Amerikaanse markttoezichthouder gaat in-app aankoopstructuur Apple onderzoeken
Afgelopen weekend werd bekend dat de Amerikaanse markttoezichthouder FTC de Apple in-app aankoopstructuur nader gaat onderzoeken. De belangrijkste reden hiervoor zijn de aankopen die veel kinderen doen in games, waarna ouders geconfronteerd worden met hoge rekeningen voor virtuele goederen. Reden voor Distimo om deze aankopen nader te bekijken.
Smurfs’ Village
Gekeken naar de best verkochte apps van 2010 in de Amerikaanse appstore, bevatten vier apps deze in-app aankoopstructuur. Hierin zit een onderscheid tussen gratis games die vervolgens verdienen aan de in-app aankopen en de games waar je direct voor moet betalen. Hieruit blijkt dat gratis games, wellicht logischerwijs, populairder zijn, waarna meer aankopen worden gedaan via de app.
Opvallend bij Tap Zoo en Smurfs’ Village is dat de kleinere in-app aankopen (resp. $0,99 en $4,99) het meest populair zijn, maar de grotere aankopen het ook niet slecht doen. Oplopend tot maar liefst $99,00 voor een wagen vol, wie verzint het, Smurfberries. Gekeken naar de cijfers, leveren deze grote in-app aankopen in zijn totaliteit meer op dan de kleinere, waardoor developers zich meer zouden toeleggen op deze grote in-app aankopen. Conclusie: tot die tijd het wachtwoord voor de iTunes store maar even niet onthouden op het device, voordat je aan het eind van de maand stijl achterover slaat van de smurfberries aankopen.
Misbruik marktpositie?
Dit onderzoek staat overigens los van de Apple abonnementsstructuur voor uitgevers waar de afgelopen weken vee om te doen was. Daarin wordt nader onderzocht of Apple geen misbruik maakt van zijn dominante positie in de mobiele apps markt. Wordt ongetwijfeld vervolgd.