De afgelopen weken is er veel gezegd en geschreven over online boodschappen, mede door de introductie van de nieuwe online supermarkt Picnic. Albert Heijn reageert zoals het een retailer betaamd: met een prijzenoorlog. Gaat de Allerhandebox ervoor zorgen dat we massaal online onze boodschappen gaan doen?
Na publicatie van mijn vorige blogbericht over de online boodschappen heeft het me verbaasd hoe het onderwerp leeft. Verrassend veel mensen staan positief tegenover het online boodschappen doen, een enkeling is sceptisch. De positie van Albert Heijn is na het vallen van de Telegraaf van vanochtend volstrekt helder: zij geloven in online en zijn niet bereid om veel marktaandeel af te staan aan anderen. Vandaar dat ze vandaag de Allerhandebox geïntroduceerd hebben.
Er is nog niet veel bekend over het concept, anders dan het persbericht van AH zelf en berichten in o.a. de Telegraaf, Elsevier en Emerce. Maar bij deze alvast de eerste observaties en een idee van de impact van deze innovatie.
Wat is het concept?
De Allerhandebox is een maaltijdbox zoals we die kennen van andere leveranciers. Je krijgt een doos met ingrediënten voor drie maaltijden. Je kunt een box bestellen voor 2 of 4 personen. Als je een box bestelt, is de bezorging gratis én kun je andere boodschappen mee laten bezorgen.
Uit onderzoek van Albert Heijn blijkt dat de meeste mensen dezelfde 9 gerechten jarenlang eten en weinig variatie aanbrengen. Door middel van het wekelijks sturen van nieuwe recepten worden mensen geïnspireerd en proberen ze sneller nieuwe dingen. Niets nieuws onder de zon, toch?
Hoe breken ze de markt open?
Albert Heijn wil de markt openbreken door het bieden van gratis bezorging én het meebezorgen van andere boodschappen. Gratis bezorging neemt een belangrijke drempel weg voor consumenten die een dergelijk concept willen uitproberen. En het meebezorgen van andere boodschappen is een belangrijke reden om over te stappen van een concurrent als HelloFresh naar AH, je bent tenslotte in één keer klaar voor de hele week. De merknaam Allerhande zorgt direct voor onderscheidend vermogen ten opzichte van de relatief onbekendere alternatieven.
Komt dit concept ook in de winkels?
De maaltijdbox is een mooi voorbeeld van een innovatie die alleen maar online mogelijk is. In de Telegraaf wordt toegelicht dat het moeilijk te integreren is in het proces van de winkels en dat franchisers in de weg kunnen zitten met hun eigen marktgebieden. Voorlopig is het dus beperkt tot online.
Gaat dit de markt openbreken?
Albert Heijn steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken. En dat is knap voor een marktleider die vanwege zijn grootte een fors risico loopt op kannibalisatie. De Allerhandebox is een directe aanval op concurrenten met vergelijkbare producten, maar is dat genoeg om ons massaal over te laten stappen op online?
De Allerhandebox helpt consumenten met het kiezen van de juiste gerechten. Echter, het is wel one size fits all. Voor mijn eigen gezin van 5 personen waarvan er twee geen kaas lusten, is de box bijvoorbeeld geen optie. Ik denk dat er voor heel veel gezinnen een reden is waarom een standaardbox niet past. Een bepaalde mate van personalisatie is dus noodzakelijk om de grote massa te overtuigen.
Daarnaast is een innovatie in het logisitieke proces noodzakelijk om het geheel rendabel te krijgen. Waarom moeten we iedere keer opnieuw aangeven wanneer we onze boodschappen willen hebben? Door te werken met vaste bezorgmomenten waarop iedere week de boodschappen bezorgt worden kan er veel bespaard worden.
Kortom, een stap in de goede richting van de marktleider, die zijn positie beschermt tegen nieuwkomers op de markt. Ik verwacht dat er meer innovatie nodig is om de markt echt open te breken en ben heel benieuwd wat er de komend tijd staat te gebeuren!