StartupBus: Hoe 25 buspreneurs in 72 uur een startup bouwen

12 december 2011, 13:17

Een beetje gek moet je er wel voor zijn om je aan te melden voor de StartupBus. In 72 uur van San Francisco naar Austin, of in ons geval van Amsterdam via Copenhagen, Berlijn, Zurich naar Parijs, gaat je niet in de koude kleren zitten. Dat het mogelijk is om in 2700 kilometer een startup neer te zetten, bewijzen de 25 buspreneurs die dit jaar meereden met StartupBus Europe van Amsterdam naar LeWeb.

StartupBus begon vorig jaar als een grap van Elias Bizannes, maar nadat TechCrunch het oppikte moest de trip ook worden uitgevoerd. Na een groot succes in het eerste jaar met één bus vertrok Elias dit jaar met zes bussen uit even zoveel steden naar SXSW. Het concept sprak Arne Hulstein en mij genoeg aan om het naar Europa te halen. De 3 dagen voor LeWeb waren daarvan het resultaat.

Het is een incubator voor allumni, omschrijft StartupBus oprichter Elias zijn concept. Het gaat niet eens zozeer om de concepten die worden uitgewerkt, als wel om de teams die worden gevormd. Elke goede startup draait om een team en niet om het idee. Het idee is aan te passen, het team vrijwel niet. 72 uur in een bus, waar je geen mogelijkheid hebt om weg te lopen, er amper geslapen wordt en de deadline per kilometer nadert, leert je een hoop over jezelf en over anderen.

Het bijzondere aan StartupBus is dat de 25 buspreneurs elkaar niet eerder hebben ontmoet. Er wordt in de dagen voorafgaand aan StartupBus al wel samengewerkt, want alles rondom de trip is gebouwd door vrijwilligers. Zo is er in drie dagen een website ontworpen en gebouwd, inclusief live tracking van de locatie van de bus. De stock exchange game is eerder dit jaar ontwikkeld voor de SXSW trip en kon worden hergebruikt en verbeterd.

Eenmaal op de bus begon er een uitgebreide voorstelronde. Wie is wie en wie kan wat. Iedereen met een idee kon naar voren komen om te proberen anderen te overtuigen dat dit idee uitgewerkt moest worden. Dat leverde maar liefst 28 pitches op en dus moest er onderhandeld worden. Alleen de beste ideeen bleven na 5 uur over, sommige waren samengevoegd, anderen waren komen te vervallen. Het resultaat was 5 teams: Team Locafoo ging een LBS game bouwen op Foursquare, Team Yo Bro een voice group chat, Team Invoi interactieve voicemail, Team Wander een mobiele sociale reisgids en Team Getzr ging aan de slag met VRM. Geen kleine projecten om te tackelen in 72 uur.

Timan Rebel heeft meer dan 15 jaar ervaring als ondernemer en was de oprichter en CEO van de voorganger van Hyves, SB/SD, het grootste sociale netwerk van Nederland voor jongeren met toentertijd meer dan 1 miljoen gebruikers. Timan verkocht SB/SD in 2007 aan de Telegraaf Media Groep. Timan richtte later een startup op genaamd Snowciety, het media blog Fast Moving Targets en coachte verschillende startups bij The Next Web als Entrepreneur in Residence. Hij was ook dicht betrokken bij de start van de Lean Startup beweging in Nederland, als founding mentor van Lean Startup Machine, Evolv en verschillende andere events zoals LeanCamp in 2011 tot 2015. Toen Rockstart startte in 2011, vroeger oprichters Rune en Don aan Esther en Timan om een aantal workshops rondom Lean Startup, startup analytics vorm te geven en te werken aan het verder verbeteren en ontwikkelen van het Rockstart Accelerator curriculum. Hij werd aansluitend Lean Mentor en Coach voor alle Rockstart Accelerator programma’s tussen 2011 en 2016. Samen met Esther Gons investeerde hij in verschillende startups, zoals Cocoon, StudyCredits en Butleroy, waarbij hij naast een investering in geld ook toegang tot hun twee jaar durende gepersonaliseerde accelerator programma aanbied.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!