ClaimID: bewaak je online identiteit

20 juni 2006, 07:36

Dat social networking ook vervelende nadelen kan hebben, ondervinden studenten in de VS. De New York Times bericht dat werkgevers steeds meer gebruik maken van online research bij het selecteren van kandidaten voor vacatures. En het gebeurt niet zelden dat kandidaten afvallen als gevolg van hun ‘Google resume’.

Volgens de NY Times worden studenten zich er steeds bewuster van dat de ‘grotemensenwereld’ over hun schouder meekijkt. En informatie die eenmaal op het net staat, is vaak niet of nauwelijks meer te beinvloeden. ClaimID wil hier verandering in brengen. Met claimID (helaas nog in beta) kan een persoon positieve informatie die over hem of haar online staat claimen en ‘toevoegen’ aan zijn online identiteit, om zo de negatieve informatie naar de achtergrond te verdringen. ClaimID claimt dat met haar service ook zoekmachines beïnvloed worden: “It’s time to reclaim some power back from the search engines. ClaimID is about letting you have some say in what search engines say about you.”

De site is een initiatief van Fred Stutzman en vloeit voort uit een reeks van onderzoeken en publicaties naar social networking, online gedrag en online identity. Ik vraag me af wat de invloed van deze bewustwording zal zijn op hoe mensen zich in social networks, op blogs en op het net in het algemeen gedragen en wat de gevolgen zullen zijn voor de marketeer.

Stutzman concludeert: “How we participate online says more and more about us; our profiles in social network services, our Google resume, our blog postings and comments speak volumes. All of these things make up a new type of identity, one that was never available to people outside our immediate social network before. As a group, we will continue to define cultural practice for how we disclose this identity over time. In the meantime, expect lots of hand-wringing from the media, various experts, and the like. Lots of them will offer suggestions, helpful pointers and rules. The fact of the matter, though, is that while this is certainly useful, it is moot for the most part; the rules of how we should participate in these new media don’t exist yet – we’re still defining them.”

N.B.

Mocht ClaimID geen uitkomst bieden, dan is er voor wanhopigen altijd nog de Fake Name Generator (meer dan 30.000 fake names gegenereerd in de eerste drie dagen).

Foppe Strikwerda
Manager Marketing bij Foto2go

'83 - P2000T '84 - MSX '86 - MSX2 '89 - Tulip '90 - Fender Strat USA '94 - 386 '96 - 486 '97 - Pentium, Online, HTML '98 - Usability, Nielsen '99 - Tiggelaar '00 - heden: internet, marketing, intranet, CRM, usability, af en toe gitaar, web 2.0, search, marketing, etc. etc.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Wirjo Hardjono

    Wat schrijf ik nu fout in mijn stukje google. Dat is wel heel erg. Bij deze excuses. (Hopelijk gaat het niet ten kosten van mijn plekje in de search 😀 )


    20 juni 2006 om 08:53
    foppestrikwerda

    Helemaal interessant voor mensen met vrij unieke namen zoals bovengetekende en ondergetekende!


    20 juni 2006 om 09:41
    media

    Ik heb een account aangevraagd; ben benieuwd.


    20 juni 2006 om 18:00
    Frank van den Berg

    Ik heb een account aangevraagd; ben ook benieuwd.


    21 juni 2006 om 05:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!