3×2010 Bloggers aan het woord #1: Ralph Bom

14 december 2009, 10:03

{title}

De eindejaarsrubriek ‘3×2010 Bloggers aan het woord’ is de eindjaarsrubriek die specialisten kort en concreet aan het woord laat over hun specialistische voorspelling voor het jaar 2010. Geen suffe lijstjes met een ‘retweet’ van oneliners en vervallend in vlakke visies maar directe vragen over het specialisme van de blogger. 3×2010 Bloggers aan het woord #1 met Ralph Bom van Onstuiming! over zijn voorspelling op gebied van webdesign.

Vraag 1 van 3:

In 2009 is er veel gezegd over het belang van usability voor het web. Vooral mobiele toepassingen lijken om usability te draaien willen ze succesvol zijn. Welke rol gaat usability voor het web spelen in 2010 volgens jou?

Mobiel of niet, b2b, b2c of c2c, usability speelt de rol die het altijd heeft gespeeld: hoe makkelijker je het je bezoekers maakt, des te hoger is je rendement en des te sneller bereik je je doel. Betuttelen hoeft niet, maar ook in 2010 gebruik je je boerenverstand. (Mogen we los hiervan lobbyen voor de definitieve dood van de ‘verplicht formulierveld’-asterisk? Wat je niet hoeft te weten, moet je domweg niet vragen.)

Vraag 2 van 3:

We begonnen ooit met termen als ‘webdesign’en ‘webontwerp’. Toen was de benaming al snel een interaction design met front-enddesign interfaceontwerp en later was design voor het web vooral een ‘webconcept’. Hoe moeten wij in 2010 de verschillende benamingen uitelkaar gaan houden?

What’s in a name? Goed webontwerp is goed webontwerp en daarin is juist een geïntegreerde aanpak een keiharde must. Hoe meer verkokerde disciplines, hoe slechter het eindproduct. Concept, interactieontwerp en creatie moet je niet los van elkaar willen benaderen.

Vraag 3 van 3:

Welke trend gaan we op gebied van webdesign / interaction design / usability zien in 2010? Wat gaat in succesvolle ontwerpen de overhand krijgen volgens jou?

Simplisme. Mobiele apps zetten de toon en featuritis is definitief passé. Touch-screens en direct op je acties reagerende interfaces helpen daarbij. De iPhone-versies van Hyves en Facebook zijn een stuk prettiger in gebruik dan de webversies. Het vereist lef om daarvan te durven leren.

Patrick Petersen
Senior Online Marketeer en transitie, multi-trainer, auteur, spreker bij AtMost(TV) en @Onlinemarketeer

Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!