Contextual advertising: de targeting oplossing in een cookieloze wereld

Display-uitingen vertonen op basis van zoekwoorden

1 augustus 2022, 07:00 4809 x gelezen

Adverteren op basis van context, heel simpel gezegd is dat de definitie van contextual advertising. Met name voor display is contextual advertising een nieuwe manier om je doelgroep online te vinden. Geen targeting meer op basis van persoonlijke data, zoals leeftijd, geslacht, eerder bezochte websites etc. Contextual advertising richt zich op de context van een webpagina en de relevante zoekwoorden van diezelfde webpagina. En daarmee is contextual advertising een privacy vriendelijke manier van adverteren.

Hoe werkt het?

Websites bieden advertentieruimte aan. Dat doen ze veelal via het Google Display Netwerk, sales houses, DSP en SSP’s. Zo worden ad slots verkocht.

Voor contextual advertising kennen we ook al twee aanbieders in Nederland: DPG Media en Kobler. DPG Media is sinds 2022 flink aan het testen met contextual display. Ze werkten onder andere met Tulp Keukens aan een contextual display campagne. DPG Media zet met het wegvallen van de Third Part Cookie flink in op cookieloos adverteren op de titels van DPG Media en delen ze inmiddels al de eerste contextual display cases op dpggrow.nl.

Inmiddels is er ook een Noorse DSP de markt opgekomen in Nederland: Kobler. Ontstaan in 2000, kan Kobler net als DPG Media display uitingen vertonen bij redactionele inhoud. Via hun platform maak je een selectie van belangrijke zoekwoorden die passen bij de context van jouw boodschap en de DSP van Kobler toont alle relevante artikelen waar die specifieke woorden in naar voren komen.

Denk bijvoorbeeld aan Bever.nl die met een wandelschoenen actie zichtbaar wil zijn op artikelen over de populairste wandelroutes in Nederland. Mensen die deze artikelen lezen zijn naar alle waarschijnlijkheid ook fervente wandelaars.

Zo hoef je nooit meer te targeten op leeftijd, interesse etc. Maar, maak je gewoon een selectie van de meest relevante zoekwoorden en Kobler toont alle artikelen waar jouw banner in vertoond kan worden. Zo bereik je én de juiste doelgroep en haal je meer rendement uit je advertentiebudget.

Kobler indexeert de gepubliceerde artikelen binnen seconden na publicatie en biedt dan mee op de advertentie mogelijkheden rond dat artikel. Op dit moment werken wij met 12 mediasites met nationale, regionale en special interest titels. Alles in Nederland natuurlijk. Iedere week komen daar nieuwe sites bij. In Noorwegen en Zweden dekken we ondertussen de gehele digitale markt af en kunnen zo met onze eigen DSP een volwaardig alternatief zijn binnen programmatic. In Nederland zijn we net begonnen; de eerste campagne, om kobler bekend te maken, liep in Juni. In Juli zijn we begonnen met de eerste klanten campagnes. – Anton van de Putte – Kobler

En wil je weten in welk artikel jouw banner getoond is? (Daar komt inmiddels geen photoshop meer aan te pas). Zo laat Kobler precies zien in welk artikel jouw banner geplaatst is en maakt hier automatisch een screenshot van. Handig als je de resultaten van je campagne deelt met directie / management.

Blijf relevant

Oké we kennen allemaal het voorbeeld waarbij een banner van een uitvaartverzekeraar vertoond werd bij een nieuwsartikel over een vliegtuigramp. Niet handig en met contextual advertising kun je dat heel eenvoudig voorkomen. Hoe? Sluit negatieve zoekwoorden direct uit in je campagne. Denk hierbij woorden als ramp, drugs en andere gevoelige content. Je hebt echt zelf de touwtjes in handen.

Kobler
Onze artikelen worden automatisch gescreend op sensitiviteit en zo worden fouten vermeden. Om extra zeker te zijn kunnen andere negatieve zoekwoorden worden toegevoegd. Interessant daarbij is dat sommige klanten juist op dit soort gevoelige artikelen willen adverteren. Denk daarbij aan humanitaire organisaties of overheid.”

 

Tjarda Polderman
Founder bij Zoinks

Founder at Marketing Agency Zoinks, Studio Mediacentrale and believes in the power of contextual advertising and privacy proof marketing Talks about #podcast, #privacy, #b2bmarketing, #onlinemarketing, and #marketingstrategy

Categorie

1 Reactie

    pieter stam

    Hi Tjarda,

    Leuk artikel, interessant! Met het oog op de cookieloze wereld was ik nog benieuwd naar jouw kijk op het volgende:

    Hoe kijk jij aan tegen het combineren van contextual targeting in combinatie met custom match? (het een op een matchen van CRM data met online ID’s) Bijvoorbeeld als je huidige klanten zou willen uitsluiten of specifieke segmenten van je CRM data in wilt sluiten.


    3 augustus 2022 om 16:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!