Het zijn een paar simpele ideeen die de energieleveranciers moeten aanspreken. Wellicht lezen ze mee en trekken ze binnenkort bij je aan de bel voor die andere duizend-en-een dingen 🙂

    Vraag is wel hoever je moet gaan als energieleverancier? Komen ze straks ook langs als mijn tv, wasmachine of magnetron het niet meer doet?


    30 juni 2004 om 02:50
    edwin duys

    Alle drie de partijen hebben daar in het verleden initiatieven voor genomen. Gemak in en rond de woning, varierend van klussen, schadeherstel, etc. Eneco heeft de formule ThuisTotaal, Nuon heeft de formule GoedGeregeld en Essent heeft haar franchiseorganisatie Inhome. Ik weet dat er ook in het verleden o.a. naar verhuisservice en andere activiteiten is gekeken. Dit had mijn inziens ook te maken met het feit dat vele nieuwe marketeers uit de FMGC wereld hun heil zochten in de voor hen dynamische energiemarkt.

    Echter (gelukkig), het is niet voor niets dat de partijen weer terug zijn naar de kernactiviteit: levering van energie en energie gerelateerde diensten. Dat is namelijk de perceptie van consumenten als zij bij energieleveranciers shoppen.


    30 juni 2004 om 07:22
    Jacco Oosterhof

    Edwin,

    Ik kan het niet laten, maar even een kleine correctie op jouw post.

    Het zijn marketeers uit de FMCG-wereld en niet uit de FMGC-wereld.

    (ter verduidelijking: Fast Moving Consumer Goods)


    24 september 2004 om 07:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!