Ahold is verreweg grootste retailer van Nederland
De grootste retailer van Nederland, Ahold, is in omzet ruim tien keer groter dan de nummer twee, Laurus. Dat blijkt uit de top-50 van Nederlandse retailers, die Elsevier Retail samen met Deloitte & Touche en Locatus opstelde.
Gemeten over het fiscaal jaar 2001 realiseerde Ahold met formules als Albert Heijn, Gall & Gall en Etos een wereldwijde omzet van 66,6 miljard euro. Laurus (Super De Boer, Edah en Konmar) kwam tot 6,4 miljard. C&A en Vendex KBB volgen op drie en vier met respectievelijk 5 miljard en 4,96 miljard euro. In de top-50 staan in totaal 17 supermarktketens. Nieuw in de top-5 is Kruidvat Holding (drogisterijen Kruidvat en Trekpleister en parfumerie ICI Paris XL) met een omzet van 3,8 miljard euro. In de volgende lijst zal Kruidvat echter niet meer worden opgenomen, omdat het is overgenomen door Hutchison Whampoa. Ook in absolute winst staat Ahold op de eerste plaats, gevolgd door Blokker, Schuitema en Sligro. Qua marge scoort Poiesz van de top-50 (nummer 42) het beste met 5%. Beter Bed (4,63%) en Zeeman (4,61%) komen in de buurt. Ahold komt tot slechts 1,67%. Kledingformule Cool Cat valt buiten de top-50, maar scoort met 14,57% een hoge marge.
Bron:
Retail nr. 1, p. 36, 4 p.
Formules Aldi en Deen hebben hoogste vloerproductiviteit
De formules Aldi en Deen halen de hoogste omzet per vierkante meter. Aldi komt op een omzet van 223,2 euro per m2 per jaar, Deen volgt op 216,1 euro per m2 per jaar. Dit blijkt uit de Retailplanner, waarin gegevens staan over consumentenomzet, gemiddelde oppervlakten van winkels en aantal vestigingspunten. Aldi heeft over 2002 het aantal vestigingen met 6 zien toenemen. Deen heeft 1 zaak geopend. Na Aldi en Deen volgen in de top-10 Nettorama met een omzet van 191,6 euro per m2 per jaar, Bas van der Heijden met 189,9 euro, Hoogvliet 179,8, Agrimarkt 178,6, Em-Te 175,9, C1000 170,3, Albert Heijn 163,6 en Jumbo 162,6 euro per m2 per jaar. De prijsagressieve formules die bereid zijn marge in te leveren voor hogere omzetten behalen hiermee de hoogste omzet per vierkante meter. De vloerproductiviteit zegt niets over het rendement van de formule. Dat blijkt wel uit de omzet met vierkante meter van Lidl, met 91,60 euro. Deze harddiscounter komt onder meer op deze lage score door de overname van 50 Basismarkten. De Basismarktfilialen behaalden de laatste jaren slechte resultaten.Spar staat onderaan in het rijtje, met een omzet van 72,3 euro per m2.
Bron:
Distrifood Nieuwsblad nr. 11, p. 13, 3/4 p.
Edah verkleint assortiment
Edah gaat de komende jaren het assortiment inkrimpen. Momenteel heeft de winkelketen 7.000 tot 8.000 artikelen en dat is te veel, zo meent voorzitter van de hoofddirectie van Laurus, H. Bruijniks. Edah is onderdeel van Laurus. Hoe Edah in het assortiment gaat snijden, is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat het aantal producten van grote merkleveranciers wordt verkleind. Edah is te afhankelijk van A-merken, dat moet verminderen, aldus Bruijniks. Het aantal artikelen onder het eigen Edah-merk zal worden vergroot. Dat zal leiden tot een verbetering van de prijsagressiviteit van de formule.Over 2002 heeft Edah een omzet van 1,213 miljard euro behaald. Daarmee was de keten goed voor 29% van de Laurus-verkopen in Nederland. Edah heeft een marktaandeel van 5,7%. Dankzij de goede resultaten van Edah en Super de Boer heeft Laurus over 2002 een positief resultaat van 31 miljoen euro weten te behalen. Konmar deed het minder goed. De 124 Konmar-zaken behaalden een omzet van 1,179 miljard euro, een stijging van slechts 0,7%. De groei van het branchegemiddelde kwam uit op 6%. Het marktaandeel van Konmar is gedaald tot 5,1%. De 374 Super de Boer-winkels kwamen op 1,767 miljard euro omzet over 2002.
Bron:
Distrifood Nieuwsblad nr. 11, p. 1, 1/2 p.
Coop en Albert Heijn verkopen verhoudingsgewijs meeste verse producten
Coop en Albert Heijn zijn de beste verkopers van verse producten. Het fair share van Coop komt over 2002 uit op 112 (2001: 114), evenals het fair share van AH. Een fair share van 112 betekent dat het marktaandeel vers 12% hoger is dan op grond van het totale marktaandeel mag worden verwacht. Na Coop en AH volgen verder in de top-10 C100 met een fair share van 111, Plus 108, Deen 107, Konmar 104, Dekamarkt 104, Super De Boer 102, Jan Linders 101 en Vomar met een fair share van ook 101. De nummers 11 tot en met 20 zetten verhoudingsgewijs minder vers om dan het gemiddelde van de supers. Achtereenvolgens staan hier: Golff 98, Boni 97, Jumbo 97, Hoogvliet 97, Nettorama 95, Poiesz 95, Edah 89, Koopconsult 87, Lidl 71 en Aldimet een fair share van 69.Een hoog fair share wil niet zeggen dat een bepaalde supermarkt op alle vers-gebieden goed scoort. Albert Heijn blijft wat achter met de verkoop van vers vlees, Coop is niet erg sterk in brood en zuivel. Wel heeft Coop een goede positie in kaas, vers vlees en salades. De Plus-keten doet het goed in vleeswaren en salades en C1000 erg scoort hoog in de verkoop van vers vlees.
Bron:
Distrifood Nieuwsblad nr. 11, Extra p. 1, 2/3 p.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!