Twitter voorspelt stemming wereldbevolking

11 oktober 2011, 07:00

Dankzij de ongelofelijke bak aan data waar Twitter over beschikt is het in toenemende mate een zeer interessant onderzoeksplatform voor onderzoekers en wetenschappers. Met name omdat er gedrag wordt gemeten, en geen intentie. Zo is dankzij n=2,4 miljoen Twitteraars (~half miljard tweets) nu duidelijk geworden hoe onze stemming gedurende de dag/week/jaar wisselt. Wetenschappers Macy & Golder van Cornell University ontdekten dat ‘s ochtends onze stemming het best is, en naarmate de werkdag vordert daalt dit tot hij ‘s avonds weer omhoog gaat. Daarnaast blijken we, niet onverwachts, in het weekend vrolijker te zijn dan doordeweeks. Deze patronen zijn zichtbaar voor diverse culturen over de hele wereld.

Er is natuurlijk wel vaker onderzoek gedaan naar online sentiment, maar niet op wetenschappelijk niveau op deze schaal. We hebben nu inzicht in de stemming van individuen gedurende een langere periode. Gedurende 2 jaar is het sentiment onderzocht van ruim 509 miljoen tweets. Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van de Linguistics Inquiry and Word Count analyse tool. Deze tool maakt het mogelijk om op elk moment van de dag het sentiment te meten, waarbij ze uit zijn gegaan van positieve en negatieve woorden die in tweets werden gebruikt.

s’ Ochtends voelen we ons het best. Gedurende de dag zakt onze overwegend positieve stemming redelijk weg, waarna het in de avonduren weer wat aantrekt. Aan het begin van de werkweek zijn we het minst positief, en dit stijgt naarmate de week vordert. In het weekend kan onze dag niet meer stuk, zo laat het onderzoek zien. Dit is niet per definitie te wijten aan het feit dat we dan aan het werk zijn. De biologische klok lijkt hierin een grote rol te spelen, de stemmingswisseling gedurende dag is namelijk ook zichtbaar in het weekend. Daarbij wordt het patroon alleen twee uur opgeschoven, waarschijnlijk om dat men gemiddeld later opstaat.

Er is ook een seizoenstendens zichtbaar, die voornamelijk samenhangt met de lengte van de dagen. Van eind december tot eind juni (op het noordelijk halfrond) gaat de stemming erop vooruit, van juli tot december daalt deze weer.

Ik hoor u al zeggen: ‘dit is geen nieuws’, maar het tegendeel is waar. Het onderzoek wees ook uit dat de lengte van de dag invloed heeft op onze stemming. Zomerse dagen waar het het grootste gedeelte van de dag licht is wijzen een positievere stemming uit dan in de koude winterse uurtjes.

“We found that it is not the absolute length of the day that was associated with mood, but whether the days were getting longer or shorter,” Macy said. “With regards to seasonal affective disorder, it is not the amount of sunlight that is correlated with mood. It is the amount of daylight relative to surrounding days.”

Niet alleen op dagelijkse basis, maar ook per land zijn resultaten bekend gemaakt. Hieronder 2 wereldkaarten met in het blauw het positieve sentiment, in het rood het tegenovergestelde. Hoe feller de kleur, des te meer positiviteit of negativiteit is de stemming. Het is bijna niet te zien, maar in Nederland zijn we redelijk neutraal. ‘Onderzoek’ hier op kantoor heeft uitgewezen dat we in Nederland bijna wit van kleur zijn op de kaartjes, wat inhoudt dat we volgens het onderzoek niet veel sentiment hebben.

Paul van der Torre
Online Marketeer bij PeevdTee

Als allround online marketeer houd ik me bezig met de online zichtbaarheid van ZZP'ers en MKB bedrijven. Denk hierbij aan het ontwikkelen van websites, het schrijven van SEO teksten en de uitvoering van social media marketing.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Eddi

    Het onderzoek is afgelopen zaterdag gefileerd in de Volkskrant door Hans van Maanen. Belangrijkste kritiek:

    “De onderzoekers constateren dat mensen ’s ochtends wat meer vrolijke woorden twitteren dan in de loop van de dag, maar ze zijn helemaal vergeten te bewijzen dat dit iets zegt over de gemoedstoestand. Waarom betekent die 5,37 procent in de ochtend in hemelsnaam ‘een goed humeur’? Daalt de stemming van de wereld als er nog maar 5,21 procent positieve woorden worden getweet, of houden blije eikels eindelijk even hun tweets voor zich? Mensen met een ochtendhumeur of een depressie hebben vast weinig zin te twitteren – al was het maar omdat je voor je het weet al je volgers kwijt bent.”

    Voorlopig lijkt het me dus een rapport om niet al te serieus te nemen.


    11 oktober 2011 om 08:12
    paulvandertorre

    @Eddi,

    Het is denk ik maar net hoe je het bekijkt. Als ’s morgens meer tweets verschijnen met een positieve tint dan dat dat in de middag-uren het geval is , dan kun je aannemen dat de gemoedstoestand positiever is, MITS je ervan uit gaat dat dat een graadmeter is. Dat is hier dus het geval. Twitter is laagdrempelig genoeg om snel je gevoelens en gedachten te uiten, die resultaten hebben tot deze conclusies geleid.


    11 oktober 2011 om 12:58
    DannyOosterveer

    @Ronald

    Eens. Ik las ergens in een interview met de onderzoekers (kan link niet meer vinden) dat ze dit onderzoek blijven uitvoeren de komende jaren om te kijken wat er veranderd. Ben erg benieuwd!


    12 oktober 2011 om 05:39
    Eddi

    Mijn punt is nou juist dat de onderzoekers verzuimen aan te tonen dat het tellen van positieve woorden gelijkstaat aan humeur. Dat dit niet vanzelfsprekend is lijkt me evident. Iedereen weet wel wat er geantwoord wordt op de standaardbegroeting, ‘Hoe is ’t?’: ‘Goed’. Dit positieve woordje zegt niets over het feitelijke humeur. Misschien spelen dit soort kwesties op Twitter geen rol, maar dat moet je als onderzoeker wel aantonen.

    Verder lijkt het me eveneens evident dat het onderzoek iets zegt over twitteraars, en niet over de wereldbevolking. De grootte van de steekproef lijkt indrukwekkend, maar representatief is deze geenszins. Misschien zijn de blije eikels onder twitteraars wel oververtegenwoordigd, bijvoorbeeld.

    En ten slotte @Paul: jij stelt: “Twitter is laagdrempelig genoeg om snel je gevoelens en gedachten te uiten, die resultaten hebben tot deze conclusies geleid.”

    Jij neemt dat aan maar als onderzoeker zul je dat toch eerst moeten zien aan te tonen. Ik wil het humeur hier niet verpesten, maar dit onderzoek zegt eigenlijk bar weinig.


    12 oktober 2011 om 12:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!