Bereikbaarheid Nederlandse sites dramatisch slecht
Althans, dat is de conclusie van onderzoeksbureau iPing Research dat middels haar dienst Attrack in het afgelopen half jaar continu op grote schaal metingen heeft uitgevoerd. De metingen zijn gedaan vanuit het huis en vanaf de werkplek van duizenden breedbandabonnees, verdeeld over alle internetproviders. Daarbij is de bereikbaarheid en de wachttijd bekeken van Nederlandse topsites, nieuwssites, overheidssites en sites van AEX genoteerde bedrijven.
Gebruikers hebben vooral last van langzame pagina’s, incomplete pagina’s en gehele onbereikbaarheid van de site. Een paar concrete cijfers: gedurende de maand september was de bereikbaarheid van de Nederlandse nieuwssites gemiddeld minder dan 92%. Eenderde van de sites was in minder dan 90% van de pogingen vlekkeloos toegankelijk. De Emerce site scoorde 85%, de Volkskrant site maar 82% en in het slechtste geval, de site van NRC Handelsblad, was de bereikbaarheid een magere 62%. Dat het beter kan tonen Google.nl met 99,8% en BOL.com met 99,6% aan.
In de tabel hierboven staan de bereikbaarheid en wachttijd van een aantal drukbezochte Nederlandse websites. Als criteria voor bereikbaarheid hanteert Attrack: de pagina moet binnen 15 seconden geladen zijn en er mogen geen cruciale onderdelen ontbreken.
De resultaten staan in schril contrast met de interne normen, die onveranderlijk boven de 99% liggen. Bedrijven lijken over het algemeen weinig zicht te hebben op hoevaak consumenten hun site niet bereiken.
De presentatie van de resultaten is hier hier (pps) te downloaden.
Bron:
Is de bereikbaarheid van het NRC nou 62% of 68%? Het persbericht toont iets anders dan de resultaten zelf.
Verder ben ik met dergelijke lage percentages en lange wachttijden toch wel benieuwd naar een second opinion-onderzoek.
Herstel, ik bedoel niet 68% maar 69,7.
Welke alternatieve metingen zijn er Anders?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!