Contentmarketing voor webshops
Het belang en effect van goede productomschrijvingen op de omzet
Contentmarketing, wat is dat nu precies? Een half uurtje Googelen levert de meest uiteenlopende definitieomschrijvingen op. Het is dan ook niet heel vreemd dat het contentmarketing topic hier op Marketingfacts begint met: “Contentmarketing is uitgegroeid tot een van de meest populaire, en tegelijkertijd bekritiseerde, begrippen onder marketing- en communicatieprofessionals.” Grappig dat zoiets simpels als het bieden van antwoorden op de vragen die spelen bij de doelgroep, zoveel kritiek en verschillende definities heeft gekregen. Wellicht is dat ook de reden waarom veel webshops contentmarketing nog steeds niet professioneel oppakken. Terwijl het bieden van content – als je het goed doet – een heleboel bezoekers, interactie, maar ook omzet oplevert.
De verschillende gezichten van contentmarketing
Oké, het is misschien niet heel vreemd dat er verwarring over het begrip contentmarketing is ontstaan. De wijze waarop je contentmarketing inzet en de rol die het speelt binnen de marketingstrategie verschilt per branche. Contentmarketing in de b2b-branche speelt bijvoorbeeld een hele andere rol dan in de onlinemarketingindustrie. Zo zijn webshops bijna volledig afhankelijk van contentmarketing. Want zodra de content van de webshop niet aansluit bij de wijze waarop de consument zoekt binnen een zoekmachineplatform als Google, dan kun je net zo goed direct de tent sluiten.
Webshops moeten daarom bij iedere pagina en productomschrijving rekening houden met de kleinste (content)details. Iedere keer weer moet je als webshop de vraag stellen: “Staat alle informatie in de productomschrijving? En komt het product dat wordt getoond overeen met de zoekopdracht?”. Het belangrijkste doel van al deze inspanningen is natuurlijk een hoge positie in Google om zo meer potentiële klanten naar de webshop te trekken. En dit kun je enkel bereiken als je de content zo relevant mogelijk maakt.
Contentmarketing is meer dan zoektermen gebruiken
Maar kon je je als webshop voorheen nog puur focussen op content waarin de belangrijkste en meest gebruikte zoektermen werden gebruikt, die tijden zijn inmiddels voorbij. Google heeft namelijk semantic search geïntroduceerd. En door de komst van semantic search worden resultaten niet alleen weergegeven op basis van trefwoorden, maar wordt er ook gekeken naar de relatie tussen bepaalde woorden. Ieder stukje informatie op het web wordt bij semantic search als een entiteit beschouwd. Op deze manier wordt er structuur aangebracht in de warboel van data die online beschikbaar is.
Door al deze data te structureren, krijgt Google nu pas echt inzicht in wat een webpagina vertelt en kan het hierdoor zeer accuraat de zoekresultaten verscherpen. Google begrijpt niet alleen de entiteit zelf, maar weet ook aan welke andere entiteiten deze gerelateerd is. Om een lang verhaal kort te maken: de content van de webshop is belangrijker dan ooit geworden.
Waar moet je als webshop rekening mee houden?
Voor nu zal ik je niet langer vervelen met alle ins and outs van semantic search. Maar geloof mij, wil je als webshop online goed vindbaar zijn en blijven, dan zal je hierop moeten anticiperen. Je moet de focus van trefwoorden verschuiven naar het optimaliseren van webpagina’s op basis van de intentie van het zoekgedrag. Het is zaak om te zorgen dat de content op jouw pagina’s het antwoord geeft op de vraag die iemand als zoekopdracht in Google heeft getikt.
Het belang van goede productomschrijvingen
Maar is het mogelijk om alle vragen van de miljoenen online shoppende consumenten te beantwoorden? Ik denk van wel, mits je rekening houdt met twee belangrijke speerpunten:
1. Vertel alles
Communiceer alles, maar dan ook alles, wat je van een product weet. Dus niet alleen de maten en kleur. Omschrijf ook het materiaal, de voorraadstatus, misschien zelfs wel uit welk seizoen het product komt. Wellicht zoekt een consument heel gericht op een paar Nike-schoenen uit de wintercollectie van 2013. En als jouw webshop antwoord geeft op die vraag dan weet je zo goed als zeker dat jouw webshop bovenaan kan komen te staan in de zoekresultaten en je direct traffic naar je webshop realiseert.
2. Wees consistent
Als je wilt dat Google en alle online verkoopkanalen als bijvoorbeeld Beslist.nl en Marktplaats jouw webshop goed kunnen indexeren, is het ook van belang dat je consistent bent in de content. Dus schrijf bijvoorbeeld niet bij het ene paar ‘Nike-schoenen’ of enkel ‘Nike’ en dan op de andere pagina’s ‘Nike Air’ of ‘Merk: Nike’
Vertaling naar alle verkoopkanalen
Maar door enkel consistente en volledige content te plaatsen ben je er als webshop nog niet. Je zal dit bijvoorbeeld ook moeten doorvoeren in de productfeeds waarmee je de advertenties op de diverse verkoopplatformen en vergelijkingswebsites plaatst. Veel webshops zullen productfeeds wellicht meer als een technische aangelegenheid zien, of handmatig als je voor de integrale aanpak kiest.
Ook bij feedmarketing is content de basis van alles. Want als je goed gevonden wilt worden op basis van productgerelateerde zoektermen en/of productspecifieke eigenschappen bij shoppingsites en marktplaatsen, moet de inhoud van de feeds wel aansluiten bij de content op de pagina. Als men op de productpagina landt, in plaats van bijvoorbeeld een categoriepagina, is de kans op conversie namelijk hoger.
Contentmarketing is geen rocket science
Ik ben van mening dat de oeverloze discussies over de rol en impact van contentmarketing nu maar eens moet stoppen. Hoeveel blogs we er ook over schrijven, het is geen rocket science. Zeker niet binnen de e-commercesector. Je weet welke producten je aanbiedt en in de meeste gevallen weet je ook wie de doelgroep is. Dus dan hoeft het – in mijn ogen althans – niet heel lastig te zijn om volledige en waardevolle content te creëren die voldoet aan deze verwachtingen. Content die daarnaast ook nog eens goed kan worden geïndexeerd door Google.
Je moet het alleen dóén. En dat is misschien gemakkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je honderden/duizenden producten in je webshop hebt staan. Maar als je er aan de eindstreep meer bezoekers, interactie en dus omzet mee kan genereren, dan ben je toch gek als je het niet doet?
Hoi Rob, ik ben het met je eens dat content marketing voor webwinkels nog heel veel nieuwe mogelijkheden biedt. En dat het een hele mooie boost kan geven aan organisch verkeer.
Naar mijn idee echter dient ook voor B2C content marketing niet om te verkopen. Althans niet direct. CM moet inspireren, is educatief van aard of moet de helpende hand bieden in de vorm van tips, een checklist of iets dergelijk. Verkoop je Nike hardloopschoenen biedt dan bijvoorbeeld ook voedingsadvies of hardloopschema’s. Als het de klant maar helpt. Natuurlijk zijn productbeschrijvingen ook erg belangrijk maar dat is geen content marketing.
Webwinkels kennen gemiddeld 2% conversie. Vrijwel alle energie gaat naar het verhogen van die 2 naar 2,5 of 3%. Op zich een goed streven maar er liggen ook hele mooie kansen om die overige 98% (oriënterende kopers) wel aan je te binden, terwijl ze er op dat moment nog niet klaar om bij je te kopen. Een zachte conversie zou bijvoorbeeld kunnen zijn het gratis aanbieden van die content, eventueel in ruil voor iemand z’n contactgegevens. Kortom; je hebt dan nog geen order maar wel een lead en daar kun je ook iets mee.
Het ondersteunen van consumenten gedurende kun klantreis is niet zo makkelijk als je denkt. Je zult goed moeten doorgronden vanuit welke (koop) motieven iemand handelt. Vervolgens zul je hier de juiste content aan moeten koppelen.
Het is voor webwinkels nog een nieuw terrein. Binnen de B2B markt is content tbv leadgeneratie snel in populariteit aan het groeien. Wehkamp is overigens net met een eigen contentplatform gestart, bedoelt om het proces wat ik geschetst heb te ondersteunen. Ook webwinkeliers zullen veel meer context rondom hun product moeten gaan bieden. Het op voorraad hebben tegen een gunstige prijs is al lang niet meer voldoende, puur in producten denken ook niet. Wel hoe iemand het product gebruikt, daar liggen kansen en daar kan een webwinkelier met passie voor product en klant grote meerwaarde bieden.