Commotie en hypocrisie rond Google Toolbar

13 mei 2005, 22:22

Google heeft gisteren de nieuwe Google Toolbar voor Internet Explorer vrijgegeven. Een release die bij sommigen in bijzonder slechte aarde is gevallen. Google heeft namelijk de AutoLink-optie die in de vorige toolbar-versie als b?ta werd meegeleverd, ondanks kritiek niet verwijderd.

De AutoLink-optie maakt het voor gebruikers mogelijk om stukken tekst op webpagina’s, zoals adressen en ISBN nummers, te laten linken naar sites als Google Maps of Amazon.com. Een belediging voor website-eigenaren, luidt de kritiek. Het opmerkelijke is dat de meeste criticasters Firefox-liefhebbers zijn, en met geen woord reppen over firefox extensions die dezelfde functionaliteit bieden.

AutoLink doet denken aan het SmartTags-principe dat Microsoft een paar jaar geleden in wilde voeren. Woorden in de tekst van webpagina’s zouden daarmee gelinkt worden naar adverteerders. Na een stortvloed van protesten schrapte Microsoft de optie en kwam er nooit meer op terug.

Google herhaalt het initiatief van Microsoft, maar met enkele verschillen: gebruikers moeten de toolbar downloaden en de AutoLink-optie bewust activeren. In een artikel op eWeek.com benadrukt Google-directeur Marissa Mayer de handmatige handeling die nodig is:

One concern from Smart Tags was that the pages presented to the user were implicitly changed from what publishers wanted to appear?Because we have this as a user-elected action, to get smart links to appear users have to click a button.”

Indien gebruikers dat doen, kan AutoLink ISBN-nummers als volgt aanklikbaar maken:

Google Toolbar: AutoLink demo

Het kan de tegenstanders echter niet vermurwen. Een van de grootste critici van de AutoLink-optie is de vooraanstaande blogger Steve Rubel. Op zijn weblog MicroPersuasion maakt hij gehakt van de functionaliteit, wijzend op de schandalige manier waarop Google kritiek van website-eigenaren terzijde schuift. In een eerder commentaar op de AutoLink-optie komt hij tot de kern van de zaak:

The question at heart is what right does a user have to change the content of a non-editable Web page they didn’t create?

Geen, als het aan hem ligt:

Do you really want Google, Microsoft, George W. Bush, God or anyone adding links to your content? […] If I were you, I wouldn’t want this ? unless the site is intentionally part of the read/write web, such as a wiki or a blog that is open to comments. Your content is your content.

Dezelfde Rubel is verklaard Firefox-fanaat. Over het feit dat voor Firefox dagelijks extensions worden ontwikkeld die dezelfde soort functionaliteit bieden (o.a. GooglePreview, GreaseMonkey) hoor je hem en zijn medestanders echter met geen woord. Hypocriet? Als je het mij vraagt, wel.

Anders Floor
Ondernemer bij Dimmle

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jeroen

    Snap niet waarom Steve Rubel zoveel moeite doet om “character blogs” tegen te gaan. De meeste bezoekers zijn doorgaans slim genoeg om door dit soort commerciële gepeupel te prikken.


    14 mei 2005 om 15:18
    Deef

    Een gratis tool, dus niet zeuren of niet downloaden.


    14 mei 2005 om 22:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!