Je bekijkt een artikel van BBP Media
partner

Account-Based Marketing: 3 tips voor een up-to-date communicatiestrategie

Account-Based Marketing, ofwel ABM, is tegenwoordig één van de belangrijkste elementen van B2B-marketing.

28 juni 2022, 07:20 10635 x gelezen

Het is een methode die leadmanagement, accountselectie en klantenbinding als één geheel benadert en optimaal werkt wanneer je sales-, service- en marketingafdelingen op één lijn liggen. Als B2B-marketeer weet je dat alles draait om persoonlijke ervaringen bij de klant.

Digitale communicatie speelt hierin een belangrijke rol, want hóe je je klanten benadert is net zo belangrijk als wat je ze aanbiedt. Ontdek hier hoe je account-based communicatie coördineert voor al jouw digitale kanalen en zo de impact van jouw ABM-strategie kunt vergroten.

ABM-strategie als klantenbindend instrument

Ruim 85% van de zakelijke afnemers vindt soepel klantcontact net zo belangrijk als de kwaliteit van het product dat ze afnemen. B2B-marketeers maken dan ook steeds vaker gebruik van een ABM-programma. Uit het State of Marketing rapport blijkt dat 64% van de ABM-programma’s de afgelopen vijf jaar werden opgestart. De samenwerking tussen sales- en marketingteams is hierbij een must; hun takenpakket is weliswaar anders, maar ze hebben allebei hetzelfde doel: nieuwe klanten binnenhalen en een langdurige, goede relatie met ze opbouwen. Een goede samenwerking garandeert dat beide teams hun aandacht en energie inzetten op de juiste klanten. Zo’n samenwerking vanuit een ABM-strategie zorgt ook voor een eenduidige, relevante interactie en gepersonaliseerde content op je digitale kanalen, zoals dynamische content en social listening. Je zet je klant centraal en je brengt al je marketing-, sales- en serviceteams samen, met één visie afgestemd op de accounts, waarna je een gestroomlijnde en persoonlijke communicatiestrategie per klant kunt organiseren.

Digitale communicatiestrategie als belangrijk onderdeel van ABM

ABM is dé manier om een passende, actuele en meer gepersonaliseerde klantervaring te leveren aan jouw keyaccounts. Je hebt dan duidelijk in beeld met welke informatie je je klanten bereikt, maar het hóe is minstens zo belangrijk: je digitale communicatiestrategie en -tactieken bepalen hoe je de uitrol van je content vormgeeft en via welke kanalen je dit doet. Nu de digitale wereld steeds meer de basis wordt en tot het belangrijkste platform voor klantbetrokkenheid groeit, is het van groot belang jouw ABM-strategie regelmatig opnieuw te ijken en de communicatietactieken, waar nodig, aan te passen aan de behoeften.

Drie tips om jouw ABM-communicatiestrategie een boost te geven

Door jouw digitale communicatiestrategie en -tactieken regelmatig onder de loep te nemen, zorg je ervoor dat de gepersonaliseerde informatie op de juiste manier, en zo efficiënt mogelijk, bij je klanten terechtkomt. Hieronder vind je drie tips voor het opfrissen en up-to-date houden van je communicatiestrategie binnen je ABM-programma:

1.Doe intern onderzoek

Een interne audit van je klantlevenscyclus geeft jou cruciale inzichten. Je krijgt daarmee een goed beeld over de samenwerking van je teams en hoe je dit eventueel kunt optimaliseren. Door je bewust te zijn van de zwakkere punten in de levenscyclus voor klanten en daarop te acteren, kun je je digitale content gaan innoveren. En met flexibel handelen en te blijven analyseren blijf jij je concurrenten een stap voor.

2.Ontwikkel een ABM-communicatietoolkit

Als je je klanten via meerdere kanalen wilt bereiken, zul je moeten zorgen voor meer dan één communicatietactiek. Met een ABM- communicatietoolkit heb jij een pakket met diverse tactieken waarin bijvoorbeeld dynamische websitecontent, gepersonaliseerde e-mails of gerichte socialmediaposts bij elkaar staan. Tezamen vormen ze de communicatiekanalen, communicatietypen en de strategie die jij inzet om je klanten optimaal te bereiken. Door alles bij elkaar in één toolkit te vangen kun je gemakkelijk en snel kiezen wat het meest geschikt is voor jouw klant en voor welk doel het kanaal dient.

3. Maak altijd gepersonaliseerde content en gebruik klantdata

Klantbetrokkenheid hangt in grote mate af van een gepersonaliseerde klantervaring. Om je strategie voor de digitale communicatie tot een succes te maken, is het dus van cruciaal belang dat je gepersonaliseerde content aanbiedt aan je klanten. Klantdata is hierbij de basis: hiermee kun jij je doelgroepen segmenteren en content aanbieden op basis van wat zij het belangrijkst vinden en daarop je content aanpassen.

Heldere communicatie en ondersteunende CRM-platforms voor optimale resultaten

Account-Based Marketing waarin je teams de klant centraal zetten, gecombineerd met een goede communicatiestrategie helpt je dus hechtere klantrelaties op te bouwen. Met een uniform klantbeeld kunnen sales en marketing voldoen aan de hoge klantverwachting, en persoonlijke interacties creëren op ieder moment en elk touchpoint van de customer journey: een succesfactor voor tevreden en loyale klanten. Met goede CRM-platforms zoals Salesforce Customer 360 kun je dit op een juiste manier realiseren. Dit platform biedt je de allerbeste oplossingen voor elke fase van de customer journey; van lead tot loyaliteit.

Met één centraal beeld van iedere klant, kunnen al je teams aan de hoge verwachtingen blijven voldoen en je klant als één team benaderen. Op basis van je opgestelde ABM-communicatiekit komt de gepersonaliseerde content vervolgens op de juiste plaats terecht. Zo vergroot jij de impact op de klantrelaties en daarmee de Customer Lifetime Value én kunnen je teams helder en gestructureerd werken.

Wil je meer weten over het opzetten van een ABM-programma, waarom een goede digitale communicatiestrategie hierin zo belangrijk is en wat de toegevoegde waarde van een CRM-systeem hierin is? Lees dan het ‘State of Marketing’ rapport, voor meer inzichten en trends van ruim 7.000 vooraanstaande marketeers van over de hele wereld.

marketing. Het is een methode die leadmanagement, accountselectie en klantenbinding als één geheel benadert. Als sales- en marketingteams samenwerken richten zij hun pijlen op dezelfde key-accounts voor een optimale klantrelatie. Ontdek drie tips om marketing en sales beter op elkaar af te stemmen en de impact te vergroten.

BBP Media is een onafhankelijk B2B-mediabedrijf, dat al meer dan tien jaar is gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richt BBP Media zich op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en de customer service branche. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met de Global E-commerce Summit in Barcelona en de website E-commercefacts.com een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Voor vergaring en ontsluiting van de vakinformatie werkt BBP Media nauw samen met branchepartijen zoals verenigingen en associaties. Tot het portfolio van BBP Media behoren onder meer MarketingTribune, Shopper Marketing Update, Twinkle en CustomerFirst.

Categorie
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!