De week van Koot: The Future 100 en hoe advertenties ongelukkig maken

20 januari 2020, 12:00

Volgens een studie van Amerikaanse economen blijken de effecten van nudging toch kleiner dan gedacht. Dan zal er van Blue Monday ook wel niets kloppen… Hier is weer de update met het laatste (marketing)nieuws van deze week, in de Week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. The Future 100

Inmiddels is het een traditie. Aan het begin van het nieuwe jaar is er altijd dat prachtige trenddocument van Wunderman Thompson Intelligence met de honderd trends verdeeld over tien categorieën. Het geeft een mooi (ook visueel) beeld van de grote bewegingen die men signaleert. De algemene trend is behoorlijk positief, waarbij zaken als ethiek en optimisme en de zoektocht naar een nieuw vertrouwen de boventoon voeren. Belangrijk voor merken die willen inspelen op deze positieve ondertoon. Een transitie van angst naar realistische foreward thinking. Privacy, waarbij consumenten hun eigen data gaan beheren. Climate change dat zorgt voor meer sustainable businessplanning en transparatie over verantwoordelijkheden. Kortom: een heerlijk bladerboek voor de maand januari.

2. Advertising makes us unhappy

Zo! Dat is nog eens een heading van een artikel in Harvard Business Review. Onderzoek van The University of Warwick komt tot deze conclusie na het analyseren van 31 jaar data van 27 Europese landen. Hoe hoger de advertentieuitgaven, hoe minder tevreden de inwoners van dat land na een periode van twee jaar. Een verdubbeling van de advertentieuitgaven zorgt voor een daling van 3 procent in levenstevredenheid.

“Hoe hoger de advertentieuitgaven, hoe minder tevreden we zijn”

3. Spotify Podcast Ads

Spotify introduceert een nieuwe manier om ook de podcast te gebruiken als advertentiemedium. Met een nieuwe streaming ad insertion (SAI) is het mogelijk om specifieke doelgroepen te bereiken met een streaming audio ad. Dit impliceert dat luisteraars van dezelfde podcast verschillende audio-advertenties te horen krijgen. Overigens werkt dat natuurlijk alleen als je de podcast ook via een stream beluistert en niet op je device hebt gedownload.

4. CES

De Consumer Electronic Show (CES) is weer voorbij. Waarschijnlijk heb je Samsung’s rollende robot Ballie al ergens voorbij zien komen. Maar net zoals de Future 100 maken we ook ieder jaar plaats voor Steven Sinofsky. Zijn verslag van alles wat er relevant was op de CES geeft het beste weer wat de nieuwsfeiten zijn, als je zelf niet de tijd had om naar Las Vegas te gaan. Dus ga er maar voor zitten. Een uur lang CES-innovatie.

5. Reuters

Het jaarlijkse Reuters-rapport over nieuwsmakers, media en technologie is er weer. Het volgende decennium staat volgens Reuters in het teken van de toenemende regulering van het internet en pogingen om het vertrouwen in de journalistiek te herstellen. Een volgende golf van technologische verstoring door AI-aangedreven automatisering, big data en nieuwe voice-interfaces. Mooie inzichten over de invloed van de Big Tech, diversiteit en minstens zo belangrijk: de groeiende aandacht voor audio.

“Het volgende decennium staat in het teken van de toenemende regulering van het internet en pogingen om het vertrouwen in de journalistiek te herstellen”

6. Apple

In bijna ieder boek over business of marketing wordt Apple aangehaald als voorbeeld. Ook presentaties gebruiken nog steeds Apple als een van de ultieme voorbeelden. Je zou bijna kunnen bedenken dat we nog even moeten wachten voordat er een Apple-museum ergens zal worden geopend. Maar voor de mensen die hier niet op kunnen wachten, is er nu een (unofficial) Apple-archive. Hier kan je bijna alles vinden wat Apple in communicatie heeft gedaan: van persfoto’s tot special events, WWDC-bijeenkomsten en campagnes.

7. Mojo Vision

Een mooi verhaal over een (persoonlijke) behoefte, een passie en het kunnen denken buiten de box. Mojo is bezig met de ontwikkeling van een contactlens waarin via Augmented Reality-informatie zichtbaar is voor de gebruiker. In de contactlens zit een display met de grootte van een zandkorrel, een energiebron, een processor en een image sensor. Over twee jaar verwacht men de eerste exemplaren op de markt te kunnen brengen. Goed nieuws voor slechtzienden, maar ook voor bijvoorbeeld hulpverleners zoals de brandweer. De eerste poging op dit terrein was natuurlijk de Google Glass. Ik ben heel benieuwd of Mojo meer succes gaat hebben.

8 Instagram

Het in omvang tweede socialmedianetwerk in de VS lijkt iets minder hard te groeien dan verwacht, zo meldt Emarketer. De oorzaak: er melden zich minder ouderen aan. Waar verwacht werd dat de penetratie van ouderen zou doorzetten, blijkt dat in de praktijk tegen te vallen. Aan de onderkant is er groeiende druk van het ‘opgeknapte’ Snapchat en natuurlijk TikTok. Overigens is de verwachting dat de advertentie-inkomsten van Instagram stijgen met 50 procent. Van 9,4 miljard dollar in 2019 naar 13,6 miljard dollar in 2020.

“Instagram lijkt iets minder hard te groeien dan werd verwacht”

9. Data Visualisation

In een wereld van steeds meer data wordt het steeds lastiger om de insights van die data te delen. Niemand wil immers tegen een spreadsheet van cijfers aankijken en op zoek gaan naar de essentie. Voor communicatie ligt hier een enorme kans om datavisualisatie te gebruiken om de gevonden insights te delen. Volgens Fast Company is datavisualisatie nu dan ook echt doorgebroken. Een strak verhaal met mooie voorbeelden. Overigens is de rechterhelft van ons brein erg goed in het begrijpen van visuals, dus met datavisualisatie maken we ook nog eens optimaal gebruik van zowel de linker- als de rechterhersenhelft. Wil je overigens meer weten van datavisualisatie dan is er op 17 februari in Heerlen een DataVisCamp 2020 mogelijk gemaakt door onder andere de Groeifabriek en het CBS.

10. De Maatschappelijke waarde van Ondernemers

Het MKB is de motor van de Nederlandse economie. Dat is mooi. Maar waar je nog vrolijker van wordt, is dat het MKB, naast de banenmotor, een enorme maatschappelijke bijdrage levert. Waar de multinationals op zoek gaan naar hun ‘purpose’, is dat voor 80 procent van het Nederlandse MKB al een onderdeel van bedrijfsvoering. Deze week werden de resultaten bekend van een onderzoek in opdracht van het MKB en uitgevoerd door het Impact Centre Erasmus (ICE). Hier kun je de resultaten downloaden. Wil je horen hoe dat onderzoek klinkt, dan kan ik deze podcast van Impact Radio ten zeerste aanraden. Dan hoor je de ondernemers zelf vertellen wat zij als waarde beschouwen.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!