Communicatievoorkeur van consument verandert

3 april 2004, 16:04

Tussen 2001 en 2003 zijn de communicatievoorkeuren van consumenten verschoven. Zo steeg het aantal mensen dat bij voorkeur via e-mail op de hoogte gehouden wil worden na aankoop van een product naar 32%. Slechts 19% koos voor een brief of ander document via de post, 9% voor websites, 7% voor persoonlijk contact en 13% voor geen van deze kanalen.

Dit blijkt uit het rapport Customer focus in channel management van Interview NSS.

Gekeken werd naar de verschillende stadia van de ‘customer life cycle’ zoals orientatiefase en gebruikersfase. Bij het onderzoek waren banken, verzekeraars, mobiele aanbieders, internet service providers en retailers betrokken.

In de orientatiefase blijkt de consument het liefst op zoek te gaan naar informatie op het internet. Hierna komt persoonlijk contact in de winkel en informatie van vrienden of familie. Van de consumenten met een universitaire opleiding gebruikt 55% het internet, tegen 49% van de ondervraagden met een HBO-opleiding en 46% van hen met een vwo-opleiding. Lager opgeleiden kiezen met ruim 40% relatief vaak voor persoonlijk contact.

Channel Preferences 2003

Het volledige rapport kost 2.000 euro en is te verkrijgen bij Interview NSS.

Bron:

Marketing Research Base nr. 2, p. 15, 2/3 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!