Apple Watch gaat ons socialer maken

16 april 2015, 14:00

Apple Watch wordt de iPhone killer? #Darkmarketing 3

Handig spinnend werd de Apple Watch vorige week in een Wired artikel neergezet als de iPhone-killer. De mensen zijn namelijk volgens Apple een beetje asociaal bezig met anderen omdat ze zo vaak op hun smartphone kijken tijdens gesprekken. En om dat probleem op te lossen komt er nu de Apple Watch. Dan hoef je niet meer op je smartphone te kijken terwijl je in gesprek bent. Dit is natuurlijk een tranentrekkend goed argument. Dat ze ons eerst bewust met de hulp van habit loops bijna verslaafd aan smartphones hebben gemaakt om dit vervolgens via Apple Watches op te lossen.

Wat zit er echt achter die Apple Watch?

De laatste weken zie ik veelvuldig allerlei interessante lifestylestukjes over de nieuwe Apple Watch uit een doordachte marketingcampagne van mijn eigen favoriete Apple-merk.

Er zit echter waarschijnlijk toch iets meer achter dit hele verhaal vrees ik. Daar waar oplichtende schermen en andere visuele notificaties habit loops creëerden, worden die nu vervangen door trillingen op je huid.

De nieuwe habitloopcreatie, lees conditionering, lees africhting, gaat namelijk via een triltechniek op de huid. De zogenaamde Taptic Engine zorgt hiervoor. En als er nou iets persoonlijk en sterk is, dan is het wel de aanraking door een ander. En Apple gaat dat met jou doen. Elke trilling geeft je als het ware een aai. Een echt voelbaar signaal dat anderen je nodig hebben. Veel sterker dan de oudere vormen van visuele social rewards. Lees mijn eerdere blogpost over smartphoneverslaving er nog maar eens op na als je wilt weten hoe dat werkt en wat daarvan het effect kan zijn.

Is dat alles?

Waarschijnlijk niet. Het is namelijk heel goed denkbaar dat als de halve wereld een smartwatch heeft, we er ineens achter komen dat je nog veel meer data weggeeft dan je, misschien, al wist. Zo’n wearable kan namelijk onder andere behalve je hartslag, ook de elektrische geleiding van je huid meten en ook je temperatuur. En dat zijn proxies van emoties. In combinatie met het kijken naar allerlei content op je smartphone (en dat groeit wereldwijd exponentieel) weet Apple (en ook andere smartwatchleveranciers) dan dus precies waar jij wel of niet gevoelig voor bent en, dus, hoe je te verleiden bent.

Het is eigenlijk heel knap. Dat we binnenkort zelfs een ander betalen om informatie over ons te krijgen waarmee die ander met nog veel meer zekerheid andere zaken aan ons kan verkopen omdat men perfect weet waar je gevoelig voor bent. En dat terwijl je dacht dat Apple zo aardig was om je te helpen weer wat socialer tegenover anderen te zijn door een iWatch op de markt te zetten. Dat noem ik pas #darkmarketing. Welcome to the Matrix!

Ronald Voorn MSc
Senior docent en onderzoeker Lectoraat Marketing & Customer Experience Hogeschool Utrecht, docent consumentenpsychologie Utwente, adviseur en toezichthouder. bij Utwente / Hogeschool Utrecht

Ronald Voorn is sinds 1982 actief met het managen van merken. Tot 1992 in de reclamewereld, daarna aan klantzijde. Zo werkte hij 15 jaar bij Heineken o.a. als Global Marketing Director en Managing Director. Sinds 2011 is hij senior docent en onderzoeker aan de HU binnen het lectoraat Marketing en Customer Experience, met een focus op sustainability, alsmede docent in het masterjaar aan de Universiteit Twente. Ronald is tevens vicevoorzitter van de RvC van verzekeringsmaatschappij Univé Dichtbij, lid van de raad van toezicht van het NIMA en RvC lid van de plantage PortoMari te Curaçao. Daarnaast is Ronald als adviseur en gastspreker actief via Science4business.nl en is hij jurylid voor de SAN ABC accenten.Hij hoopt binnenkort zijn PhD te behalen op het gebied van consumentenpsychologie met het onderwerp hoe merkwaarden het consumenten gedrag beïnvloeden.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!