Arian Buurman (Ster):´We lanceren een Super-Dutch-Reclameblok tijdens het WK´
Innovatie is van levensbelang voor de mediawereld, vindt Arian Buurman, algemeen directeur van Ster. En dat geldt ook juist voor de publieke omroep. “We kunnen de technologie op fantastische manieren ontsluiten, maar mediabedrijven moeten daar wel genoeg op inspelen”, zegt ze.
Het is desondanks soms moeilijk om de juiste businessmodellen te vinden. Maar als de stichting Ster kansen ziet dan zal Buurman daar zeker voor gaan. Als voorbeeld noemt ze het project Uitzending Gemist, waar mensen met nieuwe advertentiemodellen programma’s terug kunnen kijken.
Betalen
“Mensen vinden steeds normaler dat daarvoor moet worden betaald”, zegt Buurman. “Soms gebeurt dat via reclame in het programma en soms betaalt de consument vooraf. Publiek gemaakte programma’s hebben nu eenmaal waarde.”
Een ander nieuw advertentieproject is het zogenoemde “Super Dutch-blok” dat tijdens het WK in Brazilië zal worden uitgezonden.
WK
“Tijdens de rust van de wedstrijd Nederland Spanje op 13 juni is een blok gereserveerd voor een selecte groep adverteerders, die een gloednieuwe reclame – nooit eerder vertoond – lanceren”, zegt Buurman. “De advertentieruimte was binnen no-time uitverkocht.”
Ook mobiel biedt steeds meer kansen voor de Ster. “Over vijf jaar staat mobile in het centrum van het medialandschap”, Twitterde Buurman al eens. “De mobiele devices zijn enorm in kwaliteit toegenomen, daarom zijn er nu veel meer mogelijkheden voor tv.”
Ster bestaat volgend jaar vijftig jaar en weet nog altijd voldoende reclame te verkopen. “Natuurlijk is er veel concurrentie, ook van nieuwere partijen zoals Netflix en Google”, zegt Buurman. Maar de specifieke hoogopgeleide kapitaalkrachtige doelgroep van de Publieke Omroep blijft volgens de directeur voor veel adverteerders interessant.