Crowdfunding gaat groen met StartGreen Capital

22 oktober 2018, 13:00

Laura Rooseboom begon haar carière in de wereld van het geld zo’n twintig jaar geleden bij DOEN participaties, een initiatief van de Postcode Loterij. “Die deden eerst alleen maar giften en leningen en dachten later: ‘we moeten ook investeren in bedrijven, omdat dat duurzaam is’. Op die manier kunnen bedrijven ook doorgaan wanneer je ophoudt met geven.” Zo gezegd, zo gedaan. Maar na een aantal jaren besloot Rooseboom voor zichzelf te beginnen. Samen met Coenraad de Vries startte zij StartGreen Capital.

Het fonds StartGreen Capital beheert zo’n 30 miljoen euro. “We zijn op een gegeven moment onder de naam Oneplanetcrowd ook begonnen met crowdfunding, omdat we dachten dat dat een leuke aanvulling zou zijn. Toen we startten, begonnen we met voorverkoop, zoals Kickstarter in Amerika ook doet. We dachten dat dat in Nederland ook kon werken. We zijn later ook gaan financieren en dat werd in Nederland veel groter: leningen of equity aan bedrijven geven, via een platform. In Nederland is de markt sinds 2012 heel erg gegroeid. In het begin was een opgehaald bedrag van 30.000 euro al veel geld. Nu is het grootste bedrag dat is opgehaald – dat ook mag volgens de regels van de regulering – 2,5 miljoen. Gemiddeld halen bedrijven zo’n 4 ton op via ons platform.”

De ontwikkeling van crowdfunding

Crowdfunding heeft een duidelijke ontwikkeling doorgemaakt. “Toen we begonnen was er nog geen enkele regelgeving voor crowdfunding. We zijn toen naar de AFM gegaan. Wij dachten: ze zullen de regels wel klaar hebben liggen. Maar toen zeiden zij: zo werkt het niet. Ga maar beginnen, dan zeggen wij wel of het goed gaat. Maar na een aantal jaren kwamen er steeds nieuwe regeltjes en voorwaarden waar je aan moest voldoen als crowdfundingplatform. Je moet rapporteren en goede informatie aan de crowd verstrekken en laten weten wat de resultaten zijn.”

“Er zijn steeds weer nieuwe regeltjes en voorwaarden voor crowdfunding”

“Het is nog steeds een beetje pionieren. De regelgeving wordt steeds meer dichtgetrokken. Ze willen dat nu ook Europees gaan regelen: volgens mij heel handig, want nu heeft ieder land zijn eigen regels. Daardoor is crowdfunding ook nog niet zo groot als in Amerika, want dat is natuurlijk een veel grotere markt.”

Marketingwaarde

Voor burgers blijft crowdfunding aantrekkelijk. Zelf kunnen kiezen waar je je geld in stopt is leuk. Bedrijven weten niet altijd zeker of ze voor crowdfunding of een investering moeten kiezen. “Wij zeggen: crowdfunding is veel meer dan geld. Dat geldt zowel voor de investeerders als voor de ondernemers. Die laatsten krijgen ook vaak veel ambassadeurs en publiciteit en soms zelfs nieuw personeel na zo’n campagne. Dat krijg je bij de bank allemaal niet.”

“Stel: een ondernemer wil een nieuwe fabriek bouwen, dan is er een deel dat wordt gefinancierd door de bank: een lening met (lage) rente. Soms zeggen ze dan ook: ‘Ik wil een deel door de crowd laten financieren, zodat ik toeleveranciers, afnemers, personeel, vrienden en familie er allemaal bij kan betrekken’. Dat kan ook gelden voor wind- of zonneparken die verwachten dat ze weerstand uit de buurt gaan krijgen. Die willen dan de mensen in de omgeving rondom het park betrekken. Daar is crowdfunding erg goed voor. Soms is de marketingwaarde nog groter dan het geld dat ze ophalen.”

“Het moet mainstream worden”

Crowdfunding is tegenwoordig ook een serieuze manier om rendement te halen op je geld. “Wij zetten alleen maar leningen live op het platform waar je 6, 7, 8 of meer procent rendement op kunt halen. We zeggen niet: dit is zo duurzaam, je krijgt maar 2 procent rente. Het moet écht allebei: duurzaam rendement en financieel rendement. Anders blijft het altijd in de geitenwollensokken-hoek zitten. Het moet mainstream worden en je ziet ook dat dat gebeurt.”

Ieder bedrijf met meer dan een idee kan bij StartGreen Capital aankloppen. Mits duurzaam natuurlijk. Al is dat een breed begrip: “Er staat bijvoorbeeld nu een tankstation live. Dat is misschien niet duurzaam, maar deze man bouwt juist het allernieuwste tankstation met waterstof en elektriciteit, LPG. Alles wat de kant van de energietransitie opgaat en versnelt. Ik denk niet dat je er komt als je nu al zegt ‘we willen alleen maar bedrijven die door en door duurzaam zijn’.”

Teams en kliks

StartGeen Capital heef inmiddels een team met 25 mensen. Waar de financiële nadruk ligt is moeilijk te zeggen. “Crowdfunding groeit eigenlijk elk jaar. We hebben nu in totaal zo’n 30 miljoen opgehaald. Bij het fonds werkt het anders: daar krijg je in het begin van de aandeelhouders van het fonds een pot geld en dat moet je de komende tien jaar gaan uitzetten en terugkrijgen. Het is niet te vergelijken. We hebben nu een fonds van 200 miljoen onder beheer, maar misschien hebben we over tien jaar wel veel meer geld binnengehaald met crowdfunding. (…) We beheren met de fondsen zo’n 260 miljoen en de crowdfunding gaat op deal-basis. Dat groeit elke dag.”

“Elke bedrijf in de duurzaamheid kan ons bellen. Met alleen een idee ben je te vroeg, maar bij een eerste klant of een werkend prototype, kun je bellen. Als we er iets in zien, dan nodigen we het bedrijf uit en hebben we een gesprek. Iedere investeerder zegt altijd: we kijken naar het team. Dat is denk ik ook zo, maar ik kijk ook naar een klik. Kan ik nog tien jaar met zo iemand door een deur? Want dat is de lengte van de samenwerking.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!