Coronavirus, Puma, Google en een koffie-abonnement

16 maart 2020, 11:20

De week van Koot

Het was een beetje een dilemma. Wel of geen nieuwsupdate deze week omdat er genoeg andere, belangrijkere zaken spelen. Maar het is ‘wel’ geworden! Mooie week gewenst en let vooral even op mensen die hulp kunnen gebruiken!

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. Corona en de cijfers

Natuurlijk vliegen de verhalen, berichten en mentions over het coronavirus overal uit de bocht. De social media in de Verenigde Staten waren op 11 maart al goed voor 20 miljoen berichten over dit onderwerp. Het verhaal dat deze week waarschijnlijk in de top van de best gelezen artikelen zal belanden, is de analyse van Tomas Pueyo. Op 13 maart deed dit verhaal al 24 miljoen views. Pueyo geeft een duidelijke analyse van de afgelopen periode, onderbouwd met cijfers en grafieken en komt ook met een aantal aanbevelingen. De analyse geeft goed aan wat het verschil van één dag kan zijn als het gaat om het effect op het virus.

2. Kratt

Kratt is een voice assistant voor publieke diensten. Estland is een van de meest vooruitstrevende landen als het gaat om de toepassing van digitale diensten. E-burgerschap is een van de meest vergaande digitale toepassingen van Europa. Eind februari hebben ze een plan gelanceerd waarbij alle publieke informatiediensten bereikbaar worden gemaakt via een voice assistent. In dit visie-document lees je wat het plan omvat, hoe het gaat werken en wat de voordelen zijn. Alles is erop gericht om met behulp van bestaande kennis problemen voor inwoners op te lossen (bijvoorbeeld een verlopen paspoort) en de tijd (experience) die het kost om zaken te regelen zo kort en consumentvriendelijk te maken.

3. Hologram

Sportmerk Puma heeft, in samenwerking met Havas Media, weer een nieuw middel aan de gereedschapskist toegevoegd: een hologram. De introductie van de Puma Sky Dreamer-sneaker vond namelijk op een bijzondere manier plaats. Tijdens het 2020 NBA All-Star Weekend in Chicago werd op de daken van auto’s die op drukke plekken stonden geparkeerd, een hologram in 360-gradenuitvoering van deze nieuwe sneaker getoond. Deze video laat zien wat het effect was.

4. Google Recorder

Eind vorig jaar introduceerde Google zijn Recorder-app, die helaas alleen voor de Google Pixel-toestellen beschikbaar is. Dus mocht je in het vrolijke bezit van een dergelijk toestel zijn dan is dit goed nieuws. Wat is er zo speciaal aan? Nou, de Google Recorder-app geeft je de mogelijkheid om gesproken teksten op te nemen die simultaan worden omgezet in geschreven tekst. Je kunt de tekst ook gebruiken om te zoeken op keywords of om die te delen. Een prima manier overigens om een gesprek op te nemen en om er binnen enkele seconden een geschreven verslag te maken. Hopelijk is deze app snel beschikbaar voor andere platformen.

5. Koffie-abonnement

In het tijdperk van abonnementen is er weer een nieuwe interessante variant op de markt gekomen. Panera, een keten van 2.300 brood- en koffiezaken in de VS en Canada, introduceert het koffie-abonnement. Voor 9 dollar per maand kun je onbeperkt koffie of thee drinken. De eerste resultaten laten zien dat bezitters van een abonnement om de dag een bezoek komen brengen en natuurlijk naast de koffie ook nog wat andere hapjes bestellen.

6. Curation

Een prachtig verhaal over het belang van curatie. In dit tijdperk van influencers (bereik en gesponsorde content) heeft curatie eigenlijk veel meer waarde. Bereik zal in deze tijd wellicht minder worden, zijn maar de relatie tussen mens en merk des te sterker. Ana Andjelic schrijft in haar artikel niet alleen over de unieke kracht van curatie, maar geeft ook de vier belangrijkste startpunten die merken kunnen gebruiken en de manier waarop ze dat kunnen implementeren.

7. Consumententechnologie-trends

Heartcore Capital is een early-stage venture capital firma met een focus op investeringen in consumententechnologie. Met vestigingen in Kopenhagen, Berlijn en Parijs. In dit rapport heeft het bedrijf kwantitatieve gegevens gecombineerd met de verwachtingen die het signaleert in de diverse markten. (disclaimer: voor het coronatijdperk) Zo behandelen ze de retail en e-commerce, food, travel, real estate, finance and insurance, health, media and entertainment en mobility. Downloaden kan via deze link.

8. Quibi

Dit is de nieuwste loot aan de streaming-videokanalen. Niet voor het gebruikelijke tv- of laptopscherm maar voor je mobiel. Een abonnement is de eerste drie maanden gratis. Inmiddels is er een line-up van de content waarmee ze op 6 april gaan starten. Vier volledige films, negentien unscripted shows en een hoop andere content. Alle content natuurlijk afgestemd op de smartphone. Ook in portrait mode.

9. Zero trust information

Ben Thompson is wellicht een van de allerbeste tech-analisten die er zijn. Zijn podcast en updates behoren tot de top. Sinds kort zijn die updates ook via audio te beluisteren mocht je daar interesse in hebben. Abonnement noodzakelijk maar dat is de prijs meer dan waard! In deze longread gaat hij in op de betrouwbaarheid van het internet. Of misschien wel de onbetrouwbaarheid. Alles aan de hand van de huidige situatie rondom het coronavirus. Naast alle begrijpelijke negativiteit is er gelukkig ook nog iets om wel vrolijk van te worden. Iets met het redden van mensenlevens.

10. Virtuele musea

Dicht en toch een beetje open. De meeste musea hebben hun deuren gesloten. Maar dat wil niet zeggen dat de aanwezige content onbereikbaar is. Hier vind je de links naar de virtuele tours van twaalf prachtige musea. Het Rijksmuseum, Het Van Gogh, Musée d’Orsay, Guggenheim, National Gallery en nog veel meer. Gewoon vanaf de bank, met de kids, op culturele ontdekkingstocht.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!