Bol.com blijft alternatieve feiten presenteren

22 mei 2018, 09:00

Zodra het over iets met internet en e-commerce gaat, verdwijnen de meeste normale journalistieke reflexen als sneeuw voor de zon. Ik verbaasde me opnieuw over een hoera-artikel over Bol.com op het e-commerce-platform Twinkle. Bol.com blijft over de omzet fabuleren, en geen journalist die er vragen over stelt.

Dat online retailer Bol.com cash bloedt, is allang bekend. Investeringen in de groei drukten wederom de operationele marge, die 4,9 procent betrof, maar die exclusief Bol.com op 5,6 procent zou uitkomen. Gerard Zandbergen van retail-onderzoeksbureau Locatus rekende voor dat er minstens een slordige 100 miljoen bij moet om het online platform overeind te houden.

Ik vond het een beetje gek dat Bol.com de marge van moederbedrijf Ahold Delhaize drukte, want waren het niet de journalisten van hetzelfde Twinkle die in februari dit jaar nog schreef dat Bol.com break-even draaide?

Investeren in groei, dat klinkt niet onaardig. Maar er is geen journalist die vraagt welke relatie er nu precies is tussen de 100 miljoen euro die is geïnvesteerd, en de gerealiseerde omzetgroei. Wat doe je dan zoal met 100 miljoen euro, toch bepaald geen kleingeld? Met al het geld dat inmiddels is weggebloed bij Bol.com, had Ahold Delhaize een beloftevolle concurrent als Picnic allang kunnen inlijven. Eerlijk gezegd denk ik dat er niemand is die dat precies kan verklaren.

“Ahold Delhaize is redelijk transparant over verliezen, maar allerminst over de omzet van Bol.com”

Nu mag je zelf weten wat je met je geld doet. Dat wil zeggen: als het je eigen tent is. In dit geval is het geld van de aandeelhouders dat in het online putje gaat. De verliezen zijn tot op zekere hoogte transparant. Waar Ahold Delhaize allerminst transparant over is, is de omzet van Bol.com.

Ahold rapporteert de omzet van Bol.com als ‘net consumer sales’. Volgens BusinessDictonary betekent het iets als: “Retail transaction in which goods are sold in the normal course of a seller’s business, and are bought for private consumption or use and not in normal course of the buyer’s business.”

Ahold heeft er een andere draai aangegeven. Bij Bol.com betekent het simpelweg dat een totale transactie als omzet wordt ingeboekt, terwijl het product nooit eigendom is geweest. Op Twitter vroeg @stassnl het aan Ahold Investor Relations en kreeg daarop het volgende antwoord:

“In de net sales van Ahold zit de omzet van derde partijen niet, alleen de commissie die we ontvangen over deze verkopen. Echter indien we praten over net consumer sales, dan wel.”

Bol.com rekent niet alleen de bemiddelings-fee als omzet, maar ook de waarde van het product. Simpel gezegd: als Bol.com voor mij bemiddelt bij de verkoop van een boek van tien euro, boeken ze de volledige tien euro in als omzet.

Nu mag je de volledige omzet volgens boekhouders niet meetellen, om de simpele reden dat het boek nooit in het bezit is geweest van Bol.com. Je zou het kunnen vergelijken met pakjesvervoerder PostNL, die de waarde van alle vervoerde pakketjes inboekt als omzet. Onzin natuurlijk.

“Dat omzetcijfers van Bol.com niet kloppen, lijkt niemand te interesseren”

In dit geval mag Bol.com slechts de bemiddelings-fee als omzet rekenen. Rekenen we voor het gemak even met die 15 procent, dan is de omzet niet 10 euro maar 1,50 euro. Elke 100 miljoen euro omzet die Bol.com bijplust, is dan in werkelijkheid niet meer dan 10 of 15 miljoen harde omzet. Ook veel geld, maar het plaatst een investering van 100 miljoen wel in een compleet ander daglicht.

Dat de omzetcijfers van Bol.com niet kloppen en dat het bedrijf, op grond van de cijfers die ze communiceren, niet zo hard groeit als wordt gesuggereerd, lijkt eigenlijk niemand iets te interesseren.

Nou ja, Bol.com nadert het punt van break-even, dus we kunnen allemaal rustig gaan slapen.

Tadek Solarz
Directeur/DGA bij CMG Nederland

Practice what you preach, de combinatie van adviseren en zelf ondernemen is voor mij ideaal. De lessen die ik leer breng ik dagelijks in de praktijk als directeur/DGA van de Creative Marketing Group Nederland. Opdrachtgevers werken samen met CMG Nederland aan het versterken van marktposities. Zes bedrijven, één aanspreekpunt. De belangrijkste marketingdisciplines verenigd in een groep. CMG werkt aan oplossingen die zich bewegen op het snijvlak van marketing, communicatie en internet-technologie. Met een man of honderd goed voor een top twintig positie in Nederland. Marketing is mijn speelveld met een voorliefde voor business-development, positionering, retail, merkontwikkeling en design. Ik help marketeers met hun positioneringsvraagstukken, marcom-strategie en merkbeleid. Verwacht van mij geen instant oplossingen. Als het gaat om een gesprek over de inhoud kun je me altijd bellen. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook, tadek@solarz.nl omdat ik van simpel houd. CMG Nederland wordt gevormd door DWVTS marketingadviseurs, WEDA/BigID, Crossover Consultancy, Coolminds Virtual reality & internet, Network Operations en Kweekvijver Noord.

Categorie
Tags

3 Reacties

    arjanvanoosterhout

    Hoi Tadek,

    Dat bol.com de operationele concernmarge drukt maar ondertussen break-even draait, sluit elkaar niet uit. Ahold rapporteert inderdaad, al jaren, zowel de net consumer sales (met omzet van partners) als de net sales. Je claim dat Ahold-Delhaize niet transparant is over bol.com’s omzet, houdt geen stand. Winst is een ander verhaal, de vraag of verliezen gerechtvaardigd zijn een morele.

    Groet,

    Arjan


    22 mei 2018 om 13:24
    Tadek Solarz

    Dag Arjen,

    Wat je zegt klopt: het één sluit het ander niet uit. Je kan operationeel break-even draaien en inderdaad toch de concernmarge drukken. Je kan afschrijvingen, rentelasten en eventuele belastingclaims scheiden van de operationele resultaten. Of dat hier het geval is weten we beide niet. Het kan ook gewoon verlies zijn. Ebitda rapporteren oogt beter, maar dat geld is wel door het putje gespoeld. Dat geld ben je kwijt, je schrijft het niet voor niets af.

    Dat één concern twee soorten sales definieert zou elke journalist moeten triggeren.

    Bol rapporteert in net consumer sales dat is gefantaseerde omzet. Daar gaat mijn blogje over. Bol suggereert meer omzet dan er daadwerkelijk is. Bol suggereert niet alleen meer omzet maar ook minder verlies. Dat is wat je zegt als je Twinkle op laat schrijven dat Bol break even draait. We doen alsof de aankoopsom van driehonderdmiljoen euro niet bestaat en we doen alsof de investeringen in computers, software, huisvesting, robots, pakhuizen enz. gewoon niet meetellen.

    Als de omzet niet met driehonderd miljoen groeit maar 30 of 50 miljoen miljoen en als er niet break-even wordt gedraaid maar honderd miljoen wordt afgeschreven vanwege eerder gedane uitgaven dan staat er een ander verhaal. Er is niemand die weet hoeveel er nog geïnvesteerd moet worden en hoeveel miljoenen euro’s nog door de plee moeten worden getrokken. Schrijf ze gewoon af dan bestaan ze niet.

    Het hele construct van omzet verzinnen en goochelen met definitie kwesties is iets van internet start-ups maar past niet bij een beursgenoteerde onderneming. Het zijn de methodes die ontwikkeld zijn voor de eerste dotcom crisis om het publiek op het verkeerde been te zetten. Ik heb geen morele vraagtekens bij het verhaal van Bol wel boekhoudkundige.


    22 mei 2018 om 15:49
    Yoram Roemersma

    Als jullie eruit zijn, kom ik er graag achter hoe het nou wél zit.


    18 juli 2018 om 13:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!