Big business: de kansen en mogelijkheden van Big Data

20 juni 2012, 07:28

Verslag van Online Tuesday #26 over Big Data

Vorige week dinsdag vond in Felix Meritis te Amsterdam wederom Online Tuesday plaats, dit keer met als thema Big Data. In drie presentaties werden de ontwikkelingen en kansen op dit onderwerp helder uiteengezet door VINT/Sogeti, IBM en SAS. Big businesses die groot inzetten op Big Data.

Sfeerimpressie

Onderstaande sfeerimpressie van de avond is gemaakt door Moviebites.

ViNT: Big Data is de nieuwe industriële revolutie

Sander Duivestein van ViNT trapte de avond af. ViNT is het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie, een trendwatch-unit van Sogeti, waarbinnen de vier mensen zich de laatste tijd o.a. veel bezighouden met Big Data (red: gisteren lanceerde ViNT hun nieuwe onderzoeksrapport over Big Data).

Sander begint te vertellen over het ontstaan van het schaakspel. De keizer vroeg aan de ontwikkelaar hoe hij hem kon bedenken. De ontwikkelaar zei dat hij graag 1 rijstkorrel wilde op het eerste speelveld en dan een verdubbeling per veld. Dus op het tweede veld 2 korrels, op het derde veld 4, op het vierde 8, enz. De keizer dacht een goeie deal gemaakt te hebben, maar na 64 velden bedraagt het totaal aantal korrels 1.000 keer de wereldjaarproductie, oftewel een berg rijst die hoger is dan Mount Everest.

Het opvallende aan dit schema is echter volgens Sander, dat na het 32ste speelveld de groei exponentieel wordt. Als je vervolgens kijkt naar datatechnologie, vindt er volgens Moore's Law ook elke 18 maanden een verdubbeling van rekencapaciteit plaats. Gerekend vanaf het ontstaan van de informatietechnologie was 2006 het 33ste speelveld, de 33ste verdubbeling. Sinds die tijd is er een explosie aan data gaande.

De huidige ontwikkeling is grappig genoeg te vergelijken met de ontwikkeling van de eerste microscoop, rond 1700, zo'n 300 jaar geleden dus. Die microscoop stelde de mens in staat ver in te zoomen op micro-organismen, bloed te analyseren, etc. en zorgde voor een wetenschappelijke revolutie. Diezelfde revolutie maken we nu opnieuw mee, maar dan in bits en bytes.

Big Data is de nieuwe industriële revolutie. Kondratieff herkende een economische patroon waarin economische booms elkaar in een cyclus van 50 tot 60 jaar opvolgen. En de driver achter deze pieken is technologie. De huidige piek wordt echter, anders dan voorgaande, gekenmerkt door de omslag van atomen (fysieke wereld) naar bits (virtuele wereld). Dan betekent dat er andere economische wetten gaan gelden.

En daarin moeten de bedrijven snel handelen, want realtime is the new primetime. De snelheid van verandering vereist van bedrijven dat ze steeds flexibeler zijn en directer handelen. Alleen dan kunnen ze zich voldoende aanpassen aan de ontwikkelingen om succesvol te zijn.

Door die toenemende beschikbaarheid van data en directe analyse, komt ook voorspellende analyse binnen handbereik. Dat brengt het beeld uit Minority Report, de film waarin Tom Cruise moorden voorkomt door ze te herkennen voordat ze plaatsvinden, steeds dichterbij.

De lijn van informatie en technologie doortrekkend, kom je uit op augmented humanity, een begrip bedacht door Google. Daarbij gaat het om de manier waarop wij informatie tot ons nemen, waarop deze gefilterd worden. Onze telefoons zullen ons steeds minder gaan storen, maar juist gaan helpen. Informatie en technologie vormen daarmee een extensie van ons lichaam, van onze zintuigen, precies zoals Marshall McLuhan decennia geleden al beschreef.

Videoregistratie met dank aan Event Producent.



IBM: Watson als dokter

Namens IBM vertelde Frans Bentlage, Smarter Analytics Leaders IBM Benelux, over enkele projecten waarbinnen IBM actief is en big data toepast. Daarbij gaat het om zaken als het analyseren van de oorsprong van het heelal, het voorspellen van misdaad (daar is 'ie weer!) en het ondersteunen van artsen bij het stellen van hun diagnoses.

Vorig jaar werd, ter ere van het 100-jarig bestaan van IBM, Watson [http://www-03.ibm.com/innovation/us/watson/index.html] ontwikkeld. Deze machine nam het in het (in de VS) razend populaire TV-spel Jeopardy! op tegen de beste menselijke kandidaten. En Watson won. De capaciteiten die hiervoor nodig waren, nl. het begrijpen van natuurlijke taal, supersnelle processing en lerend vermogen, kunnen ook op andere vlakken worden toegepast, bijv. de medische wereld. Watson analyseert o.b.v. vragen een ziektebeeld en geeft een behandeladvies. Het gaat daarbij overigens altijd om een adviserende rol, waarbij de arts leidend blijft.

Waarom is Big Data nu opeens een hot topic? 90% van alle informatie in de wereld is gecreëerd in de afgelopen twee jaar. Maar op dat moment ontbrak de kennis en capaciteit om die data te hanteren. Er zijn inmiddels flinke stappen gemaakt en er wordt momenteel gewerkt aan predictive analysis.

Maar echte waarde krijgt die pas weer, als je daar acties aan kunt koppelen. En dan moet dat ook nog eens realtime. Dat stelt hele hoge eisen aan een organisatie. En de paradigm shift in ICT daarbij is dat data vanuit de silo's is verzameld in een grote set, die ook nog eens centraal wordt gesteld.

We kunnen dit soort zaken nu realiseren door de toegenomen rekenkracht van computers, geavanceerdere software en mathematische algoritmes en de herbruikbaarheid van eenmaal gerealiseerde modellen.

Andere voorbeelden die de revue passeerden, waren die van de Fan Experience van Roland Garros, de marketing van Cincinatti Zoo en de voorspelling van aardbevingen in Brazilië – niet onbelangrijk met het WK voetbal in 2014 en de Olympische Spelen in 2016 die daar plaatsvinden. Maar het wordt ook toegepast om marketingdata. En dat betekent dat je als bedrijf kunt analyseren welke klanten je mogelijk gaan verlaten, voordat zij het zelf doorhebben. Een mooie kans voor elke marketeer!

Videoregistratie met dank aan Event Producent.



SAS: voorspelbare werkloosheid

Jeroen Dijkxhoorn, Head of Strategic Initiatives & Alliances bij SAS, begon zijn presentatie met de ontnuchterende statement dat door de technology push de verzameling en opslag van Big Data mogelijk zijn geworden, maar intussen zo'n driekwart van bedrijven aangeeft niets met deze data te doen. Voor de volgende slag zijn slimme analytics nodig. Overigens is het begrip Big Data daarbij relatief en spreken we er pas van als het volume, de snelheid en de variëteit aan data de capaciteit van een organisatie overschrijdt om er accurate en tijdige beslissingen op te baseren.

De bronnen van Big Data zijn ook aan verandering onderhevig. Vroeger werden vrijwel alle beslissingen gebaseerd op enterprise-generated data, maar met de opkomst van social media zijn daar consumer-generated data aan toegevoegd en komen device-generated data (the internet of things) daar nog bij.

De eerste case die Dijkxhoorn behandelt, is die van de Verenigde Naties, de UN Global Pulse – een project dat we al eerder behandelden hier op Marketingfacts [http://www.marketingfacts.nl/berichten/big-data-analyse-tweets-voorspellen-stijging-in-werkloosheid]. Daarbij werd geanalyseerd of er digitale signalen waren binnen social media op basis waarvan voorspellingen gedaan konden worden over werkloosheid. Het doel was om beleidsmakers te helpen realiseren wat de signalen en de bijbehorende topics en sentimenten waren.

Daarbij werd verschil gemaakt tussen leading indicatoren (indicatoren vooraf, op basis waarvan de werkloosheid voorspeld kan worden) en lagging indicatoren (processen die juist een gevolg zijn van de werkloosheid). In Ierland was bijv. 5 maanden voorafgaande aan een piek in werkloosheid enige angst is te herkennen en 3 maanden van tevoren is er sprake van verwarring, terwijl achteraf vooral een afname in bestedingen in vakanties herkenbaar is.

Het belangrijkste aspect aan Big Data is volgens Dijkxhoorn dat we ons vooral niet moeten blindstaren op de omvang van de data, maar we ons veel beter kunnen focussen op de vragen die we beantwoord zouden willen zien (en die we wellicht niet eerder durfden te stellen). Op die manier halen we de meeste waarde uit al die data en daar is het uiteindelijk toch om te doen.

Videoregistratie met dank aan Event Producent.



Online Tuesday #27

Online Tuesday houdt even een zomerstop, de volgende editie zal plaatsvinden op dinsdag 11 september a.s. Tot dan!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

3 Reacties

    GianluigiCuccureddu

    Dank voor de samenvatting Bram.

    “Maar echte waarde krijgt die pas weer, als je daar acties aan kunt koppelen. En dan moet dat ook nog eens realtime. Dat stelt hele hoge eisen aan een organisatie. En de paradigm shift in ICT daarbij is dat data vanuit de silo’s is verzameld in een grote set, die ook nog eens centraal wordt gesteld.”

    –> Helemaal eens, het is de kwalitatieve slag over rauwe data die het waardevol maakt of slechts zorgt voor inefficienties.


    20 juni 2012 om 07:38
    buy a Business Opportunity

    In business you need to capture all the opportunities which you are getting. If you leave any opportunity then you can find yourself in loss.


    24 augustus 2012 om 13:08
    Business Loan

    The blog was absolutely fantastic! Lots of great information and inspiration, both of which we all need!b Keep ‘em coming… you all do such a great job at such Concepts… can’t tell you how much I, for one appreciate all you do!


    25 juni 2013 om 07:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!