Boost je spelplezier als marketeer of veranderaar

"Als de beste manier om te leren spelen is, waarom zijn we spelen dan zo verleerd?"

2 juni 2022, 07:00 2676 x gelezen

Vroeger speelde ik het liefst met lego. Urenlang ging ik op in het bouwen en spelen van scenario’s. En als m’n bouwsel af was dan bekeek ik het nog het liefst even liggend vanaf de grond, om het vanuit ander perspectief te zien. Het was mijn eigen micro-representatie van ‘de echte wereld’ waarin ik al spelenderwijs leerde. Maar als de beste manier om te leren spelen is, waarom zijn we spelen dan zo verleerd?

M’n eigen kinderen zie ik nu hetzelfde doen met hun denkbeeldige lego wereld. Het roept m’n eigen herinneringen en gevoel van toen weer op. De beste manier om te leren is door met iets te spelen waar je lol in hebt en waar je helemaal in op kunt gaan. 

Maar in de grotemensenwereld wordt spelplezier meestal niet gestimuleerd of gescheiden van werk. 

“Work hard, play hard” roepen we dan.  Terwijl we daar eigenlijk mee bedoelen dat je eerst hard moet werken en dan een spelletje tafelvoetbal mag spelen en je vol mag laten lopen op de vrijdag middag borrel.

Waarom is het zo lastig om spelplezier te verweven met werk? En hoe kunnen we meer spelplezier in ons werk als marketeer of veranderaar brengen?

Spelplezier vraagt om een veilige omgeving

Als je in een ‘flow state’ wilt komen met je werk dan is de consensus dat je bezig moet zijn met iets dat uitdagend is, maar niet té moeilijk. Zoals de holbewoner met een takje en een stukje hout, met het puntje van z’n tong uit zijn mond vuur probeerde te maken. 

Maar op het moment dat die holbewoner de hijgende adem van een hongerige wolf achter zich hoort, is die flow state meteen weer weg: de omgeving was immers niet veilig meer.

En zo is het ook in veel (corporate) werkomgevingen. In de kantoortuin ben je altijd op je hoede of er niet een wolf (in schaapskleren) over je schouder meekijkt naar wat zich er op je scherm afspeelt.

Net zo in veel opdrachtgever – klantrelaties. Als (digital) marketeer balanceer je beschikbare tijd met budget, campagnes en experimenten die je wil runnen en de impact die je daar mee kunt maken. Als je opdrachtgever in je nek staat te hijgen en met de stofkam door een urenverantwoording heen wil gaan dan lukt het je ook niet direct om vuur te maken. 

Hoe creëer je die veilige omgeving?

Het is daarom interessant na te denken over hoe je een omgeving kunt creëren of ‘designen’ die aan de randvoorwaarden doet om optimaal te kunnen spelen in dienst van jullie gezamenlijke missie.  Ik kwam tot nu toe 3 mechanismen tegen: Speelruimte, Gamification en Serious Gaming.

Speelruimte

Van Google kennen we de 20% regeling: je mag 20% van je tijd besteden aan eigen projecten. Tijd waarin je kunt ‘spelen’ dus. Het is een gefaciliteerde en terugkerende vorm van het creëren van speelruimte waarbinnen je buiten de lijntjes mag kleuren en je creativiteit de volle ruimte kunt geven.

Zelfstandig marketeers en bureau’s kunnen dit principe ook gebruiken en bijvoorbeeld 15-20% van de budgetruimte reserveren voor het creëren en draaien van (innovatieve) experimenten, zonder daar met de opdrachtgever een verplichting over af te spreken qua resultaat. 

Juist de ruimte die er dan ontstaat, zonder verwachting, opent deuren om te spelen en voor baanbrekende lessen. Vraagt wel om dit aan de voorkant helder te positioneren en te communiceren in afspraken met je opdrachtgever.

Gamification

Het is een beetje een buzzword, maar gamification is een krachtig mechanisme wanneer je wilt leren. Zo gebruiken wij in onze eigen online community op DigitaalGroeien gamification in de vorm van punten die toegekend worden voor activiteit in de community. Hoe actiever je bent, hoe hoger je in de leaderboards staat.

En ook in training, coaching en het bouwen van gewoontes is gamification een krachtig middel: als je eenmaal aan een ‘ketting’ van acties bent begonnen, dan wil je die ketting het liefst niet doorbreken. Wat je probeert te bereiken wordt hierdoor opeens veel meer een spel dan een moetje. En dat kan heel plezierig werken.

Serious gaming

Serious gaming zie je terug in werkvormen in processen waarin bewustzijn en verandering centraal staat. Je kunt er inzicht mee krijgen in teamdynamiek, zienswijzen, sociale verhoudingen of beoogde strategie.

Of het nu rollenspellen zijn, gedachte-experimenten, fictieve cases die je oplost in break-out sessies of het bouwen met lego: serious gaming brengt je samen met anderen in een speelse staat van bewustzijn waarbij de limitatie van je denkkaders wordt opgerekt.

Door een veilige spelomgeving te creëren komen er waardevolle inzichten boven water die anders in de onderstroom waren blijven hangen.

Pak zelf de lego weer uit de kast

Wanneer je meer spelplezier wil terug brengen in je werk of team dan is het vaak al genoeg wanneer jij de initiator bent. Als collega’s, klanten of partners zich eenmaal weer herinneren hoe leuk, leerzaam en effectief spelen eigenlijk kan zijn, dan krijg je ze (meestal) wel mee.

Misschien kun je spelplezier met kleine dingen stimuleren. Misschien wil je het groter aanpakken door iemand in te huren of een programma te volgen. Wat je ook doet, een eerste vonk leidt vaak tot een vuurtje. Zonder dat je daarvoor met een stokje op een houtje moet gaan ronddraaien.

Kun jij regelmatig weer op de grond gaan liggen om vanuit een ander perspectief te kijken naar de creaties en scenario’s die jullie samen bedacht hebben.

Ik wens je veel spelplezier.

Auteur van Managementboek bestseller 'Word eens volwassen!' - Next level online ondernemen. Digital marketing strateeg en ondernemer. Oprichter Digitaalgroeien.nl: Een ontwikkel programma voor marketeers en ondernemers in de zakelijke dienstverlening die online next level willen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!