4e Business Blog Meeting succesvol

30 juni 2007, 15:38

{title}Steeds meer bedrijven ontdekken weblogs als een manier om de dialoog met klanten aan te gaan, meer zichtbaarheid te krijgen en meer klanten aan te trekken. Gisteren kwamen bedrijven en bloggers in Utrecht bijeen om het onderwerp “bloggen voor je bedrijf als marketingstrategie” te bespreken.

Het was de 4e keer dat de Business Blog Meeting werd gehouden. De bijeenkomst werd dit jaar door ruim vijftig mensen bijgewoond. Erno Hannink en Laura Babeliowsky hadden dit jaar de organisatie voor hun rekening genomen. Behalve van deze twee waren er ook presentaties van Petra de Boevere (aka Meisje van de Slijterij), Karlijn van Basten Batenburg, Raimo van der Klein, Erno Mijland en Maurits Fondse. Maurits tracteerde het publiek niet alleen op een presentatie maar ook op zijn lied “To blog or not to blog”. Opnamen hiervan zijn a.s. zondag te zien in de eerste aflevering van Zomaargasten.

Tijdens het unconference gedeelte werden er veel vragen gesteld over basis blog vragen. Vragen over hoe je een blog kunt starten, een blog aan je domein kunt plakken, over trackbacks, enzovoort. Daarom werd een extra presentatie door Erno Hannink ingelast.

Tijdens de business blog meeting werd getwitterd door Raimo van der Klein, Frank Meeuwsen en ondergetekende. De twitterberichten zijn te lezen op del.icio.us.

Na afloop gaven de bezoekers aan dat ze een interessante middag hadden gehad.

{title}

Caroline Korsten is actief op het internet sinds midden jaren negentig. Ze studeerde communicatie en (gezondheids)psychologie en heeft een brede kennis en werkervaring op het gebied van PR, journalistiek, marketingcommunicatie en reputatiemanagement. Gewerkt bij diverse multinationals. Deze Europa-trotter woonde vier jaar in Duitsland en twee jaar in Engeland. Geinteresseerd in alles wat met online communicatie en psychologie te maken heeft.

Categorie
Tags

19 Reacties

    mvkranenburg

    Beste Caroline. Vooral de presentatie van Erno Hannink was de moeite waard. Vooral ook de sheet van de tijd die je (als bedrijf) moet investeren in een weblog. Ik hoor bij veel bedrijven (vanuit consultancy of training) dat ze een weblog willen beginnen. “We moeten iets doen met een weblog…. “

    Maar wat is het doel, hoeveel tijd kost het een medewerkers of moet je een expert in handen nemen maar vooral ook hoe hou je het levend. Vaak schrikt men van de tijd die je moet steken in het opzetten maar vooral ook actueel houden van een weblog. Het succes van het idee zit niet in het idee zelf maar in een excellente uitvoering en passie voor het onderwerp.

    Persoonlijk vind ik dat bedrijven eerst eens goed naar hun website moeten kijken. Is met tevreden met het aantal bezoekers en wat men hieruit haalt. Eerst het fundament op orde en ga daarna eventueel aan de slag met een weblog.


    30 juni 2007 om 17:34
    Petra de Boevere

    Dat lachen deden de aanwezigen volgens mij om iets wat ik zei:-)


    30 juni 2007 om 17:35
    ehannink

    Peter de meeting is oa aangekondigd via de nieuwsbrief van MF krijg je die niet of lees je die niet? 😉


    30 juni 2007 om 19:29
    chi666

    @Erno: nieuwsbrief? dat is toch zoiets als een RSS feed uit de prehistorie?

    Geen wonder dat ik er ook niets van had meegekregen, niet dat ik had gekunt, maar toch, zou volgende keer ook niet erg vinden op de hoogte gehouden te worden. Of misschien moet ik de 4e maar organiseren 🙂

    Wat bedoel je trouwens met het kennisverschil? Dat het groter was dan je verwacht had of minder groot? En wat zou je precies anders hebben gedaan?


    30 juni 2007 om 19:31
    ehannink

    Groter dan ik had verwacht.

    Hoe precies anders weet ik nog niet. Misschien splitsing maken en dieper in gaan op dingen voor ervaren bloggers en basics voor startende bloggers. En dan later samenbrengen voor onderling kennis uitwisseling of zoiets.


    30 juni 2007 om 19:37
    Petra de Boevere

    Er waren idd mensen die vragen stelden wat een posting en een domein waren. Onze presentaties (de mijne incluis) bevatten dus woorden die voor hun als Chinees in de oren klonken. De video van mijn presentatie krijg ik toegestuurd op DVD is me beloofd. De basics, zoals Erno het noemt, kunnen het best worden bijgebracht door meer ervaren bloggers, dus zo gek vond ik de mix eigenlijk niet.

    Ik heb enthousiaste mensen ontmoet en gesproken en ik denk dat alle sprekers wel een beetje megegeven hebben dat het vooral om passie moet draaien.

    Ikzelf had wel even het gevoel op weg naar huis dat wij bloggers met zijn allen zelf etiketjes proberen te plakken op waar wij mee bezig zijn maar het misschien wel overschatten.

    Feit is volgens mij wel dat de keuze te gaan bloggen voor een kleiner bedrijf of zelfstandige makkelijker is dan voor een groter bedrijf. Door de benodigde afspraken (blogpolicy) haal je bij voorbaat namelijk al een stuk passie en ongeremdheid (dus puurheid) weg. Een werkgever die personeel wil doen bloggen als onderdeel van hun werkzaamheden terwijl die werknemers daar eigenlijk weinig of geen trek in hebben werkt dan denk ik ook niet.

    Wat mij opviel was dat in zowel de verhalen van Erno Mijland, Maurits en mijzelf naar voor kwam dat het vooral een sterke vorm van PR was waardoor je sneller en vaker door de media wordt benaderd.

    Maar wat ik ook al in mijn presentatie zei: Publiciteit is omzet.


    30 juni 2007 om 20:04
    Ellen Janssens

    @Erno, ik ben het, zeker voor een volgende meeting, helemaal met je eens om onderscheid te maken tussen die twee groepen. Ik merkte om me heen dat de uitleg die je nu hebt gegeven van hoe je een blog opstart er één was waar een aantal mensen vanaf het begin al naar zochten. En men daarmee de rest van de presentaties minder konden plaatsen, qua terminologie, en qua gevoel van ‘ja maar dat is vast heel moeilijk’…

    Zelf zou ik graag juist wat meer horen over juist de issues/verschillen als je als groter bedrijf gaat bloggen (marketing mix, ervaringen).

    Dat was niet de insteek van deze meeting natuurlijk, die ik zelf overigens een zeer inspirerende vond! Goede sfeer, en erg leuke presentaties! Bijzonder genoten van jouw en Petra aka Meisje’s presentaties, goede tips ook. Thanks!!


    1 juli 2007 om 03:46
    caroline777

    Ik denk dat het inderdaad goed is om een onderscheid te maken tussen startende bloggers en ervaren bloggers. Ik heb eigenlijk afgelopen vrijdag geen nieuwe dingen gehoord. Voor mij zou een bijeenkomst waar inhoudelijk dieper op blog marketing, monitoren, blogstrategie, ROI en aanverwante onderwerpen ingegaan zou zijn, interessanter zijn geweest. Toch was het een goede bijeenkomst omdat ik nu een aantal mensen waar ik online al contact mee had nu ook offline heb kunnen ontmoeten.

    @Petra: absoluut mee eens dat er een verschil is tussen een klein bedrijf en een groot bedrijf. Bij een kleiner bedrijf zijn er hoogstwaarschijnlijk minder schakels die zich met het opzetten van een blog bemoeien. Bij een groot bedrijf zijn er meer mensen betrokken bij het opstellen van een blogpolicy. Dat maakt het minder makkelijk om te starten. Ik ben het niet met je eens dat daardoor minder passie zou ontstaan (mits je als bedrijf de juiste bloggers weet te vinden).

    Bedrijfsbloggen is PR. Als je als bedrijf online nog geen reputatie had, dan krijg je die door te gaan bloggen zeker. Daarom was ik het ook niet helemaal met een aantal van de sprekers eens die eigenlijk zeiden dat het een kwestie van beginnen is. In mijn ogen is het belangrijk dat een bedrijf vooraf nadenkt over wat er met het bloggen bereikt moet worden. Bloggen om het bloggen heeft geen toegevoegde waarde. Een blog beginnen hoeft in principe niets te kosten, maar – en dat kwam bij alle presentaties wel naar voren – bloggen kost wel tijd. Kostbare tijd, ook voor kleine ondernemers. Want in die tijd dat er wordt geblogd, kunnen er geen andere dingen worden gedaan, zoals producten verkopen, enz.


    1 juli 2007 om 04:55
    caroline777

    PS: ik wil de organisatie van een 5e meeting wel op me nemen (maar niet in mijn eentje). Dus???


    1 juli 2007 om 04:58
    caroline777

    @Ellen: of anders wat mensen van Lewis PR, die zitten wat dichter bij huis (waarschijnlijk wat minder prijzig) 🙂


    1 juli 2007 om 05:46
    media

    Jammer dat ik er niet zelf bij kon zijn afgelopen vrijdag. Gezien de reacties was het een leuke en informatieve bijeenkomst!

    Vwb de insteek, we hadden vooraf al de discussie dat deze opzet vooral interessant zou zijn voor starters. Op zich prima maar dat was de vorige keren niet de opzet van de businessblogmeetings. De meetings waren vooral bedoeld om (ervaren) bloggers met elkaar van gedachten te laten wisselen om zo verder te professionaliseren.

    Zoals Petra hierboven al aangeeft is het voor individueen en kleine organisaties veel eenvoudiger om te starten met weblogs. Ik vraag me zelfs af of grote bedrijven op dit moment uberhaupt wel moeten gaan bloggen. Er zijn nog maar heel weinig bedrijven die de spelregels begrijpen en er klaar voor zijn. Ik ken in Nederland nog geen bedrijf dat al zover is.

    @Caroline, Ellen: als jullie nog iemand zoeken die jullie kan helpen met het netwerk van mogelijke sprekers en deelnemers dan geef maar een gil; ik doe graag mee!


    1 juli 2007 om 06:01
    chi666

    @Caroline: mail me maar (i.v.m. organisatie, lijkt me ook wel leuk).

    @Marco: Accenture heeft toch een blogpodium? Volgens jou dus ook niet goed?

    Macaw heeft er ook één, maar dat is natuurlijk geen mega grote organisatie.

    Ben nu zelf ook bezig overigens om voor een middelgroot ICT bedrijf een corporate blog op te zetten, waarbij de gebruikelijke vragen naar voren komen. Op eigen site of zoals b.v. Frank-Ly aparte site maar wel corporate blog? Welke regels stellen we op, etc. etc.


    1 juli 2007 om 06:23
    media

    @Bas: bureaus doen het prima; grotere organisaties (neem als voorbeeld top-25 uit AEX) nog niet. Als de klant waarvoor je de opdracht uitwerkt geen adviesbureau of uitgever is dan vergeet het voorlopig nog maar eventjes 😉


    1 juli 2007 om 07:13
    chi666

    @Marco, ok, dat bedoel je met grote bedrijven. Accenture is op zich namelijk best groot volgens mij 🙂

    En dat blog komt helemaal goed. Is geen adviesbureau, geen uitgever, maar gewoon een ICT club, maar wel één die het snapt 🙂


    1 juli 2007 om 10:00
    ehannink

    @Bas, leuk project dan, veel plezier.

    @Ellen, dank je wel.


    1 juli 2007 om 10:17
    ronald van den hoff

    Als de lokatie niet lukt: altijd van harte welkom in mijn nieuwe seats2meet vestiging op Hoog catharijne ( http://www.seats2meet.com ).

    Onze corporate blog overigens, http://www.mindz.com groeit van een interne blog, naar een externe blog en vervolgens zelfs naar een businessblog. We gaan allerlei zaken toevoegen, zoals wiki’s, een art gallery, een meeting reviewsite etc. zodat er rondom ons bedrijf een social network aan het ontstaan is.


    1 juli 2007 om 14:01
    media

    @Ronald: Ik zat vanmiddag al even te kijken naar Mindz. Kun je daar iets meer over vertellen? Zag er in ieder geval interessant uit!


    1 juli 2007 om 14:09
    It audit

    Bloggen is inderdaad zeer interessant voor bedrijven


    16 september 2008 om 06:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!