B2B digital marketing maturity model
Staat marketing binnen jouw B2B organisatie nog in de kinderschoenen? Of zijn jullie al doorgegroeid naar een digital business?
B2B marketing is bij veel organisaties nog volop in ontwikkeling. Ontdek de vijf maturity fases in digital marketing. Binnen B2B zijn er nog bedrijven die twijfelen aan het nut van digital marketing. Aan de andere kant zijn er ook B2B organisaties die digital hebben ingebed in hun strategie. Hoe hebben ze dit gedaan? Beeckestijn heeft 100+ digitale marketingplannen van B2B bedrijven geanalyseerd en gekeken naar de ontwikkeling van digital marketing binnen deze bedrijven. Die inzichten vormen de basis voor het B2B marketing maturity model.
Level 1. Basic
Nagenoeg alle B2B bedrijven hebben inmiddels een website. Dit zijn voornamelijk informatieve websites over het aanbod en de producten. Er wordt binnen B2B minder gefocust op de service en customer experience (zoals bij B2C), er wordt vooral op het product en de prijs gefocust. Ontdek de customer experience gap van B2B en B2C en waarom die er is in het whitepaper.
Level 2. Digitale Marketing
De tweede stap die B2B bedrijven nemen is het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines en op social media. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in SEO, SEA, e-mailmarketing en digital advertising en content krijgt een steeds grotere rol in de digitale marketingmix. Benieuwd naar de kenmerken, doelstellingen en een mooi voorbeeld van een succesvolle organisatie? Lees het in het whitepaper.
Level 3. E-commerce
Voor B2B bedrijven is de stap naar e-commerce veruit de moeilijkste. De verkooporganisatie ziet deze stap vaak als een enorme bedreiging. Bedrijven denken vaak dat de stap naar e-commerce extra geld gaat kosten, maar geen extra geld oplevert. Het tegendeel is waar. Waarom is dit? En wat is de grootste uitdaging? Download het whitepaper en ontdek het.
Level 4. Omnichannel
Als de stap naar e-commerce eenmaal is genomen, gaan bedrijven vaak aan de slag met het integreren van sales-, service-, en marketingkanalen. Service krijgt een steeds grote rol in het ondersteunen van klanten bij zowel het bestellen van diensten en producten als het oplossen van de bijkomende problemen. In het whitepaper lees je over de veranderende rol van sales en de invloed daarvan op de organisatie.
Level 5. Digital Business
Als een omnichannel-organisatie goede resultaten boekt, dan zetten vooruitstrevende B2B bedrijven nog een volgende stap. Deze organisaties zijn op zoek naar digitale mogelijkheden om de klantrelatie verder te versterken (customer experience), de klant beter te leren kennen (customer insights) en nieuwe verdienmodellen te creëren (service excellence). De bedrijven die vanuit digitale marketing doorgroeien en digital weten door te vertalen naar nieuwe business- en servicemodellen hebben de weg gevonden naar wat in de vakliteratuur digital business wordt genoemd. Maar hoe kom je hier? Lees het aan de hand van voorbeelden in het whitepaper.
Digitale marketing als aanjager voor digitale innovatie en transformatie
De digitale marketingstrategie is een onderdeel van digitale transformatie. Digitale transformatie omvat de gehele onderneming. De meeste organisaties zijn eerder actief met digitale marketing dan de digitalisering van andere bedrijfsprocessen.
Digitale transformatie is ook belangrijk, maar zonder kennisontwikkeling is dit kansloos. Kennis en wetenschap gaan enorm snel tegenwoordig. Enkel leunen op een jarenlange ervaring is een groot gevaar. Een digitale transformatie kun je ook niet even uitbesteden. Deze kennis behoort tot de kern van je organisatie en strategie.
Download de whitepaper en maak de vertaalslag van digital marketing naar digitale transformatie in jouw organisatie.
DownloadMake impact
Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers.