Consumenten beetje mediamoe
“Consumenten zitten in 2006 niet op veel nieuwe media-initiatieven te wachten. Nieuwe tijd-schriften, tv-kijken in de McDonald’s of op mobieltjes, de tweede zender van John de Mol; Nederlanders worden er niet koud of warm van.” Dat zou blijken uit een onderzoek in opdracht van mediabureau Stroom, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction onder bijna zeshonderd consumenten.
Een onderzoek met nogal wat vreemde fratsen zo blijkt. Nog enkele conclusies: “Reclameraadspelletjes op bij RTL en de sms-acties op onder meer SBS6 vinden veel kijkers eigenlijk oninteressant”, zou blijken. Van de ondervraagden zegt 16 procent te willen overstappen op digitale televisie. Tv-kijken via de mobiele telefoon trekt minder mensen: slechts 3 procent is van plan een umts-toestel aan te schaffen en voor 1 procent vormt tv-kijken op de mobiel een zeer interessante ontwikkeling.
Een mogelijke krant op zondag van uitgeefconcern PCM of het nieuwe initiatief van de NS en RTL om tv-uitzendingen in de trein te laten zien kan op meer belangstelling rekenen. De mediaconsumptie lijkt mager te worden dit jaar. Bijna een kwart van de respondenten zegt te overwegen een tijdschriftenabonnement op te zeggen en 12 procent speelt met de gedachte om het krantenabonnement de deur uit te doen. Voor een reclamevrije publieke omroep is zeer veel animo, net als voor het ontvangen van kranten op tabloidformaat”.
Dat John de Mol dit jaar inderdaad komt met een tweede tv-zender acht 58 procent zeer onwaarschijnlijk. De Mol zelf kondigde vorig jaar zo’n tweede zender aan. Wel waarschijnlijk achtten de ondervraagden het dat De Telegraaf dit jaar op tabloid gaat verschijnen (61 procent). Los van allerlei verkeerde vraagstellingen en vreemde formuleringen in dit onderzoek, de consument is gewoon een beetje mediamoe…
(Bron: BN)
En ik word een beetje onderzoekmoe…
Wat een BS! Als je vorig jaar gevraagd had aan mensen of ze behoefte hadden aan een nieuwe televisiezender (“met voetbal en sterren als Linda de Mol, Jack Spijkerman, Beau..”) had ook iedereen “nee” gezegd. En het blad Linda is vast ook niet ontstaan doordat iemand naar Linda de Mol toestapte met de vraag “Zeg Lin, ik loop elke maand naar de boekhandel, maarruh… dat blaadje van jou, wanneer komt dat nou eindelijk eens uit?”.
Een paar maanden geleden was er zo’n onderzoek dat concludeerde dat consumenten niet bekend waren met de term (en dus niet zaten te wachten op) triple play. Duuuh… “Zeg, heb jij je nieuwe Triple Playstation al in huis?”
Er is ook niemand die behoefte heeft aan RSS. Maar automatisch op de hoogte gehouden worden van nieuws waar ik in geïnteresseerd ben, GRAAG! En er zal geen consument contact opnemen met een grote website of ze nu eens alsjeblieft Ajax willen gaan gebruiken (ok, geen *normale* consument…).
Mijn conclusie van dit onderzoek: negeer dit onderzoek.