China heeft eBay, Google en Uber helemaal niet nodig

13 augustus 2015, 11:00

In 2008 zette ik voor het eerst voet in China. Ik had besloten een studie Chinees te volgen in Hangzhou, een rijke kuststad in het oosten van China. Een paar weken nadat ik was aangekomen, hoorde ik een medestudent praten over Taobao “waar je letterlijk alles kan kopen wat je hartje maar begeert”. Gezien ik toch moe was van het leren van tonen, besloot ik Taobao maar eens te bezoeken.

Ik pakte mijn elektrische scooter en reed naar Taobao’s kantoor in Hangzhou, de stad waar Alibaba ook is gevestigd – Taobao’s moederbedrijf. Ik liep naar de receptioniste en vroeg in gebroken Chinees waar de showroom was. Ze keek me aan alsof ik gek was. Dat was ook het moment waarop ik realiseerde dat Taobao geen winkel was, maar een e-commercesite.

Mensen vragen mij regelmatig wat die arme Chinezen toch doen zonder Facebook, YouTube en Google. Mijn antwoord is altijd hetzelfde: het interesseert ze niet. Ze hebben namelijk hun eigen lokale varianten die beter bij hun wensen en eisen aansluiten.

In de afgelopen zeven jaar dat ik in China woon, is het land sterk veranderd. In 2008 kon ik geen deodorant of chocolade vinden. Alibaba en Tencent, China’s grootste internetbedrijven, stonden pas net in de startblokken en hadden zo goed als nul naamsbekendheid buiten China. Verder was mijn internet net zo snel als een inbelverbinding uit de jaren negentig.

Tegenwoordig heb je ‘chocolade bars’ en kun je zelfs deodorant in de buurtsupermarkt vinden. Alibaba is een van de hoogst gewaardeerde technologiebedrijven ter wereld; Tencent is een wereldspeler en je hebt zelfs merken zoals Xiaomi en Lenovo die naamsbekendheid genieten in Europa en Amerika. Mijn internet is nog steeds rampzalig, maar ook daar komt snel verandering in als ik de overheid mag geloven.

Laat ik even een kort overzicht geven van wat er nu gaande is in China.

EBay en Amazon? Wij hebben Toabao en Tmall

EBay verloor al snel de strijd van Taobao in China. Consumenten die op eBay’s site terechtkwamen, werden doorverwezen naar een Amerikaans platform. Niet echt een ‘think global, act local‘-strategie om het maar zacht uit te drukken. Ondertussen zijn Taobao en Tmall, beide onderdeel van Alibaba, de grootste spelers in China’s e-commercemarkt. Om je een idee te geven van hun grootte: Tmall zette op Single’s Day, vergelijkbaar met Black Friday in Amerika, ruim 9 miljard dollar om in 24uur.

Het klopt trouwens dat je bijna letterlijk alles op Taobao kan verkrijgen – je kunt er zelfs een tijdelijke ‘vriendin’ huren en een vriend van me heeft onlangs nog een windmolen gescoord op Taobao.

Uber en taxi-apps in China: is Uber verliezende?

Als je de nummers mag geloven, doet Uber het aardig goed in China. Lokale Uber-chauffeurs in Shanghai schetsen echter een heel ander beeld: de meerderheid van hun klanten zijn expats en niet-Chinezen. Of dit ook echt het geval is, weet ik niet.

Ondertussen zijn lokale taxi-apps, sommige met steun van de overheid, de strijd aangegaan met Uber. Wie zal uiteindelijk zege vieren? Dat is lastig om te zeggen, maar als ik om mij heen kijk, is dat vooralsnog niet Uber.

Wat is WhatsApp? Is dat een soort van WeChat?

WhatsApp is vergelijkbaar met Windows 95 en heeft net zoveel functies als een Nokia 3310. Althans, zo presenteer ik WhatsApp aan mijn Chinese vrienden. Als je niet bekend bent met WeChat: het is een chatapp dat lijkt op een kruising tussen Facebook, WhatsApp, internetbankieren, Apple Pay, NS Spoorwegen en Groupon. En cheaptickets.nl. Ja, je kunt er in principe alles mee. Desondanks blijft het een intuïtieve app die razend populair is in China en Azië. Bedrijven kunnen Wechat gebruiken als advertentieplatform en je hebt tegenwoordig zelfs WeChat miljonairs – mensen die rijk zijn geworden via WeChat. Wist je trouwens dat WeChat meer gebruikers heeft dan WhatsApp?

Youku-Tudou: China’s YouTube dat niet geblokkeerd is

Leuk feitje: de eerste echte YouTube van China was opgezet door een Nederlander. Tudou is inmiddels onderdeel van China’s grootste onlinevideoservice genaamd Youku-Tudou, dat meer dan 500 miljoen maandelijkse bezoekers aantrok in 2014.

Het produceert zelfs haar eigen webseries en is de perfecte plek om de laatste afleveringen van je favoriete series te checken.

China is de grootste markt voor Coursera. En dat is niet eens zo verrassend

Als er een onderwerp is waar ik uren over kan praten is het wel China’s schoolsysteem. Het Amerikaanse platform Coursera, dat gratis online cursussen aanbiedt, gaf zelfs aan dat China nu haar grootste markt is. En dat is niet eens zo gek: China’s schoolsysteem is bijzonder competitief en buiten de topinstellingen is het schoolniveau gewoonweg laag. Online platforms zoals Coursera geven studenten de kans om van een goede scholing te genieten, vanuit eigen huis voor een kleine prijs. Nu de overheid heeft beloofd de internetinfrastructuur te verbeteren, is het een kwestie van tijd voordat ook de arme en afgelegen gebieden toegang krijgen tot snel en betaalbaar internet.

Xiaomi – ‘China’s Apple’ is aan de weg aan het timmeren in het buitenland

Ik heb onlangs een Xiaomi-televisie aangeschaft. En dat was geen verkeerde keuze. Weliswaar staat Xiaomi ook wel bekend onder de naam Copy&Paste, het bedrijf is bijzonder succesvol in China en andere ontwikkelende landen. Ze zullen het echter moeilijker krijgen in Europa en Amerika, waar patenten wat serieuzer worden genomen. Tot die tijd verdienen ze een goede boterham in China, wat hen ook de kans geeft om te investeren in nieuwe (en hopelijk innovatieve) technologieën om de concurrentie aan te gaan met internationale merken.

Toegegeven: veel van de Chinese producten en services die ik in dit artikel benoem, zijn afgeleid van bestaande Amerikaanse of Europese producten. China staat natuurlijk bekend om haar kopieervermogen. Echter vergeet niet dat Duitsland, Italië en Japan een soortgelijke reputatie hebben genoten in het verleden.

Een interessanter vraagstuk is: zullen Chinese bedrijven ook in staat zijn te concurreren buiten China?

Onafhankelijk van je antwoord, het is sowieso een goed idee om je alvast te oriënteren op Chinese bedrijven en consumenten. Zij brengen namelijk zowel kansen als bedreigingen met zich mee voor het Nederlandse bedrijfsleven. Gezien de influx van Chinese toeristen, zullen dat voorlopig voornamelijk kansen zijn.

Duco van Breemen
Marketing Manager bij Launch Factory 88

Content Marketeer @ contexts.nl, Marketing Manager @ Launch Factory 88 en expert op het gebied van China en verkopen aan Chinese consumenten en bedrijven. Woonachtig in Shanghai - erkend smog connaisseur en spitsuur stuntpiloot. Contact? Mail naar ducoment@gmail.com of connect op LinkedIn.

Categorie

6 Reacties

    Arash

    10 jaar geleden was marketing & communicatie in China een onbekend begrip. Veel grote Chinese bedrijven snapten niet wat branding was en hun focus was om zo snel mogelijk een goedkoop (knock off) product op de markt te brengen.

    Maar China is geen infant meer. Ze is inmiddels een puber die bijna volwassen is. Qua innovatie lopen ze voorop in bepaalde gebieden. Huawei en Xiaomi zijn goed bezig en zullen binnen een paar jaar een begrip zijn in Europa, zoals ze dat nu al zijn in een groot aantal landen. Aliexpress is inmiddels ingeburgerd.

    Kijk alleen al naar het aantal Chinese bedrijven in de Fortune 500. Sinopec, SAIC Motor, China Mobile, FAW Group en tientallen andere bedrijven.


    13 augustus 2015 om 11:59
    webber

    Mooi dat Coursera wordt genoemd als kans. Kwalitatieve courses met een goede usability. Top-content / lectures voor iedereen afgestemd op de individuele behoeften.


    13 augustus 2015 om 12:28
    Robert Lambregts

    Leuk artikel. Zelf net dieper onderzoek gedaan naar de WeChat/Weidian(YouShop)-combi. De ontwikkelingen gaan daar erg snel en het is verbazingwekkend dat de westerse beeldvorming zich daar niet aan aanpast. Ik ben benieuwd hoe China buiten de eigen landsgrenzen deze applicaties wil promoten, maar het lijkt dat ze ook wel content zijn met het hebben van iets ‘eigens’. Dat maakt het wel razend interessant.


    14 augustus 2015 om 13:46
    Maarten Reijgersberg

    Mooi artikel! Wellicht goed om te weten dat op woensdag 16 september 2015 twee Chinese sprekers van Tencent (QQ & Qrobot) en Baidu op het hoofdpodium van Social Media Week Rotterdam staan. En op vrijdag 18 september verteld Dana Chen alles over Chinese social media met een focus op mobile.


    17 augustus 2015 om 08:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!