Anouar El Haji (Veylinx): “Veilingen als de gouden standaard voor marktonderzoek”

19 maart 2018, 14:00

Traditioneel marktonderzoek maakt gebruik van enquêtes, waarin deelnemers aangeven wat ze van een product vinden. Het grote probleem: dat hoeft niet de waarheid te zijn. Een slechte bui of de neiging om sociaal wenselijk gedrag te vertonen, kleurt de resultaten. Veylinx claimt met veilingen een oplossing te hebben voor dit probleem.

Veylinx zet het concept van veilingen in om te meten hoe mensen over iets denken. “We nodigen je uit voor een online gesloten veiling, waar je niet kunt niet zien wat anderen bieden. Je weet van tevoren niet welk product we je gaan tonen. Je krijgt het product te zien en vervolgens willen we van je weten wat je bereid bent te betalen. Wanneer je de hoogste bieder bent, dan moet je het product ook echt kopen. Dat zorgt ervoor dat je voorzichtig bent, want het kan je echt geld kosten. Je bent dus realistischer over wat je van het product vindt. Dat is het mooie”, aldus Anouar El Haji, founder en CEO bij Veylinx. Hij startte Veylinx eind 2015, nadat het concept in 2013 onderdeel was van een academisch promotieonderzoek. Het bedrijf telt inmiddels vijftien medewerkers.

“Het gaat niet om veel data, maar om betrouwbare data”

Veylinx meet niet zozeer een ideale prijs, maar de waardebepaling van een product. “We doen ook vaak A/B testing: welke variant of welke propositie zorgt voor een hogere betalingsbereidheid. Stel, je wilt een product lanceren en je hebt vijf concepten waaruit je wilt kiezen. Dan is een veiling ideaal om heel snel te ontdekken wat de markt daadwerkelijk vindt.” De mensen die meedoen aan de veiling, een paar honderd per keer, zijn zorgvuldig geselecteerd. “We weten exact wat hun opleiding, geslacht of andere demografische waarden zijn. Wanneer we een onderzoek doen naar een telefoon, dan meten we ook of de deelnemers al een telefoon hebben en van welk merk. Daarmee hebben we een goed beeld van de mensen die meedoen aan de veiling en kunnen we vaststellen of die groep representatief is. Als dat niet het geval is, kunnen we dat corrigeren.”

Het platform dat Veylinx gebruikt voor de veilingen is binnen het bedrijf zelf gebouwd. “Het mooie van de methodiek is dat het veel makkelijker is om mee te werken dan met traditionele data. Het wordt uitgedrukt in euro’s. Je weet precies waar we het over hebben en daarmee het is veel vanzelfsprekender. We meten de vraagcurve. Dat is veel natuurlijker. Ik denk ook dat dat één van de redenen is waarom wij zo snel groeien: klanten vinden het heel fijn dat het zo eenvoudig is. Het is niet ingewikkeld, er is geen Artificial Intelligence of ‘machine learning’ mee gemoeid. Iedereen heeft het over Big Data, maar daar gaat het bij ons niet om. Het gaat niet om veel data, maar om betrouwbare data.” Veylinx kan inmiddels grote klanten als Vodafone, Philips en Campina tot haar klanten rekenen. “90 Procent van wat wij doen is internationaal. Nederland is vaak een te kleine markt.”

“De veiling is een reflectie van de realiteit”

Veylinx heeft de groei tot op heden met eigen middelen kunnen bekostigen. Het geld wordt verdiend met onderzoeken op maat. “We hebben de tijd genomen – en nemen die nog steeds – om onze klanten beter te leren kennen. We gebruiken hun feedback om ons platform te perfectioneren. Onze methodiek is uitgebreid onderzocht: het is niet nieuw. Er is in de jaren zestig over gepubliceerd en sindsdien zijn er talloze experimenten gedaan. Tevens kijken we een jaar na een test met onze klanten wat het product uiteindelijk heeft gedaan op de markt: komt het resultaat overeen met de test? Wat we zien is dat de voorspelling heel erg overeenkomt met de werkelijkheid. Maar we zouden het nog beter kunnen controleren, wanneer er vijf concepten tegelijkertijd zouden worden gelanceerd, om te zien of onze voorspelling ook overeenkomt met de werkelijke uitslag. We zijn continu bezig met onze klanten om resultaten verder te valideren.”

El Haji zou zijn platform graag openstellen, zodat partijen er zelf mee aan de slag kunnen gaan. “We hopen het op een gegeven moment aan de rest van de wereld beschikbaar te kunnen stellen. Dat zit in onze toekomstplannen, eigenlijk zelfs op vrij korte termijn. Dat zou een goed moment zijn om een investering op te halen.” El Haji verwacht dat zijn bedrijf in de komende drie jaar kan vertienvoudigen in omvang. “Ik geloof erin dat onze methode de gouden standaard kan worden bij consumentengedrag. Een veiling is een reflectie van de realiteit en ik denk dat dat de nieuwe norm wordt. Dus volgens mij gaat het niet eens zozeer om omzet of dat wij een gigantisch groot bedrijf worden, maar dat dit de standaard wordt. Want wat voor mij heel belangrijk is, is dat we zo een beter beeld van de werkelijkheid hebben. Dat zorgt ervoor dat bedrijven sneller kunnen innoveren, dat innovaties ook daadwerkelijk succesvol zijn, en dat wil ik binnen vijf jaar tijd bereiken. Ik ben er heilig van overtuigd dat het lukt.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

1 Reactie

    wouter

    bijzonder idee, lekker anders. Vraag me wel af of er dan voldoende data beschikbaar is om echt uitspraken te kunnen doen. Significante voorkeur voor een waarde over een grote groep consumenten vereist mist betrouwbaarheid 95% is al een enorme hoop data van mensen die dat product ook dan echt willen kopen. Ben wel benieuwd naar het lijstje producten dat men via deze methode al “gewaardeerd” heeft. Lijkt me bij FMCG producten wel werken maar bij Lampen, TV’s etc niet echt. Je moet als consument dan ook in de markt zijn voor zo’n product.


    20 maart 2018 om 09:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!