Overname Yunoo door AFAS & hoop voor jonge ondernemers

4 oktober 2011, 11:15

Vanmorgen maakte het softwarebedrijf AFAS bekend dat het de start-up Yunoo heeft overgenomen. Nadat de huidige gebruikers afgelopen nacht per e-mail op de hoogte zijn gesteld, verscheen vroeg in de ochtend het persbericht. Snel daarna pikten enkele grote weblogs (1, 2, 3) het nieuws op. Om half tien ‘s morgens was AFAS trending op Twitter. De overname is belangrijk voor ondernemend Nederland, omdat het laat zien dat succesvolle exits nog steeds mogelijk zijn. Wat is het verhaal achter Yunoo? En waarom is dit zo’n belangrijk verhaal voor alle jonge ondernemers?

Ik heb dit artikel geschreven vanuit mijn persoonlijke visie, maar wil wel aangeven dat ik een relatie heb tot Yunoo als zijnde broer van mede-oprichter Willem Spruijt.

Het begin: Qash

Eind 2007 krijgen alle studenten van het vak ICT Entrepreneurship van de master Information Science (UU) de opdracht om een fictief bedrijf op te richten. De studenten Kevin Voges, Dirk Jan Menkveld, Martijn de Kuijper en Willem Spruijt vinden elkaar en gaan aan de slag. Uit het eerste marktonderzoek blijkt dat er grote behoefte is aan meer inzicht in persoonlijke financiën. Er wordt gekeken naar de recentelijke ontwikkelingen rondom het Amerikaanse Mint.com, een “personal financial management service” gericht op de VS en Canada. De verschillende ideeën komen samen en de studenten richten het project Qash.nl op.

Gedurende het project raken de vier overtuigd van de haalbaarheid van hun product en als één van de eerste bèta-gebruikers registreer ik me op 19 februari 2008 op Qash.nl. Qash is een feit en de studie beloont het concept met het cijfer 10.

In juni 2008 krijg ik een conceptversie van het ondernemingsplan onder ogen. Qash heeft op dat moment 200 gebruikers en 25.000 transacties. In het ondernemingsplan wordt de Raad van Commissarissen benoemd en doet Qash voor het eerst een uitspraak over een benodigde investering van ruim 100.000 euro. De oprichters schetsen de positionering van Qash op basis van het kwadrant van Gartner, zoals hierboven is weergegeven.

De doelstelling van Qash is dat het binnen een jaar na lancering in Nederland 100.000 gebruikers heeft.

Eind oktober 2008 wordt een nieuwe mijlpaal bereikt: 100.000 transacties in het systeem. Op 30 oktober 2008 wordt Qash genomineerd voor de IT Banking Award en komen ze voor het eerst in het nieuws (linkje, linkje). Het jaar erop valt Qash ook bij The Next Web in de prijzen.

Qash wordt Yunoo

In september en oktober 2008 slaat de recessie toe. De eerste investeringszoektocht mislukte, maar in december 2008 vinden de oprichters alsnog een investering van ongeveer een ton. Begin februari 2009 verschijnt hierover een artikel (De sterkste techstarter overleeft.) in het Financieel Dagblad, waarin Kevin Voges aangeeft dat hij als ondernemer merkt dat hij niet meer kan aankomen met een ondernemingsplan zonder concrete omzetverwachtingen.

‘Als je niet hebt nagedacht over de manier waarop je concept te gelde moet worden gemaakt, kun je het vergeten. Investeerders willen gewoon omzet zien.’

In maart 2009 maakt Qash bekend dat het verder gaat als Yunoo, en dat het haar deuren opent voor het brede publiek. Tevens wordt bekend gemaakt dat Patrick van der Tuin de nieuwe CEO wordt.

Mede dankzij de bovengenoemde economische recessie groeit de behoefte aan het product en in het voorjaar van 2009 melden zich meerdere kapitalisten bij Yunoo. In lijn met hun visie op de markt, geven de oprichters geven aan dat zij specifiek op zoek zijn naar een onafhankelijke partij die Yunoo zelfstandig wil laten opereren op de particuliere markt. Op 16 juni 2009 zitten de oprichters voor het eerst aan tafel bij Sanoma en 5 maanden later verschijnen er berichten in de media dat Sanoma voor “ruim een miljoen” investeert in Yunoo.

Grote speler

Met behulp van deze investering kan Yunoo doorgroeien en bereiken ze in de loop van 2010 de grens van 100.000 gebruikers. Eind 2010 is het bedrijf gegroeid naar meer dan 15 medewerkers en ontstaat er opnieuw behoefte aan een investering. In de loop van 2011 zien de oprichters hun takenpakket verschuiven van operationele optimalisering van het product naar het maken van strategische keuzes over de toekomst van de financiële consument. Yunoo ontwikkelt zich tot een grote speler in de Nederlandse markt voor Personal Banking. Vandaag maakt AFAS officieel bekend dat Yunoo overgenomen wordt en verder gaat onder de naam AFAS Personal.

Door de overname door AFAS Personal kan het product blijven steunen op enkele pijlers die altijd centraal hebben gestaan: onafhankelijkheid, veiligheid en klantbewustheid. Een dergelijke grote overname kent altijd twee zijdes van de medaille. De media reageren overwegend positief, maar via Twitter laten meerdere klanten blijken het niet eens te zijn met de naamswijziging en hun twijfels te hebben over de continuïteit van de onafhankelijkheid en veiligheid van het bedrijf. De toekomst zal moeten uitwijzen wat de gevolgen van de overname zijn voor het product.

Concluderend laat deze case zien dat jonge ondernemers met een overtuigende passie, een open-minded visie en hard werken mooie dingen kan bereiken. De overname van Yunoo door AFAS Personal is een bijzondere stimulans voor ondernemend Nederland.

Jan Spruijt
- bij -

Categorie
Tags

8 Reacties

    André Scholten

    Mooie samenvatting van de levensloop van Qash/Yunoo/AFAS Personal.

    Maar wat ik niet helemaal begrijp is de laatste alinea en de titel van het artikel? Is het overgenomen worden voor een sloot geld dan het doel van elke jonge ondernemer? Waarom zou deze overname een boost moeten zijn voor andere jonge ondernemers?


    4 oktober 2011 om 12:34
    janspruijt

    Bedankt voor je reactie!

    Als het om geld zou draaien, zou je reactie inderdaad terecht zijn. Maar in het artikel praat ik bewust niet over geld, maar over het hebben van een passie en een visie. Het continueren (en naar mijn persoonlijke mening ook: het vergroten) van een onderneming is de droom van iedere entrepreneur; voor veel jonge ondernemingen is het niet kunnen verkrijgen van een (her)investering daarom ook funest voor het voortbestaan van hun bedrijf en daarmee mogelijk ook voor het vermarkten van hun passie/visie.

    Groeten,

    Jan


    4 oktober 2011 om 13:12
    Tobias Braam

    Hoi Jan,

    leuk artikel, over een interessant bedrijf. Wel ben ik benieuwd naar de implicaties van de overname, wat consumenten er van merken en naar hoe Yunoo zich zal blijven onderscheiden. Kortom: naar een op marketing gerichte vervolgpost 🙂


    5 oktober 2011 om 09:10
    janspruijt

    Beste Tobias,

    Leuk voorstel. Ik heb in mijn agenda genoteerd om tegen het einde van het jaar dit eens goed te inventariseren en daarover een artikel te schrijven.

    Groeten,

    Jan


    5 oktober 2011 om 11:38
    Auke Molendijk

    Leuk om het hele verhaal zo weer eens te lezen, zeker omdat ik enkele jaren geleden per toeval Martijn en Willem op vakantie tegenkwam en ze toen zo enthousiast waren over (toen nog) Qash. Gefeliciteerd met deze transactie mannen, gaan jullie Raymond Spanjar achterna door ook een boek uit te brengen?


    5 oktober 2011 om 11:47
    janspruijt

    Ik zag de berichten vanmorgen ook voorbij komen inderdaad. Leuk om te zien dat Afas daar zo open over is. Wat ik wel bijzonder vind is dat Hyped.nl het suggereert dat deze twee kerncijfers duiden op een koopje.

    Dat het eigen vermogen sterk negatief is, is logisch. Als je een kapitaalinjectie krijgt en het geld raakt op, dan zie je dit terug op de balans. Heb je een hoog vreemd vermogen, en nauwelijks bezittingen opgebouwd, dan is daarom je eigen vermogen ook sterk negatief. Niets nieuws aan de horizon dus.

    Traditioneel is omzet te koppelen aan overnames. Bij branches met producten met een korte doorloopheid (en weinig zekerheid), zoals consultancy, is een overname bedrag vaak 1 á 2 keer de omzet. In branches met duurzame producten of grote zekerheid voor toekomstig werk varieert dit tussen de 4 en 10 keer de omzet. In de high-tech wordt echter vaker gekeken naar de potentie van het product (speculatie) en niet naar de huidige omzet.

    Een leuk voorbeeld daarvan is dat de omzet van Youtube in 2005 15.000 euro bedroeg, terwijl Google er 1.7 miljard voor neerlegde in 2006. Dat is dus meer dan 100.000 keer de omzet. Dit is een extreem voorbeeld en ik gok dat Larry Page zich nog wel eens achter de oren gekrabd heeft.

    Groeten,

    Jan


    6 oktober 2011 om 11:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!