Brief Essent laat afnemers Noord Nederland schrikken
Het blijft rommelen in de energiewereld. Nu is het energiebedrijf Essent die ongeveer 4000 afnemers van groene stroom van Evolta in Noord-Nederland een aangetekende brief hebben gestuurd.
Daarin worden zij er dringend op gewezen binnen tien dagen een andere stroomleverancier te kiezen omdat zij anders verplicht zijn elektriciteit van Essent af te nemen. De brief is gestuurd in verband met het faillissement van EnergieXS. Een aantal ontvangers van de brief namen geen stroom af van EnergieXS maar van Evolta. Evolta nam wel stroom af van EnergieXS, maar slaagde er evenwel in tijdig een nieuwe stroomleverancier, ONS Energie uit Schiedam, te vinden. EnergieXS leverde namens Evolta elektriciteit tot afgelopen maandagnacht 24.00 uur, Ons Energie nam die taak op dinsdagmorgen 00.00 uur over. Aldus Evolta in de brief. Essent meent echter dat die informatie niet correct is. Formeel had ONS aan Essent moeten laten weten dat zij om middernacht de stroomvoorziening overnam. Dat is volgens Essent echter niet gebeurd, waarna Essent die taak over heeft genomen. Het bedrijf is ook wettelijk verplicht dit te doen en te melden aan afnemers dat zij tien dagen de tijd hebben om een andere leverancier te vinden. Inmiddels is de switch door ONS wel doorgegeven aan Essent. (Dagblad van het Noorden).
Bron:
Steeds meer klachten over energiebedrijven na faillissement EnergyXS
De toezichthouder op de energiesector, DTe, gaat onderzoeken hoe energiebedrijven met hun klanten omgaan. Dat gebeurt naar aanleiding van klachten die DTe binnenkrijgt na het faillissement van leverancier EnergyXS. Een woordvoerster van DTe zei donderdag dat veel mensen erover klagen dat vertrouwelijke gegevens aan derden worden doorgegeven. Netbeheerders zouden die gegevens doorspelen aan zusterbedrijven die zich bezighouden met de verkoop van stroom in de hoop een nieuwe klant aan de haak te slaan.
Ook wil DTe zekerheid over klachten dat netbeheerders te hoge tarieven berekenen in de periode dat zij tijdelijk energie leveren. Dat zou dan gaan onder het mom dat voor dit soort leveranties extra kosten moeten worden gemaakt. Ook een te korte opzegtermijn of bedreiging met afsluiting als klanten niet snel kiezen voor een nieuwe leverancier, is voor de DTe onderwerp van onderzoek. De handelwijze van energiebedrijven na het faillissement van EnergyXS noemt de woordvoerster van de toezichthouder een ‘mooi praktijkvoorbeeld’ van wat er allemaal mis kan gaan. ‘Nu zien we wat er gebeurt dankzij de vele signalen die binnenkomen. Hoe bedrijven zich in dit soort gevallen gedragen.’ De DTe sluit niet uit dat de bestaande regels worden aangescherpt.
Volgens de installatiebranche, verenigd in Uneto-VNI, past de affaire rond EnergyXS in ‘het patroon van oneerlijke concurrentie door energiebedrijven’. Ook de installateurs krijgen te maken met dochterondernemingen van energiebedrijven die over gegevens van klanten beschikken en daardoor een voorsprong hebben op de concurrentie, aldus de brancheorganisatie. Uneto-VNI wil dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de kwestie onder de loep neemt.
Het midden- en kleinbedrijf wil dat minister Brinkhorst van Economische Zaken een onafhankelijk onderzoek instelt naar het faillissement van stroombedrijf EnergyXS. Dat heeft voorzitter L. Hermans van MKB-Nederland, geschreven in brief aan de bewindsman. De organisatie wil vooral de oorzaak van het faillissement achterhalen. MKB-Nederland gaat ervan uit dat EnergyXS om ‘bedrijfseconomische redenen’ is omgevallen, maar heeft ook andere verhalen gehoord, aldus Hermans. Geruchten doen de ronde dat grote spelers op de energiemarkt EnergyXS opzettelijk onderuit hebben gehaald, verduidelijkte een woordvoerder van MKB-Nederland. Voor het vertrouwen van het midden- en kleinbedrijf in de vrije energiemarkt is het volgens Hermans essentieel dat er helderheid komt over de oorzaak van het faillissement van EnergyXS. (anp)