#TNW2011 – Steve Rubel – Edelman PR

28 april 2011, 06:37

Steve Rubel, van Edelman PR, begint dag 2 van The Next Web met een observatie. Lady Gaga heeft het meeste aantal fans op Facebook, maar de content die ze plaatst valt in het niet met ‘baby’ en ‘ik ben hier’ postings in de Facebook timelines. Technologie schaalt namelijk, maar menselijke aandacht kent zijn limieten. Iedereen heeft 24 uur in een dag en moet daarvan een bepaald aantal slapen en werken. Aangezien de ruis toeneemt, neemt de snelheid van de afname van de waarde van content af. Het is als natte sneeuw, het moment dat het de grond raakt verdwijnt het. De lange termijn waarde van content neemt volgens hem dus af. Ondanks miljoenen fans kan het goed zijn dat je content de bestemming niet bereikt.

Herhaling en tijd

Steve stelt dat het herhalen van content, met name postings op Facebook en Twitter, belangrijk is. Je doelgroep is namelijk heel vaak niet online. Op Twitter krijgt 71% geen reactie en als iets geretweet wordt is dat in 92% binnen een uur.

Opvallend is dat Facebook content in het eerste kwartier van het uur en het laatste kwartier van het uur de meeste interactie oplevert. Ook hierin geldt dat de interactie bijna meteen komt, of niet.

Video

Ruim 10% van de video kijkers stopt binnen 10 seconden met kijken, slechts 10% kijkt een video langer dan 5 minuten. De kern van het verhaal is dus dat je niet moet wachten tot het einde om je boodschap erin te brengen. Geen lange introducties, geen intro video’s waarin je bekend maakt wie je bent, je hebt maar een paar seconden om iemand te overtuigen. Begin meteen met het vertellen van je verhaal.

Vertrouwen

Vijf jaar geleden vertrouwde mensen hun peers meer dan wie dan ook. Dat heeft echter geleid tot een informatie overload voor veel mensen. Edelman ziet dat het vertrouwen van mensen in ‘experts’ toeneemt. De technische experts die hun expertise delen met mensen. Edelman stelt dus dat elke organisatie zijn experts naar buiten moet laten gaan. Social Media moet niet 100% van de baan van 1 persoon zijn, maar 1% van 100 personen. Elke organisatie zou zijn eigen personal brands moeten creëren die naar buiten gaan om een expert status op te bouwen met goede artikelen, tweets en andere postings. Wel moet men heel duidelijk weten welke media het beste werkt op welke netwerken. Foto’s werken goed op Facebook, minder op Twitter, niet op Linkedin bijvoorbeeld.

Stappen

Voor een goede social media strategie heeft Steve drie stappen.

Stap 1: zorg voor een bifocul focus. Zorg dat je weet wat er in je nabije omgeving gebeurt, maar ook in de rest van de wereld. Het gaat niet enkel om je volgers, maar het gaat ook niet enkel om de zoekopdrachten. Het gaat om beide.

Stap 2: zorg dat je een idee hebt van tijd. Er zijn heel veel mogelijkheden om te weten welke tijd het meest geschikt is om content te posten. Voor verschillende doelgroepen en verschillende onderwerpen zijn verschillende tijden van publicatie nodig. Omdat de waarde van je content extreem snel afneemt is de timing essentieel geworden.

Stap 3: Plan, test, meet en verbeter. Het is geen exacte wetenschap, maar je kan wel alles meten digitaal. Probeer zaken uit, kijk wanneer je het meeste reacties krijgt, wat het meeste oplevert en pas het proces aan. Kijk hoe vaak je iets kan posten zonder irritatie op te roepen, maar optimale response krijgt. Blijf continu meten en verbeteren. Het gaat uiteindelijk niet om bereik, maar om relevantie en connectie.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

2 Reacties

    chi666

    Ik heb mijn mening buiten de posting gehouden, maar het viel me op dat hij het vooral had over facebook postings en tweets. Wat mij opvalt is de dat decay van blogs juist heel erg laag is. Een post van meer dan een jaar geleden staat nu op rectec.nl nog in mijn best gelezen postings van de maand. Een belangrijke nuance is dus de kortheid van berichten (niet echt inhoudelijk) t.o.v. inhoudelijk sterkere stukken, zoals blogs.

    Ik geloof dat timing wel van belang is, ook bij blogpostings. Het verval van waarde is echter heel anders bij langere inhoudelijke stukken t.o.v. van tweets of Facebook wall postings. Hetzelfde geldt voor Youtube video’s bijvoorbeeld.


    28 april 2011 om 06:46
    Roy Huiskes

    Ach, het woord relevantie is bij hem 9 van de 10 vervangen door aandacht. Dan haak ik überhaupt al af.


    28 april 2011 om 09:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!