Blogdesigns minder geschikt voor nieuwkomers
De Catalyst Group Design onderzocht BusinessWeek’s personal finance blog Well Spent en komt met een paar aardige conclusies. Hoewel dit weblog alle elementen van een standaard weblog in zich heeft, wisten de meeste participanten niet dat ze naar een weblog zaten te kijken. Men verwachtte dat een weblog ook duidelijk de naam ‘blog’ gebruikte.
What’s in a name zou ik zeggen, maar het wordt erger:
- Most participants couldn?t figure out how to navigate around the blog and were confused by the different sections (categories, trackbacks, etc.).
- There was no clear understanding about how commenting worked. Would they appear immediately? Require approval? Result in an answer?
- Every single participant agreed that RSS was confusing, and that blogs don?t help aid in the understanding of what RSS is, how it works, or why they should use it.
- When starting on a lower-level page, participants were unclear about the purpose of a home page might be or what they would find there.
Hoewel de participanten het blog uiteindelijk wel konden waarderen, werd duidelijk aangegeven dat nieuwkomers onvoldoende werden geholpen bij het gebruik van het blog. Met name trackbacks werden niet begrepen.
Het 19 pagina’s tellende rapport (pdf) is overigens online beschikbaar. Kijkend naar mijn eigen omgeving zie ik ook vergelijkbare situaties, men bezoekt inderdaad blogs, zonder het als blog te interpreteren en heeft men moeite met trackbacks (“wat moet ik met deze clickmogelijkheid?”). Goed om dit te beseffen bij een (nieuw) design voor je weblog.
Bron: Shel Holtz
Hmmmm, Ik denk dat het meer ligt aan de weinig internet ervaring van de participanten en niet aan de blog. Een beetje interneter gooit google in de strijd om achter te komen wat nou trackback is. Zolas we allemaal weten internet is een snelle media die konstant verandert. Iemand die gemiddeld 3 uurtjes per week op het net zit, vind gauw alles te druk en heeft moeite met dingen vinden.
Als je met iedereen rekening moet gaan houden dan hou je geen internet site meer over. En als ze nou weten dat dit een blog is of niet, vind ik niet zo erg vind ik… als ze maar terug komen. Mensen moet mee gaan met de technologie niet andersom.
Interessant. Het woord blog zegt veel Nederlanders volgens mij uberhaupt niet zoveel, om over trackbacks nog maar te zwijgen…
Als ze het wel kennen lijken veel jongeren een negatieve associatie met blogs te hebben, alsof het meer voor hard core internetters is, terwijl als je ze laat zien wat het is zonder het te benoemen ze erg enthousiast zijn…
Wij breiden volgende week hyves ook uit met blogs, maar twijfelen nog of we het wel zo moeten noemen, of het misschien een vertrouwdere naam moeten geven zoals journals…
Ideeen hierover?
@June: de techniek is er toch echt voor de mensen en niet andersom. De pdf geeft aan dat er 9 mensen zijn geinterviewd (hetgeen niet veel is) maar dat zij o.a. minstens 10 uur per week internetgebruiken, minstens twee jaar op internet zitten, niet zelf blogger zijn en blogs wegen lezen.
Als blogs een groot/groter succes willen worden, kan je deze massa niet links laten liggen. Zoals er usabilityrichtlijnen zijn kan ik mij voorstellen dat je bij opzet van blogs ook rekening houdt met een aantal zaken en ook de minder ervaren gebruiker ondersteunt. Het lijkt soms alsof iedereen maar moet weten wat RSS is gezien de oranje icoontjes zonder verdere toelichting en een ‘rare’ xml-page er achter. Google als excuus gebruiken om deze groep gebruikers niet beter te supporten vind ik erg kort door de bocht.
Ik kom vaak op marketingfacts en andere blogs maar het is de eerste keer dat ik aanraking kom met trackback. Dus blogdesigns zijn niet alleen minder geschikt voor nieuwkomers maar ook voor vaste leden.
Ik heb met Eversite webdesign altijd de klant (waaronder jouwpagina.nl) aangeraden om meteen de ‘nieuwe gebruiker’ aan te spreken, niet de vaste. Het moet meteen duidelijk zijn ‘wat’ er te doen valt op een site. Dit is op marketingfacts bv. totaal niet duidelijk, je ziet wel wat nieuws maar je moet er voor de rest zelf uitkomen ‘welk’ nieuws en ‘welke’ doelgroep ze hier aanspreken.
Op heel veel sites kan deze handicap makkelijk opgelost worden door het plaatsen van een opvallende banner: ‘alles over marketingfacts’. Nieuwe gebruikers verwijs je dan eerst door naar die sectie, waar ze meteen te weten komen of de site iets voor hen is of niet.
Goede suggestie Kevin, dank!
Trackback gebruik ik overigens bewust niet (meer). Ik heb daar in het verleden wel mee gexperimenteerd maar kreeg daarmee teveel spamlinks.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!