Economisch weerbericht (131): Gadgets Shake Your Business

11 juni 2011, 06:48

Boektitels als Military Gadgets: How Advanced Technology is Transforming Today’s Battlefield… and Tomorrow’s en Gadgets and Necessities: An Encyclopedia of Household Innovations, een standaardwerk dat onder meer de mobiele telefoon behandelt, maken duidelijk, dat de term gadget geen enkele negatieve bijklank hoeft te hebben. De definitie in het Merriam-Webster woordenboek onderstreept dit. En in de softwarewereld is het alweer ruim tien jaar lang goed gebruik om te spreken over gadgets, widgets of apps.

Gadgets, widgets en apps

Al naar gelang de voorkeur van het platform (Apple, Facebook, Google, LG, Microsoft, Samsung, Yahoo enzovoort) treffen we daar gadgets, widgets of apps aan. Daarmee duiden we herkenbare en concrete functionaliteit en content aan, die op een schermdevice kan worden gebruikt – meestal door het bijbehorende pictogram te activeren. Multi-touch phones en tablets, en hun apps in online-winkels zijn in no time mainstream geworden. Het gonst van de bedrijvigheid. Apple is ermee begonnen. Begin 2011 ruim 10 miljard downloads uit de iPhone app store, waar je toen al kon kiezen uit een half miljoen apps. Niet allemaal even zinvol natuurlijk, maar toch – overal werd en wordt er enthousiast geëxperimenteerd en ontwikkeld. Android, BlackBerry, Windows Phone, Nokia, Samsung en vele anderen volgden. Op de enterprise-markt vallen SAP en Sybase op met hun Unwired Enterprise-concept, waarin apps een centrale rol vervullen. Een miljard mensen moeten daarmee in 2015 kunnen worden bereikt. Dat is de ambitie.

De gadget-economie

Dit was de situatie dertig maanden na de opening van de iPhone App Store. Daardoor werd Apple ruim 300 miljard waard als bedrijf en 153 miljard als merk. Een topprestatie, want de nummers 2 staan op ongehoorde afstand. Maar the tablet race is nowhere near finished zei Intel-topman Otellini terecht. Achter elkaar worden er nieuwe chipsets, nieuwe modellen en nieuwe besturingsomgevingen gelanceerd. Met recht kunnen we dus zeggen, dat we in een gadget-economie leven. Die kwalificatie hanteerde bedrijfswetenschapspionier Paul Converse al voor de vijftien opbouwjaren na de Tweede Wereldoorlog. Maar hij zou verbaasd hebben gestaan van de huidige ratrace. De Consumer Electronics Association verwacht, dat de markt voor consumentenelektronica in 2011 met 10 procent zal groeien naar 964 miljard dollar. Dat is ruim twee keer sneller dan de 4,5 procent, waarmee in 2011 volgens de Conference Board de wereldwijde Bruto Binnenlandse Producten zullen toenemen.

AppOriginals

Apps, phones en tablets bevorderen het consumptiegedrag van de consument. Zintuiglijk genot en hapklare functionaliteit geven mediaverslaving een nieuwe dimensie. Het computeren zijn we voorbij: eindelijk zinvolle papierloze tijdsbesteding. Dat is het doel. Hardware, software, content, design, ergonomie en economie vloeien ineen. Het aloude gat tussen technologie en business kan nu echt worden gedicht. Veel apporiginal sectoren lenen zich prima voor apps en app-devices, bijvoorbeeld: media, de automobielbranche, transport en logistiek, de reisbranche, gezondheidszorg, onderwijs, energie, retail en financiële dienstverlening.

Phone is ding en handeling

In het Engels is phone het enige woord, dat zowel het ding als de zintuiglijke handeling aanduidt. Het geeft aan hoe dicht de telefoon bij de mens staat: sociaal en zakelijk. Een dergelijke intimiteit kenmerkt telecommunicatie voor de massa, dus zeker ook het multimediale internet – tegenwoordig standaard aanwezig op smartphones en app-phones. De businessimpact van telefoon, smartphone en internet behoeft geen nadere toelichting. De ontwikkeling van apps en allerhande schermdevices doet daar nu een beslissende schep bovenop.

Geen techno-optimisme

Maar misschien bekruipt u inmiddels een wat onbehaaglijk gevoel van techno-optimisme. Daar hebben we natuurlijk over nagedacht. Vaak wordt er een direct verband verondersteld tussen technologische toepassingen en businessimpact. Dat is veel te kort door de bocht, want als een spin in dat zelfgewoven web zit de mens. In zijn hoedanigheid van klant, prospect, medewerker of businesspartner. Maar hoe dan ook, in de eerste plaats zijn we tegenwoordig allemaal veeleisende consumenten met toegang tot alles en iedereen. Op die kwaliteit moeten business en technologie zich daarom samen richten. Onze opvatting is daarom, dat alleen een combinatie van ontwikkelingen – hierboven kort omschreven – de gewenste tandem van gedragstransformatie en economische impact daadwerkelijk kan bewerkstelligen. Natuurlijk is er een noodzakelijke technologische kern, maar die is anno nu op alle vlakken hard gekoppeld aan content, design en ergonomie, om de kieskeurige consument optimaal te plezieren en van dienst te zijn.

De technologie voorbij

Information at your fingertips en where do you want to go today. Die fameuze mantra’s van Bill Gates krijgen nu handen en voeten. Het aardige is, dat we met die vingers niet eens meer hoeven typen – een achteloze veeg volstaat – en dat we echt de deur niet uithoeven. Maar, prediction without friction bestaat niet, dus moet het er altijd nog wel eventjes van komen. Die perfect storm van ontwikkelingen is nu gaande. Wie deze ontwikkeling mist, doet zichzelf gigantisch tekort. De technologie zijn we voorbij. Klare mensentaal neemt de plaats in van technobabble als autonomous, trustworthy, grid en ubiquitous computing. In organisaties raakt de traditionele IT in dit decennium helemaal over. Overal gaat het, zoals het altijd is bedoeld, nu echt om het ecosysteem waarin tech-gebaseerde zaken leven. Leven van de mens, en zijn consumptie van functionele en elegante producten en diensten tegen een betaalbare prijs.

Consument is iedereen

Apps, phones en tablets: samen zijn ze een kanaal, dat niemand wil missen. De consument al helemaal niet, en dat zijn we tegenwoordig allemaal. Zakelijk en privé zijn we in de allereerste plaats veeleisende consumenten. In onze gadgeteconomie is marketing als nooit tevoren gelijk aan: consumptie faciliteren door Production, Price, Profit, Place, Promotion, Planet en vooral People samen te brengen. Wie het lukt om met die 7 P’s verantwoord de consumptie op te drijven, die kan de prijs naar nul toe brengen. Van alle producten en diensten maar zeker van apps, phones en tablets: onze nieuwe zintuigen, hersenen en emoties, met de cloud als zenuwstelsel.

De tijd is rijp

Het ultieme App Effect is de manier waarop we met alle hapklare digitale zaken omgaan. Wat ze doen met ons gedrag. Het menselijke informatiegedrag. Als om te beginnen één ding zeker is, dan dit: de interface wordt letterlijk zintuiglijk en herkenbare digitale functionaliteit wordt een levensessentie. Sensoren en camera’s volgen onze bewegingen. Eindelijk begint technologie zich te gedragen als wijzelf en stelt ze de mens in staat zich echt smart te gedragen.

De basis daarvoor leggen apps en app-devices – dat hebben we inmiddels ondervonden – en nu is het dus tijd om de persoonlijke, sociale en zakelijke impact verder vorm te geven en uit te bouwen met internet als centraal communicatienetwerk. Multi-touch schermdevices, apps en de sociaal en zakelijk actieve mens zijn verbonden in een en hetzelfde ecosysteem. Daarmee zijn we Marshall McLuhans Extensions of Man dus definitief voorbij. Want de intimiteit – die is compleet.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

4 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    Hai Jaap,

    Je zegt “Geen Techno Optimisme” hier. Maar toch geeft je stuk mij het gevoel dat het over techniek gaat. En ik denk dat dit een vergissing is. Toegegeven: het is nu voor veel meer mensen mogelijk om computertechniek te gebruiken, dankzij de komst van goedkope computers en smartphones. Maar dan nog verklaart dit niet de explosie aan gebruik van apps.

    Ik zie bijv aan de Android market weinig vernieuwends ten opzichte van de oude websites voor Palm Pilot- software uit de jaren ’90 : bijna even ondoorgrondelijk, technisch van opzet en erg weinig intuitief. Je gaat hier niet voor de lol in snuffelen. Geeks & fanatics only.

    Het komt vooral op het conto van Apple’s gehamer om de computer en de techniek naar de achterkamer te verwijzen en de gebruikerservaring naar de voorgrond. Dat mensen in de Appstore weinig risico ervaren, gewoon een app aanklikken om het uit te proberen, dat de iPad en iPhone de drempel naar “computer”-gebruik zowat 2 verdiepingen de grond in heeft geslagen – dat is voor mij de beste verklaring voor het succes van de app-lawine.


    14 juni 2011 om 06:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!