Hoe staat het met de digitalisering van Europa?

17 juli 2012, 05:26

De Digital Agenda Scoreboard 2012 presenteert stand van zaken van Europese digitalisering

In een eerder artikel heb ik kort verslag gedaan van de eerste dag van de Digital Agenda Assembly 2012 van de Europese Commissie. Aansluitend daarop is de Digital Agenda Scoreboard 2012 gepubliceerd. Daarin is onder andere vastgelegd dat alle inwoners van de EU toegang moeten krijgen tot snel breedbandinternet, in het buitenland tegen lokale tarieven moeten kunnen 'roamen' en moet driekwart van de bevolking regelmatig internet moet gebruiken. Het Scoreboard laat zien in welke mate de doelen voor de digitalisering van de Europese economie zijn behaald.

Doelen

Onderstaande afbeelding geeft de doelen weer die zijn opgesteld door de Europese Commissie om in de komende jaren behaalt te hebben. Dit betreft de gehele EU.

Digital Agenda targets

Een opvallend cijfer in deze is de online verkoop capability door het MKB. Het doel is dat een derde van het MKB online verkoopt. Op dit moment zitten we als geheel Europa pas op 37% van deze doelstelling. Twee jaar geleden was dat 33%, wat betekent dat de groei te traag gaat en deze bij lange na niet gehaald gaat worden.

Het andere e-commerce cijfer wat opvalt is het achterblijven in online cross-border aankopen. In 2015 wil de EC dat 20% van de Europeanen over de eigen landsgrens aankopen doet. Op dit moment zit men pas op 48%.

Wat ik niet aan deze doelstelling snap, is de focus op cross-border. Als er nationale spelers zijn die een goed productaanbod hebben, gaan consumenten niet erg snel over op kopen in het buitenland.

Nederlandse prestaties

Via dit overzicht kun je inzoomen op de prestaties per Europees land. Zo is er de mogelijkheid om indicatoren tussen Nederland en het gemiddelde van de EU te vergelijken. Als we nu bijvoorbeeld cross-border e-commerce nemen, dan zien we dat Nederland het EU gemiddelde overtreft.

Cross-border e-commerce - Digital Agenda Scoreboard

Ook ten aanzien van het aantal MKB’ers die online hun producten verkopen scoort Nederland aanzienlijk hoger:

SMEs selling online - Digital Agenda Scoreboard

Research & Development

Ook uit gegevens van de Europese Commissie blijkt dat er nog behoorlijk te doen valt omtrent Nederlandse R&D (eind vorig jaar meldde het FD hierover):

R&D - Digital Agenda Scoreboard 2012

Onder het kopje “Evolution over time” binnen de Nederlandse pagina kun je weer het één en ander vergelijken tussen Nederland en de EU.

ICT vaardigheden

In relatie tot R&D en het innovatievermogen van het Nederlands bedrijfsleven vindt er qua educatie een krimp plaats:

ICT skills - Digital Agenda Scoreboard 2012

Daarentegen neemt het aantal mensen met gemiddelde tot hoge computer- en internetvaardigheden toe. Aautodidactiek lijkt hier de bovenhand te nemen.

Overige inzichten

Op deze pagina kun je ook diverse rapporten downloaden, de vooruitgang per pijler van de Digital Agenda bekijken en Open Data sets van de Scoreboard downloaden, zodat je er zelf mee aan de slag kan. De analytici onder ons kunnen dus weer even vooruit.

Afbeelding: Eric Fischer (cc)

Gianluigi Cuccureddu
Ecommerce marketing professional bij ZZP

Ondersteun organisaties en marketing professionals met het maximaliseren van hun ecommerce marketing investeringen. Focus gebieden: performance marketing, marketing technologie, google shopping, feed marketing, datafeed optimalisatie, SEA, BI/AI.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!