De beste socialmediamarketingcases van 2014
De jaarwisseling zijn we inmiddels al een aantal weken voorbij en 2014 lijkt mijlen ver weg. Vorig jaar hebben we veel verschillende campagnes, inhakers en opvallende posts gezien. Sommige briljant, andere zeer matig. Ondanks dat ik met al deze cases een boek zou kunnen vullen, focus ik me in deze blog op de beste socialmediamarketingcases van 2014.
Ice bucket challenge
De ice bucket challenge van stichting ALS is wellicht de meest virale campagne ooit. De ALS ice bucket challenge was afgelopen zomer op zijn hoogtepunt en je moet goed je best hebben gedaan om het te missen. Het principe was extreem simpel. Door een emmer ijswater over je heen te gooien, zou je een aantal seconden voelen wat ALS patiënten iedere de dag ervaren.
Cijfers
De BBC zette een aantal cijfers voor ons op een rij:
- 2.4 miljoen Ice bucket gerelateerde videos op Facebook
- 28 miljoen mensen hebben een video geupload, geliked of er op één gereageerd
- 3.7 miljoen videos zijn geupload naar Instagram met de hashtags #ALSicebucketchallenge & #icebucketchallenge
Maar wat leverde het nu allemaal op?
Naast aandacht en exposure voor stichting ALS leverde het ook behoorlijk wat donaties op.
- ALS Association (US) ontving tussen 29 Juli en 28 augustus bijna 100 miljoen dollar vergeleken met 2.7 miljoen dollar vorig jaar
- Stichting ALS (NL) ontving ruim 1 miljoen euro van 51.000 verschillende donateurs
Duckstad op Twitter
Een langlopende strategie en daarom wellicht nog veel moeilijker om op touw te zetten en succesvol te maken dan eenmalige inhakers.
Disney iconen zoals Donald Duck, Katrien, Goofy & Micky Mouse tweeten dagelijks in hun eigen herkenbare en vaak hilarische stijl wat hen bezig houdt. De populairste berichten zijn vaak als Donald weer eens het gesprek aan gaat met een groot Nederlands bedrijf zoals de NS, Albert Heijn of PostNL.
Daarnaast weet de Duckstadse eend vaak ook te scoren met hele herkenbare situaties uit zowel het blad als je eigen leven waardoor veel oude fans die het blad uit het oog verloren waren weer fan en abbonnee worden.
Of ik de nieuwe eiPhone ga kopen? Eerst maar eens sparen voor een broek. #iphone6
— Donald Duck (@DonaldDuckNL) September 10, 2014
Mocht je zelf ook nog af en toe terug verlangen naar je kindertijd of stiekem fan zijn, de hele lijst met twitterende Duckstad bewoners is te volgen.
Popilairste tweet ooit
Met 3,366,965 retweets en 2,021,397 favorites en een geschat bereik van 37 miljoen twitteraars, mogen we deze tweet toch wel de koning der tweets noemen. Het gaat hier om de selfie van Ellen DeGeneres bij de Oscar uitreikingen.
Overigens was dit geen spontane selfie maar was de hele actie georganiseerd door Samsung als marketingstunt. Datzelfde deden ze eerder al met de op 1 na best geretweete foto ooit, de herverkiezing tweet van president Obama.
De CEO van Publicis, een marketing agency uit Parijs die de internationale marketing van Samsung verzorgt, schatte de marketing waarde van de beroemde selfie tussen de $800 miljoen and $1 miljard dollar.
If only Bradley’s arm was longer. Best photo ever. #oscars pic.twitter.com/C9U5NOtGap
— Ellen DeGeneres (@TheEllenShow) March 3, 2014
Natuurmonumenten
Natuurmonumenten zal bij velen van jullie bekend zijn om de prachtige visuals die ze regelmatig posten zoals bijvoorbeeld hieronder.
Een aantal cijfers die daar naar voren kwamen zijn bijvoorbeeld de uitzonderlijke engagement rate’s en het extreem hoge organische bereik van hun posts (rond de 70 procent per post).
De reden waarom Natuurmonumenten in dit lijstje staat, is echter niet vanwege hun mooie bereik maar juist ook om de lokale betrokkenheid die ze weten te creëren bij hun eigen boswachters. Juist deze mensen in het veld die de natuur van dichtbij meemaken, laten het op zijn mooist zien en met resultaat. 70 twitterende boswachters en 48 lokale Facebook-pages van Natuurmonumenten bereiken gezamenlijk een publiek van meer dan 80.000 mensen.
Casa Nova
Op lokaal niveau kwamen we Casa Nova tegen. Een initiatief van de Rabobank in Utrecht. Casa Nova is een online kijkje in de wereld van bewoners van het gelijknamige studentenhuis. In de verschillende afleveringen beleven de bewoners (die gespeeld worden door acteurs) altijd wel iets dat gerelateerd is aan de Rabobank of haar dienstverlening.
De filmpjes zijn met minimale middelen geproduceerd en hebben inmiddels een paar duizend views behaald onder voornamelijk lokale Utrechtse studenten. Het lijkt wellicht niet veel maar inmiddels is zo’n 9 procent van alle Utrechtse studenten bereikt met dit filmpje, mooi aantal in een lastige doelgroep. Het 1e filmpje in de mini-soap is hieronder te vinden.
Leuke reactie en inhakende marketing actie inderdaad Jan! Ben wel benieuwd hoeveel van die 14.000 bolletjes nu naar mensen gingen die nog nooit eerder een ijsje kochten en daarna wel. Oftewel, hoeveel impact had deze inhaker op de lange termijn?