Vorige maand werd bekend gemaakt dat het in de UK per direct verboden is om producten automatisch toe te voegen aan de winkelwagen van een bezoeker. Bijvoorbeeld een goedkoop onderhoudspakket of een betaalde verlenging van de garantieperiode. Met deze wetgeving is de UK pionier in het verbieden van dark patterns: user interfaces ontworpen om bezoekers te misleiden. Nu is 'misleiden' voor sommige kleine trucs een overtrokken term, maar het doel van deze toepassingen is duidelijk: ze zijn allemaal bedoeld om meer omzet te halen uit koopgrage klanten.
Het schoolvoorbeeld van een dark pattern is de wijze waarop Ryanair al jarenlang bezoekers verzekeringen verkoopt. Ik zag dit voorbeeld voor het eerst langskomen in 2010 en vind het interessant om te zien dat Ryanair deze truc nog steeds mag toepassen. Zeker gezien de aangescherpte regels van de consumentenbond vorig jaar.
Een reis boeken bij Ryanair kan namelijk niet zonder aan te geven hoe je verzekerd wilt worden. In plaats van echter de vraag te stellen of je misschien al een doorlopende reisverzekering hebt - en dus geen verzekering bij ze af wilt sluiten - wordt de vraag gesteld in welk land je woont. 'Zonder verzekering reizen' vindt je onderaan in de lijst met keuzemogelijkheden.
Nu is de vraag: wanneer wordt een conversie optimalisatie - wat deze dark patterns in essentie zijn - gezien als misleiding van de klant? Om als webshop eigenaar te kunnen concurreren met de grote spelers, zul je namelijk innovatief moeten blijven. Zijn onderstaande optimalisaties dark patterns of zijn ze acceptabele 'guarilla marketing'-technieken van e-commerce?
Toon een USP 'Veilig betalen' dat visueel overeenkomt met een SSL certificaat
Betalingen via een betaalmethode zoals iDeal, Paypal, creditcard, Mister Cash of Sofort banking gebeuren per definitie over een versleutelde verbinding. Voor kleinere e-commerce spelers kan het aanschaffen van een EV-SSL certificaat, die je browserbalk helemaal groen kleurt - een grote kostenpost zijn. Wil je bezoekers ervan overtuigen dat betalen bij jouw webshop wel degelijk volkomen veilig is, neem dan een USP op in je ontwerp dat visueel overeenkomt met de browsermarkering van een SSL certificaat. Je roept bij bezoekers de zelfde associatie op als de implementatie van een daadwerkelijk EV-SSL certificaat.
Introduceer een eigen waarborg of nominering
Waarborgen en nomineringen domineren e-commerce. Vooral waarborgen van partijen als de consumentenbond en tweakers.net zie je regelmatig voorbij komen en hebben een zekere autoriteit weten op te bouwen. Ze tellen voor de consument dus mee in de overweging om voor een webshop of product te kiezen. Veel bedrijven zullen met hun productaanbod echter nooit in aanmerkingen komen voor deze nomineringen. Introduceer daarom zelf een eigen nominering en plak hem op je producten.
Fake it 'til you make it
Wanneer je de detailpagina van een hotel op booking.com bezoekt, verschijnt er soms een kleine melding in het scherm met de statistieken over de populariteit van die reis. Bijvoorbeeld: "There are 10 people looking at this hotel", of "Most recent booking of this hotel was today at 20:01 from United states of America". De statistieken tonen bedrijvigheid en laten twijfelende bezoekers zien dat veel anderen tot aankoop overgaan.
Dit trucje kun je eenvoudig zelf toepassen op je productpagina's. Toon bijvoorbeeld het aantal bestellingen in het afgelopen uur of het aantal bezoekers live op de hele webshop. Als je net bent gestart met je webshop en de cijfers nog niet heel erg interessant zijn, dan kun je er zelfs over nadenken om de aantallen te romantiseren.
Introduceer een specialist
Veel webshops concurreren niet (alleen) op prijs, maar bieden meerwaarde door inhoudelijke kennis over het geleverde product, goede klantenservice en persoonlijk contact met de klant. Zeer regelmatig gaan wij aan de slag voor webshops waarvan de bezoekers hierover op geen enkele manier worden geïnformeerd. Één van de meest eenvoudige en voor de hand liggende oplossingen is het afbeelden van mensen.
Bij voorkeur, zoals Coolbue dat bijvoorbeeld doet, compleet in bedrijfskleding, lachend naar de camera met een product in de hand. Mochten de middelen hiervoor echter niet beschikbaar zijn, dan zijn er voldoende stockfoto's te vinden die, als ze goed worden bewerkt, goed te gebruiken zijn. Pas wel op voor overdreven tandpasta-smiles.
Deze banner is speciaal voor dit artikel ontworpen en gemaakt met behulp van een stockfoto