Assurantietussenpersoon 3.0: ’the middleman’ heeft nog bestaansrecht

18 september 2013, 13:59

Hoe een assurantie-adviseur met nieuwe media extra service biedt

Internet cuts out the middle man. Dat is een veel gehoorde uitspraak, toch? Tussenpersonen verdwijnen want we hebben zelf toegang tot dezelfde informatie en niemand heeft ons belang zo hoog zitten als wij zelf. Toch heb ik als zoon van een voormalig assurantie tussenpersoon altijd de meerwaarde ingezien van deze beroepsgroep. Ik ben dus bevooroordeeld, het heeft immers mijn studie betaald en ik heb zelf 10 jaar vakantiewerk gedaan op zo'n kantoor. Toch bleek deze vakantie voor mij de meerwaarde maar weer eens van een echt goede tussenpersoon.

Achtergrond

Een heel klein beetje achtergrond is denk ik handig om te weten hoe ik bij mijn huidige tussenpersoon, Maarten Koster, terecht ben gekomen. Zoals ik dus al schreef ben ik de zoon van een assurantie-adviseur. Mijn vader runde de assurantiedochter van een groot supermarktconcern. Hoewel dit een relatief groot kantoor was, was het met zo'n 10 medewerkers goed te overzien en als oud-vakantiekracht kende ik iedereen. En belangrijker: ik ken de materie. Ik ben daarom kritisch op de toegevoegde waarde van een tussenpersoon.

Omdat mijn vorige tussenpersoon en ik het niet eens werden over de afhandeling en verrekening van mijn verzekeringen, werd het daarom tijd om te vertrekken. Via Twitter werd ik gewezen op Maarten. Omdat hij ook direct reageerde via Twitter, had hij meteen een streepje voor. En na het eerste gesprek kreeg ik wat documenten mee waarbij één zinnetje me meteen overtuigde: “Als ik geloof dat een bepaald product niet goed is voor de de langetermijnbelangen van de cliënt zal ik dit niet regelen, zelfs als de cliënt hier expliciet opdracht voor geeft”.

Ik begrijp heel goed waarom veel mensen niets met assurantie-adviseurs hebben. Er zijn helaas heel veel slechte en in mijn zoektocht voor ik bij mijn huidige terecht kwam merkte ik dat heel veel mensen als ik hen vroeg naar hun adviseur zeiden: ik heb er wel een, maar ik zou hem niet aanbevelen. De meerderheid die ik ook gesproken heb valt voor mij ook in de categorie: voegt geen waarde toe of erger. Toch kan het anders, heel anders.

De case

De reden dat ik zo enthousiast ben over mijn huidige tussenpersoon is omdat hij meedenkt en het toppunt hiervan was gedurende mijn afgelopen vakantie.

Ik maakte op Twitter een terloopse opmerking dat ik ging duiken. Binnen een minuut reageerde Maarten met de opmerking dat hij even moest controleren of dat wel in mijn reisverzekering viel, omdat duiken en onder water schade vaak het eerste eruit gaat. Het bleek bij mij geen probleem. Ik had daar zelf uiteraard nooit bij stil gestaan, hoewel ik van veel duikers hoorde dat het een hele bekende issue is. Maar ik was (en ben) dan ook geen duiker.

Hetzelfde gold net voor mijn vakantie toen Maarten toevallig mijn out-of-office zag en mailde: “Bas, je reisverzekering dekt maximaal 2 maanden, je gaat 10 weken, dus ik heb hem even omgezet naar een iets duurdere variant, kost je een paar euro per jaar, maar anders ben je niet verzekerd.” Ook dat noem ik meedenken en hij regelt het meteen (hij kent me inmiddels dat ik dergelijke risico's niet wil lopen) zonder te wachten op toestemming die mogelijk te laat komt omdat ik al weg ben.

Goede adviseur

Internet cuts out the middle man. Maar in mijn optiek heeft een goede adviseur nog steeds heel veel waarde, want die denkt na over de details waar je zelf niet aan denkt. En daar heb ik graag geld voor over, ik betaal gewoon per uur.

Natuurlijk heeft een dergelijk systeem ook nadelen. Maarten is heel erg met het heden bezig en met het meteen controleren en oplossen van problemen voor zijn klanten. Dat heeft tot gevolg dat sommige niet urgente zaken, zoals in mijn geval mijn pensioen, soms wel heel wat langer kan duren dan de planning was.

In een wereld waarin maatschappijen 10 jaar na dato nog steeds brieven sturen naar mensen die verhuisd zijn, waar de aanhef van de brief bij mijn polis nog steeds begint met “U ontvangt deze brief omdat u een nieuwe polis heeft genomen of iets heeft gewijzigd in uw bestaande polis”, is een goede tussenpersoon volgens mij nog steeds van toegevoegde waarde. De nadruk hier ligt dan wel op het woordje “goede”. En dit soort service – het controleren van terloopse opmerkingen – is volgens mij wat een goede adviseur voor zou moeten staan.

Credits afbeelding: Hamed Saber (CC)

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie

4 Reacties

    chi666

    Voor de goede orde (nadeel van artikelen herschrijven om dingen te leesbaarder te maken): mijn oude kantoor waar ik dus onenigheid mee had was niet het oude kantoor van mijn vader, daar was ik al weg na de verkoop aan een mega assurantie partij waar je een nummer was en die zomaar polissen aanpaste omdat ze er meer marge op haalde…


    18 september 2013 om 14:06
    sam

    zou in ieder geval geen artikel spinner gebruiken, dit is slecht voor seo


    18 september 2013 om 21:50
    Leo Tol

    Prima artikel en gewoon waar, probleem is echter dat de meeste kantoren geen tijd voor social media hebben en vaak vergeten dat het om ‘social’ media gaat, slechts een paar begrijpen hoe het werkt, Maarten Koster, Niko Koesveld, Ab Flipse en Albert van der Poll bijvoorbeeld.

    Ook onder makelaars tref je opvallend veel mensen die vooral zichzelf fantastisch vinden, jammer, maar een grote markt, komt goed.


    19 september 2013 om 12:48
    Pieter

    Hmm, veegt Maarten ook de billen van zijn cliënten af?


    19 september 2013 om 14:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!