De week van Koot: voice en e-commerce, en de beste podcasts
De talkshow zelf is inmiddels belangrijker dan de onderwerpen. Op 10 tegen 1. Nu maar hopen dat het nieuws snapt dat ze voor voldoende voorraad moet zorgen. Tijd voor het nieuws van de week, in de wekelijkse (marketing)update.
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.
1. Media:Tijd
Na de publicaties van Media:Tijd in 2013 en 2015 is er nu een nieuwe editie beschikbaar van het tijdsbestedingsonderzoek waarmee mediagebruik in de volle breedte wordt gemeten. In het Media:Tijd-onderzoek wordt onder ‘media’ verstaan: oude en nieuwe media, online en offline media, vaste en mobiele media, en media voor zowel persoonlijke als massacommunicatie.
“Altijd handig om een beeld te krijgen van waar de Nederlander zijn tijd aan besteedt”
Het onderzoek geeft inzicht in verschillende activiteiten (kijken, luisteren, lezen, communiceren, gamen, internetten en computeren), dragers (vaste en mobiele apparaten, maar ook papier) en content (de inhoud die respondenten tot zich nemen, zoals televisieprogramma’s of krantenartikelen). Altijd handig om een beeld te krijgen van waar de Nederlander zijn tijd aan besteedt.
2. The Age of AI
Apple, Disney, Netflix en Videoland: allemaal nieuwe contentproductenten die zogenaamde ‘originals’ maken. In dat rijtje heeft YouTube zich inmiddels ook gemeld. Eind 2019 werden de eerste vijf afleveringen van de YouTube Originals-serie ‘In the Age of AI‘ beschikbaar gemaakt voor iedereen. Dus ook zonder abonnement kun je je kennis vergroten door te kijken naar Robert Downey Jr. die op zoek gaat naar de betekenis van AI. Hoogwaardige content die lekker wegkijkt.
3. Persado
Dat machine learning en Artificial Intelligence invloed gaan hebben op ons vakgebied, is voor iedereen inmiddels wel een gegeven. Toch zou het nog wel eens sneller kunnen gaan dan we nu denken. Kijk maar eens naar Persado. Persado is volgens de makers in staat om op basis van Natural Language Generation (NLG) creatief werk te maken dat één op één ingezet kan worden, op talloze manieren. Eigenlijk dus weer een stap dichterbij het ultieme doel van de juiste boodschap, op het juiste moment, voor de juiste persoon, op het juiste device. En dan allemaal zonder dat er een mens aan te pas komt.
“Weer een stap dichterbij het ultieme doel van de juiste boodschap, op het juiste moment, voor de juiste persoon, op het juiste device”
4. Voice en e-commerce
Het regende eind vorig jaar allemaal analyses naar de status van voice en voice-assistents. Veel van die verhalen waren nogal negatief, omdat voice nog niet voldoet aan de torenhoge verwachtingen. Maar je kunt er ook op een andere manier naar kijken, zoals in dit verhaal van Adweek. Adweek komt tot de conclusie dat er voor een zoekopdracht in een webshop, naar een kort zwart jurkje in de maat Small voor een bedrag onder de honderd euro, maar liefst zestien clicks noodzakelijk zijn om de resultaten te zien. Dat kan ook met één voice-commando. Interessante gedachte.
5. Podcast Notes
Honderdduizenden podcasts zijn er inmiddels. Je weet eigenlijk nu al dat je dus heel veel interessante podcasts gaat missen, omdat je domweg niet weet waar die briljante podcasts beschikbaar zijn en wat de inhoudelijke content is. Dan is er altijd weer iemand die met een goed idee komt: Podcast Notes. Van de meest interessante podcasts kun je de notes terugvinden en zelfs beluisteren, zodat je vooraf al een beeld krijgt van wat je ongeveer kunt verwachten.
6. Story Playbook
De Financial Times heeft met Story Playbook een platform gelanceerd voor journalisten, vol met templates, om ze helpen digitale content te schrijven die leidt tot een hogere mate van engagement. Nu zijn wij natuurlijk geen journalist, maar in veel gevallen wel contentmakers. Dus gebruik deze kennis om ook zelf content te maken die beter resoneert. Voor iedereen gratis toegankelijk!
7. De beste podcasts van 2019
Ok, nog heel even terug naar vorig jaar. The Atlantic heeft een overzicht gemaakt van de vijftig beste podcasts. Mocht je de komende tijd op zoek naar informatief entertainment, dan staat hier vast nog wel iets interessants voor je tussen. Mét gelukkig de series van Radiolab, This American Life en de al eerder besproken serie Dolly Parton’s America.
“Een beangstigend beeld over wat sporen van een smartphone je allemaal kunnen vertellen zonder dat je het in de gaten hebt”
8. Realigning the fundamentals
Fjord (Accenture Interactive’s design and innovation), publiceert al tien jaar de trends voor het komende jaar die wereldwijd gesignaleerd worden via de studio’s. Ook voor 2020 werd alle informatie weer gebundeld en komt Fjord tot een zevental trends die allemaal samen te vatten zijn onder de noemer ‘Realigning the fundamentals‘. Het geeft op een heldere manier inzicht over het kantelpunt van de huidige ontwikkelingen.
9. Smartphone-tracking
De kans is groot dat je al eerder iets hebt gehoord over dit geweldige verhaal van de New York Times. Misschien heb je het zelfs al gelezen. Mocht dat niet het geval zijn, lees het dan: misschien wel één van de allerbeste onderzoeksverhalen van 2019. Een beangstigend beeld over wat sporen van een smartphone je allemaal kunnen vertellen, zonder dat je het in de gaten hebt!
10. Visual Guide: Australia’s Bushfires
Het is wat ons allemaal bezighoudt op dit moment: de enorme bosbranden in Australië. De Guardian laat zien dat je ook via twee dimensies een verhaal kunt vertellen waarbij je de impact bijna van de pagina’s voelt branden. Zo kan je dus ook content maken!
Tot volgende week!