De marketinglessen van Jumbo

1 augustus 2019, 13:00

Drie tips van marketingbazen (3): Maurice Barten

Hallo Jumbo! Hoe claim je met succes het category entry point ‘wat eten we’? In de serie Marketingbazen, geproduceerd door Big Shots in samenwerking met NIMA Young Professionals, geven de beste marketeers van Nederland superslimme inzichten aan de hand van hun eigen producten. In deze aflevering doet marketingmanager online Maurice Barten van Jumbo Supermarkten zijn drie marketinglessen uit de doeken.

Denk je ‘Hallo’, dan denk je Jumbo. Toch? ‘Category Entry Points’ noemen we dat: zorgen dat je brein bepaalde momenten aan een merk koppelt. Maurice Barten van Jumbo legt in drie minuten uit hoe ze dat doen bij één van de meest succesvolle supermarkten van Nederland.

Les 1: Groeien door penetratie te bouwen

“Penetratie bouw je door mensen op de juiste en relevante momenten aan je te laten denken.” Een belangrijke category entry point voor Jumbo is ‘wat eten we’. Wanneer je denkt aan boter en kaas, dan denk je automatisch ook aan… eieren. Zorg er dan ook voor dat kopers in je categorie op relevante momenten aan je denken.

Les 2: Practise what you preach

Zorg altijd dat je bewijsvoering op orde is. “Het is leuk dat je op relevante momenten mensen aan jou kunt laten denken, als ze bijvoorbeeld jarig zijn. Het is vervolgens niks waard als je niet het juiste assortiment hebt, het juiste voordeel en de juiste propositie.”

“Denk je ‘Hallo’, dan denk je Jumbo”

“Wij maken het category entry point ‘het moment om te vieren’ echt groot op zowel de as van propositie, voordeel en het juiste assortiment.”

Les 3: Be a butler, not a stalker

Maak het persoonlijk relevant door juist gebruik van data. “Zet de klant data in om dat ene juiste bericht te sturen. Zorg ervoor dat je je data goed op orde hebt en dat het goed transparant is.”

Bekijk ook de drie marketinglessen van Astrid Kortekaas (Diergaarde Blijdorp) en Ferry Buitenhuis (Hema).

Big Shots is een online video-agency uit Amsterdam die werkt volgens het credo ‘Make It Worth Sharing’. Onderverdeeld in de specialisaties Campagnes, Series, Corporate en We Explain, biedt Big Shots bureaus, merken en publishers creatieve en onderscheidende films en series, gemaakt voor het digitale tijdperk. Meer zien? Check Bigshots.nl.

NIMA Young Professionals inspireert young marketingprofessionals onder andere door een kijkje in de keuken van A-Merken tijdens de Top Marketing Tours-events. In 2019 zijn ze te gast bij Blijdorp, Jumbo, Nationale Nederlanden en KLM. Lid worden, en hun evenementen bijwonen? Kijk op NIMA.nl.

Michel Schrama
Head of Marketing & PR bij OppoSuits

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief