4e Business Blog Meeting succesvol

4e Business Blog Meeting succesvol

{title}Steeds meer bedrijven ontdekken weblogs als een manier om de dialoog met klanten aan te gaan, meer zichtbaarheid te krijgen en meer klanten aan te trekken. Gisteren kwamen bedrijven en bloggers in Utrecht bijeen om het onderwerp “bloggen voor je bedrijf als marketingstrategie” te bespreken.

Het was de 4e keer dat de Business Blog Meeting werd gehouden. De bijeenkomst werd dit jaar door ruim vijftig mensen bijgewoond. Erno Hannink en Laura Babeliowsky hadden dit jaar de organisatie voor hun rekening genomen. Behalve van deze twee waren er ook presentaties van Petra de Boevere (aka Meisje van de Slijterij), Karlijn van Basten Batenburg, Raimo van der Klein, Erno Mijland en Maurits Fondse. Maurits tracteerde het publiek niet alleen op een presentatie maar ook op zijn lied “To blog or not to blog”. Opnamen hiervan zijn a.s. zondag te zien in de eerste aflevering van Zomaargasten.

Tijdens het unconference gedeelte werden er veel vragen gesteld over basis blog vragen. Vragen over hoe je een blog kunt starten, een blog aan je domein kunt plakken, over trackbacks, enzovoort. Daarom werd een extra presentatie door Erno Hannink ingelast.

Tijdens de business blog meeting werd getwitterd door Raimo van der Klein, Frank Meeuwsen en ondergetekende. De twitterberichten zijn te lezen op del.icio.us.

Na afloop gaven de bezoekers aan dat ze een interessante middag hadden gehad.

{title}


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 24 reacties op dit artikel

  • Beste Caroline. Vooral de presentatie van Erno Hannink was de moeite waard. Vooral ook de sheet van de tijd die je (als bedrijf) moet investeren in een weblog. Ik hoor bij veel bedrijven (vanuit consultancy of training) dat ze een weblog willen beginnen. "We moeten iets doen met een weblog.... "

    Maar wat is het doel, hoeveel tijd kost het een medewerkers of moet je een expert in handen nemen maar vooral ook hoe hou je het levend. Vaak schrikt men van de tijd die je moet steken in het opzetten maar vooral ook actueel houden van een weblog. Het succes van het idee zit niet in het idee zelf maar in een excellente uitvoering en passie voor het onderwerp.

    Persoonlijk vind ik dat bedrijven eerst eens goed naar hun website moeten kijken. Is met tevreden met het aantal bezoekers en wat men hieruit haalt. Eerst het fundament op orde en ga daarna eventueel aan de slag met een weblog.

    geplaatst op
  • Dat lachen deden de aanwezigen volgens mij om iets wat ik zei:-)

    geplaatst op
  • Goed om te horen. Toevallig was ik vrijdag training aan het geven over personal branding en dus ook redelijk uitgebreid over bloggen gesproken. Heb die presentatie net ook maar online gezet. Pas vanaf slide 25 of zo over blogging. Ben vooral ook wel benieuwd wat men van de do's en don't vindt die ik erin gezet heb.

    geplaatst op
  • blijkbaar heb ik iets gemist als organisator van de 3e bloggersmeeting. hoe kom ik op de lijst van genodigden voor een volgende gelegenheid?

    geplaatst op
  • http://bizblogmeeting.ning.com/video/video/show?id=733997:Video:1162
    De eerste video online van de openingspresentatie door Erno Mijland tijdens deze meeting.
    10 punten waarom we bloggen.

    Erno begint met de vraag aan de zaal, wie er blogt. Hij stelt vast dat er iets minder dan de helft van de aanwezigen blogt. De rest blogt dus nog niet. Allemaal ondernemers of mensen vanuit een bedrijf die (nog) niet bloggen.

    Volgens mij heb ik me hier vergist in het grote verschil in de kennis van Web 2.0 bij bloggers en niet-bloggers. Dit viel zelfs een blogger op die nog maar 3 maanden geleden was gestart met bloggen.
    Dat een bijeenkomst als deze interessant is voor ondernemers, zelfstandigen, mensen uit een bedrijf die nadenken over bloggen daar twijfel ik niet over. Een vervolg voor niet-bloggers sluit ik dan ook niet uit.
    De combinatie van bloggers en niet-bloggers in een meeting als deze is iets wat ik de volgende keer anders zou doen.

    Verder heb ik wel genoten. Het was een leuke bijeenkomst, interessante mensen gesproken en online relaties offline versterkt.

    Hopelijk komen er nog meer video's online. Bijvoorbeeld de presentatie van Petra vond ik erg enthousiast en authentiek. En het lied van Maurits zou ik ook graag op http://bizblogmeeting.ning.com hebben. Maar dat kan pas na de eerste Zomaargasten van zondag 1 juli. Daar wordt het nummer "To blog or not to blog" voor het eerst online getoond.
    Veel plezier bij de eerste Zomaargasten.

    geplaatst op
  • Peter de meeting is oa aangekondigd via de nieuwsbrief van MF krijg je die niet of lees je die niet? ;)

    geplaatst op
  • @Erno: nieuwsbrief? dat is toch zoiets als een RSS feed uit de prehistorie?

    Geen wonder dat ik er ook niets van had meegekregen, niet dat ik had gekunt, maar toch, zou volgende keer ook niet erg vinden op de hoogte gehouden te worden. Of misschien moet ik de 4e maar organiseren :)

    Wat bedoel je trouwens met het kennisverschil? Dat het groter was dan je verwacht had of minder groot? En wat zou je precies anders hebben gedaan?

    geplaatst op
  • Groter dan ik had verwacht.
    Hoe precies anders weet ik nog niet. Misschien splitsing maken en dieper in gaan op dingen voor ervaren bloggers en basics voor startende bloggers. En dan later samenbrengen voor onderling kennis uitwisseling of zoiets.

    geplaatst op
  • Er waren idd mensen die vragen stelden wat een posting en een domein waren. Onze presentaties (de mijne incluis) bevatten dus woorden die voor hun als Chinees in de oren klonken. De video van mijn presentatie krijg ik toegestuurd op DVD is me beloofd. De basics, zoals Erno het noemt, kunnen het best worden bijgebracht door meer ervaren bloggers, dus zo gek vond ik de mix eigenlijk niet.
    Ik heb enthousiaste mensen ontmoet en gesproken en ik denk dat alle sprekers wel een beetje megegeven hebben dat het vooral om passie moet draaien.
    Ikzelf had wel even het gevoel op weg naar huis dat wij bloggers met zijn allen zelf etiketjes proberen te plakken op waar wij mee bezig zijn maar het misschien wel overschatten.
    Feit is volgens mij wel dat de keuze te gaan bloggen voor een kleiner bedrijf of zelfstandige makkelijker is dan voor een groter bedrijf. Door de benodigde afspraken (blogpolicy) haal je bij voorbaat namelijk al een stuk passie en ongeremdheid (dus puurheid) weg. Een werkgever die personeel wil doen bloggen als onderdeel van hun werkzaamheden terwijl die werknemers daar eigenlijk weinig of geen trek in hebben werkt dan denk ik ook niet.
    Wat mij opviel was dat in zowel de verhalen van Erno Mijland, Maurits en mijzelf naar voor kwam dat het vooral een sterke vorm van PR was waardoor je sneller en vaker door de media wordt benaderd.
    Maar wat ik ook al in mijn presentatie zei: Publiciteit is omzet.

    geplaatst op
  • @Erno, ik ben het, zeker voor een volgende meeting, helemaal met je eens om onderscheid te maken tussen die twee groepen. Ik merkte om me heen dat de uitleg die je nu hebt gegeven van hoe je een blog opstart er één was waar een aantal mensen vanaf het begin al naar zochten. En men daarmee de rest van de presentaties minder konden plaatsen, qua terminologie, en qua gevoel van 'ja maar dat is vast heel moeilijk'...

    Zelf zou ik graag juist wat meer horen over juist de issues/verschillen als je als groter bedrijf gaat bloggen (marketing mix, ervaringen).

    Dat was niet de insteek van deze meeting natuurlijk, die ik zelf overigens een zeer inspirerende vond! Goede sfeer, en erg leuke presentaties! Bijzonder genoten van jouw en Petra aka Meisje's presentaties, goede tips ook. Thanks!!

    geplaatst op
  • Ik denk dat het inderdaad goed is om een onderscheid te maken tussen startende bloggers en ervaren bloggers. Ik heb eigenlijk afgelopen vrijdag geen nieuwe dingen gehoord. Voor mij zou een bijeenkomst waar inhoudelijk dieper op blog marketing, monitoren, blogstrategie, ROI en aanverwante onderwerpen ingegaan zou zijn, interessanter zijn geweest. Toch was het een goede bijeenkomst omdat ik nu een aantal mensen waar ik online al contact mee had nu ook offline heb kunnen ontmoeten.

    @Petra: absoluut mee eens dat er een verschil is tussen een klein bedrijf en een groot bedrijf. Bij een kleiner bedrijf zijn er hoogstwaarschijnlijk minder schakels die zich met het opzetten van een blog bemoeien. Bij een groot bedrijf zijn er meer mensen betrokken bij het opstellen van een blogpolicy. Dat maakt het minder makkelijk om te starten. Ik ben het niet met je eens dat daardoor minder passie zou ontstaan (mits je als bedrijf de juiste bloggers weet te vinden).
    Bedrijfsbloggen is PR. Als je als bedrijf online nog geen reputatie had, dan krijg je die door te gaan bloggen zeker. Daarom was ik het ook niet helemaal met een aantal van de sprekers eens die eigenlijk zeiden dat het een kwestie van beginnen is. In mijn ogen is het belangrijk dat een bedrijf vooraf nadenkt over wat er met het bloggen bereikt moet worden. Bloggen om het bloggen heeft geen toegevoegde waarde. Een blog beginnen hoeft in principe niets te kosten, maar - en dat kwam bij alle presentaties wel naar voren - bloggen kost wel tijd. Kostbare tijd, ook voor kleine ondernemers. Want in die tijd dat er wordt geblogd, kunnen er geen andere dingen worden gedaan, zoals producten verkopen, enz.

    geplaatst op
  • PS: ik wil de organisatie van een 5e meeting wel op me nemen (maar niet in mijn eentje). Dus???

    geplaatst op
  • @Caroline - qua onderwerpen: helemaal met je eens! O.a. Charlene Li zou daar denk ik wel een goede voor zijn.. Is vast wel iets te regelen qua onkosten.
    Ik help je overigens graag bij de organisatie van die 5e meeting, maar ben qua netwerk nog een beetje een 'outsider'.. Als je mijn hulp kunt gebruiken, graag!
    Succes in ieder geval met die 5e meeting, ik blijf graag op de hoogte.

    geplaatst op
  • @Ellen: of anders wat mensen van Lewis PR, die zitten wat dichter bij huis (waarschijnlijk wat minder prijzig) :)

    geplaatst op
  • Jammer dat ik er niet zelf bij kon zijn afgelopen vrijdag. Gezien de reacties was het een leuke en informatieve bijeenkomst!

    Vwb de insteek, we hadden vooraf al de discussie dat deze opzet vooral interessant zou zijn voor starters. Op zich prima maar dat was de vorige keren niet de opzet van de businessblogmeetings. De meetings waren vooral bedoeld om (ervaren) bloggers met elkaar van gedachten te laten wisselen om zo verder te professionaliseren.

    Zoals Petra hierboven al aangeeft is het voor individueen en kleine organisaties veel eenvoudiger om te starten met weblogs. Ik vraag me zelfs af of grote bedrijven op dit moment uberhaupt wel moeten gaan bloggen. Er zijn nog maar heel weinig bedrijven die de spelregels begrijpen en er klaar voor zijn. Ik ken in Nederland nog geen bedrijf dat al zover is.

    @Caroline, Ellen: als jullie nog iemand zoeken die jullie kan helpen met het netwerk van mogelijke sprekers en deelnemers dan geef maar een gil; ik doe graag mee!

    geplaatst op
  • @Caroline: mail me maar (i.v.m. organisatie, lijkt me ook wel leuk).

    @Marco: Accenture heeft toch een blogpodium? Volgens jou dus ook niet goed?

    Macaw heeft er ook één, maar dat is natuurlijk geen mega grote organisatie.

    Ben nu zelf ook bezig overigens om voor een middelgroot ICT bedrijf een corporate blog op te zetten, waarbij de gebruikelijke vragen naar voren komen. Op eigen site of zoals b.v. Frank-Ly aparte site maar wel corporate blog? Welke regels stellen we op, etc. etc.

    geplaatst op
  • Ben bezig met een uitgebreid verslag van de bijeenkomst. Is nog niet gereed maar al wel online 4de Nederlandse Business Blog meeting verslag Later vandaag afronden.

    Leuk om te lezen dat de organisatie voor de volgende bijeenkomst al bijna is afgestemd. Eduard ook even vragen ivm locatie. Is gezegd dat dit kan voor een volgende bijeenkomst :)

    geplaatst op
  • @Bas: bureaus doen het prima; grotere organisaties (neem als voorbeeld top-25 uit AEX) nog niet. Als de klant waarvoor je de opdracht uitwerkt geen adviesbureau of uitgever is dan vergeet het voorlopig nog maar eventjes ;-)

    geplaatst op
  • @Marco, ok, dat bedoel je met grote bedrijven. Accenture is op zich namelijk best groot volgens mij :)

    En dat blog komt helemaal goed. Is geen adviesbureau, geen uitgever, maar gewoon een ICT club, maar wel één die het snapt :)

    geplaatst op
  • @Bas, leuk project dan, veel plezier.
    @Ellen, dank je wel.

    geplaatst op
  • Als de lokatie niet lukt: altijd van harte welkom in mijn nieuwe seats2meet vestiging op Hoog catharijne ( http://www.seats2meet.com ).
    Onze corporate blog overigens, http://www.mindz.com groeit van een interne blog, naar een externe blog en vervolgens zelfs naar een businessblog. We gaan allerlei zaken toevoegen, zoals wiki's, een art gallery, een meeting reviewsite etc. zodat er rondom ons bedrijf een social network aan het ontstaan is.

    geplaatst op
  • @Ronald: Ik zat vanmiddag al even te kijken naar Mindz. Kun je daar iets meer over vertellen? Zag er in ieder geval interessant uit!

    geplaatst op
  • Bloggen is inderdaad zeer interessant voor bedrijven

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.