Social media monitoring belangrijkste investering in 2011

Social media monitoring belangrijkste investering in 2011

Dat social media monitoring een hot topic is, valt niet meer te ontkennen. In het rapport “Study Marketers’ Benchmarks 2011” (PDF) heeft Focus Research marketeers (N=172) gevraagd naar wat de hun belangrijkste marketinginvesteringen van dit jaar zijn. De resultaten liegen er niet om; met 50 procent staat social media monitoring als belangrijkste investering met afstand boven aan de lijst. Marketeers geven verder aan dit jaar te willen investeren in web analytics (37 procent), email marketing software (36 procent) en in een CRM oplossing (33 procent).

Het onderzoek laat daarnaast zien dat marketeers het meest tevreden zijn over hun email marketing inspanningen van het afgelopen jaar. 39 procent van de marketeers geeft aan goed resultaat te hebben geboekt met email. Verder zijn marketeers tevreden met hun online content (36 procent) en social media inspanningen (28 procent).  Met betrekking tot 2011 staat social media als belangrijkste kanaal voor investeringen bovenaan. Meer dan de helft (59 procent) geeft aan dit jaar in sociale kanalen te investeren. Andere belangrijke kanalen zijn wederom email en online content, evenals search en direct mail. Het is opvallend dat slechts 17 procent aangeeft in mobile te willen investeren. Waar veel onderzoek erg positief zijn over de investeringen in mobiele oplossingen, laat dit onderzoek een hele andere kant zien. Bij het vergelijken van B2C met B2B is te zien dat email met name voor B2C een belangrijke tool is, 49 procent van de B2C bedrijven investeert er in 2011 in; tegenover 33 procent van de B2B bedrijven.

 

Marketeers erkennen dus het belang van content marketing. Wanneer we hier dieper op inzoomen zien we dat blogs en whitepapers de belangrijkste content types zijn voor marketeers. Industry Whitepapers blijken vooral belangrijk voor B2B marketeers. Rapporten staan opvallend genoeg niet zo hoog op de lijst, slechts 20 procent van de B2B’s en 29 procent van de B2C’s geeft aan dat rapporten goed presteren. Marketeers geven daarentegen wel aan dat video’s goed presteren, zowel voor B2B als B2C.

 

Het rapport

Ik raad je aan het hieronder het gehele rapport te lezen waarin nog veel meer interessante grafieken en bevindingen staan, die overigens grotendeels allemaal het onderscheid maken tussen B2C vs. B2B.

Methodologie

De resultaten zijn gebaseerd op een enquête die door 172 marketeers is ingevuld, zowel online als via de telefoon. Respondenten komen uit verschillende industrieën, maar zijn geselecteerd uit de klantendatabase van Focus zelf. Het onderzoekt neemt zowel kleine (<50 werknemers), middelgrote (50-999 werknemers) en grote ondernemingen (1000+ werknemers) mee.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Leuke resultaten en tof dat er onderscheid en vergelijking is gemaakt tussen B2C en B2B! Tegelijk maakt dat onderzoeksgroep is wel heel klein. Kan ook de verdeling B2C en B2B niet zien. Dit aanvullend met het brede veld qua organisatie en industrie vraag ik me af in hoeverre dit representatief en dus waardevol is.

    geplaatst op
  • De enterprise prioriteiten zijn interessant, social media monitoring, CRM en BI/data analysis: dit brengt een hoop nieuwe data en inzichten met zich mee.

    Ben benieuwd wanneer de vraag substantieel gaat toenemen voor processing/workflowing software voor al deze (sociale) data.

    geplaatst op
  • Social Media Monitoring is ook hot, en terecht: het geeft je feedback op je marketinginspanningen op een manier die er voorheen niet was.
    Maar monitoren an sich zegt natuurlijk niets, en eigenlijk geldt dat voor de top 3 investeringen die genoemd worden. Dat zijn allemaal luister of zend oplossingen zonder dat er een dialoog met klanten gevoerd wordt.

    Het monitoren van social media zou een onderdeel zijn van een (Social) CRM strategie of zelfs van een CRM oplossing waarbij er dialoog met klanten gevoerd wordt in plaats van dat er alleen maar gemeten wordt hoe veel meer er over een bedrijf wordt gesproken als gevolg van een (zend) campagne.

    Investeringen zouden gericht moeten zijn op het voeren van een dialoog met (potentiele) klanten in plaats van traditionele zend campagnes en nieuwe manieren om de resultaten daarvan te meten.

    En dat e-mail zo lekker scoort qua resultaat komt natuurlijk omdat het zo goed meetbaar is. Maar vlak ook daar social niet uit. Ik kan best een mail krijgen met een hotel aanbieding waar ik op in ga, maar ik check zeker eerst een hotel vergelijkingssite waarbij ik de daadwerkelijke koopbeslissing dus laat afhangen van social media, hoewel ik toch via het email kanaal koop. Een reden te meer om te monitoren wat daar gebeurt.

    geplaatst op
  • Ik ben bezig met een nieuw algorithme voor het meten van ROI voor een van de genoemde grote social media analytics en monitoring systemen.Ik kan de naam niet noemen want we zijn er nog mee bezig.

    Inderdaad zijn er te vaak oppervlakkige metrics (de zogenaamde Vanity-metrics) waarbij aantallan in followers en fans centraal staan.
    Daarom heb ik een algorithme gemaakt voor de authoriteit en impact van content, hetgeen m.i. een betere maatstaf is. Meer daarover (en het algorithme zelf) vind je op url=http://vandenbel.com

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.