Breekt Apple de e-books markt open?

23 januari 2012, 04:43

Gisteren heeft Apple een nieuwe versie van iBooks gelanceerd, de iTunes voor e-books. Het meest opvallende hieraan is de focus die Apple hierbij legt op onderwijs en do it yourself (DIY). Educatieve boeken waren ook in iBooks 1 al vertegenwoordigd, maar krijgen in iBooks 2 een prominentere plaats en veel nieuwe mogelijkheden zoals interactie, 3d modellen, video’s en iBooks Author.

De afgelopen weken heb ik een paar artikelen over digitalisering in het HBO onderwijs geschreven op Marketingfacts. Het lijkt erop dat mijn wensenlijstje redelijk overeenkomt met de weg die Apple nu is ingeslagen met iBooks: Gebruik maken van de mogelijkheden tot het verrijken van content middels digitalisering. Video’s, toetsen, discussies en aantekeningen, het kan allemaal in het .ibook formaat (gebaseerd op epub) dat Apple gebruikt.

iBooks Author

Alhoewel het aantal verkochte e-books in Nederland het afgelopen jaar is verdubbeld, blijft de stijging nog steeds achter bij de verwachtingen. Apple heeft al vaker laten zien dat ze een digitale markt open kunnen breken, zoals met iTunes. Eén van de wapens die Apple heeft ontwikkeld in de strijd om meer iBook verkopen is het nieuwe iBooks Author, dat iedereen in staat stelt om zijn eigen iBook te maken. Zoals je van Apple gewend bent heeft het bedrijf ook dit zeer eenvoudig gemaakt, met een prachtig design.

De e-books markt

Zal Apple hiermee de E-book markt openbreken? Dat is lastig te voorspellen, zeker gezien de beperkingen die iBooks Author oplegt aan gebruikers. iBook bestanden kunnen en mogen niet op andere platformen dan dat van Apple worden gebruikt, waarmee de potentiële markt wordt beperkt tot iPads (en eventueel iPhones en iPods). Het hele Android platform, maar ook Amazon’s Kindle en andere E-book platforms worden hiermee buitengesloten. Natuurlijk is dit hoe Apple meestal te werk gaat, maar de vraag is of de markt voor iPads groot genoeg is om een significant verschil te maken in de manier waarop we leren en lezen.

Piet van den Boer
Acquisition Manager bij LivingSocial Australia

Piet van den Boer is Acquisition Manager bij LivingSocial Australia in Sydney, en werkte eerder bij MediaCom, AEGON Bank en Sunweb. Daarnaast schrijft hij over digitalisering, onderwijs en online marketing op zijn persoonlijke blog pietvandenboer.nl

Categorie
Tags

2 Reacties

    pvandenboer@gmail.com

    Wow, dat is dan toch weer het verschil dat Apple maakt. Het is in essentie niet heel nieuw wat ze doen, maar ze doen het wel goed.


    23 januari 2012 om 18:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief