Afname beleggen, online aandeel groeit

20 mei 2003, 07:34

Het aantal particuliere beleggers in Nederland is weer terug op het niveau van 1998. Vorig jaar stopten 320 duizend huishoudens in Nederland met beleggen, meldt het Centrum voor Marketing Analyses. Het aantal transacties dat online wordt uitgevoerd blijft groeien.

Nederland telde vorig jaar 1,37 miljoen particuliere beleggers, een aantal dat volgens het Centrum voor Marketing Analyses vergelijkbaar is met de situatie in 1998. Het hoogtepunt lag begin 2000, met de beursgang van World Online, toen Nederland 1,9 miljoen particuliere beleggers telde. Een jaar later bleek de teruggang al ingezet, in 2001 telde Nederland 1,67 miljoen particuliere beleggers.

Vorig jaar stopten 320 duizend huishoudens met beleggen. Gedurende dezelfde tijd kwamen er slechts 20 duizend beleggers bij. “De netto instroom van nieuwe beleggers bedraagt nauwelijks twee procent”, aldus CMA, “niet eerder hebben wij zo een geringe aanwas vastgesteld.” Tweederde van de beleggers nu heeft een belegd vermogen van minder dan vijftigduizend euro.

Waar het beleggen aan populariteit inboet blijkt internet onder de overgebleven beleggers onverminderd populair. “Beleggers hanteren steeds vaker internet om beleggingsinformatie te verkrijgen”, aldus CMA, “inmiddels doet de helft dit en dat zijn vooral de actieve en speculatief ingestelde beleggers.”

Een kwart van de beleggers doet ook transacties via internet . “Hoewel de totale markt van particuliere beleggers krimpt, zien we de proportie online beleggers daarbinnen nog steeds groeien”, aldus CMA. Het totale aantal online beleggers blijft met 315 duizend “op ongewijzigd niveau”, concludeert het onderzoeksinstituut. “Aangezien het zeer actieve beleggers betreft, is het totale transactievolume (…) relatief groot.”

CMA houdt jaarlijks een onderzoek onder particuliere beleggers, het gaat om beleggen in individuele aandelen, obligates, beleggingsfondsen, derivaten of aandelenleaseconstructies. Voor het jongste onderzoek zijn dit voorjaar duizend beleggende huishoudens ondervraagd.

Bron: Emerce 20 mei 2003

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!