Case: De ROI van zakendoen met Groupon

8 maart 2011, 09:01

Michel Penterman is als ondernemer als new media integrator actief en onder het motto ‘practice what you preach’ startte hij een half jaar geleden in10lessen.nl wat zijn expertise van het web en social media samenbracht met zijn grote hobby gitaarspelen. In10lessen biedt mensen de mogelijkheid om gitaar te leren spelen zoals de naam zegt; in 10 lessen. Middelen die hierbij ingezet worden zijn online video en een pdf-leerboek. Onlangs viel zijn initiatief op bij Groupon en zij benaderden hem om de gitaarcursus aan te bieden via Groupon, dit artikel is een interview met de resultaten en ervaringen van Penterman: “Zorg dat je klaar bent voor de tornado die over je heen komt, zodat je je nieuwe klanten maar ook je bestaande klanten optimaal kunt bedienen. “

Hoe ben je op het idee gekomen van in10lessen

Penterman: “Ik combineer graag mijn ambitie, ervaring en passie bij wat ik doe. Toen ik na de kredietcrisis een nieuwe weg wilde inslaan, besloot ik dat ik meer met muziek te gaan doen. Ik ging onder andere weer gitaarles geven, maar het vele terugkomende uitlegwerk stond me snel tegen.

Het concept In10Lessen stond me opeens klaarhelder voor ogen: in 10 weken door 10 lessen met 10 video’s online en een digitaal handboek (pdf) opgeleid worden tot gitarist. Het uitgangspunt was volledig online en geautomatiseerd ook al is er na de start een dubbel DVD bijgekomen ;-).”

Wat was tot nu toe je marketing & sales aanpak?

“Veel tijd en aandacht is gestopt in SEO waarbij de site gebaseerd op WordPress met tags en content zo is aangepast dat veel gebruikte zoektermen goed overeenkwamen met mijn content. Het YouTube kanaal is laagdrempelig en voor mij succesvol met zo’n 1.000 views per dag. SEO en YouTube leveren mij zo’n 50% van mijn dagelijkse nieuwe bezoekers. Adwords heb ik mee geëxperimenteerd maar daar valt niet tegenop te concurreren. Probeer dus een zo goed mogelijk product neer te zetten en het contact met mijn klanten zoveel mogelijk via email marketing en social media te voeren. Een tevreden klant is uiteindelijk altijd de beste marketing.”

Hoe ben je op Groupon gekomen?

“Groupon belde mij nadat ze de site hadden gespot en een match zagen met hun lifestyle concept.”

Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen geweest om met Groupon in zee te gaan?

“De belangrijkste redenen waren nieuwsgierigheid en het anders willen doen dan anderen. Het onder de aandacht komen van een groot publiek kost je anders ook veel inspanning. Het mailingbestand van Groupon heeft ruim 2.000.000 mailadressen.”

Wat zijn de resultaten en opbrengsten?

“Net als met andere promotiemiddelen kan ik de echte opbrengsten pas op langere termijn bepalen. Maar op korte termijn heb ik mijn klantenbestand in 2 dagen bijna verdubbeld met 345 nieuwe klanten. Die zijn in 10 weken klaar met de basis cursus en gaan dan hoop ik door met de vervolgcursus (additionele aanschaf). Naast directe klanten heb ik meer dan 300 email adressen van geïnteresseerden er bij gekregen. Het bezoek aan de website vertienvoudigde en daar zie ik nu een zekere retentie ontstaan. Het is ook interessant om in mijn workshops mee te nemen qua ervaring. Als laatste hoop ik nog de nodige 1.0 media aandacht hier mee te krijgen. Maar de ervaring op zich maakte het al de moeite waard, van ‘s ochtends heel vroeg tot ‘s avonds heel laat bleven de aanmeldingen binnenstromen.”

Welke tips heb jij voor mensen die een aanbieding willen doen via Groupon of een vergelijkbaar platform?

  • Reken een aantal scenario’s tot op de cent door en check ze met Groupon. Doordat je heel veel korting weggeeft en het restbedrag met Groupon deelt, hou je waarschijnlijk niets over. Ik realiseerde me te laat dat Groupon het restant ex. BTW verrekent en mijn deel incl. BTW was. Daar verloor ik dus nog eens 19% wat puur aan mijzelf lag en niet aan Groupon.
  • De korting is met Groupon onderhandelbaar. Zij geven graag korting op je meest uitgebreide propositie maar dat leent zich niet altijd voor het hoogste kortingspercentage. Ze willen minimaal 50% weggeven en soms is dat het maximale dat je weg kunt geven. Ik heb 62% weggegeven en dat was toch te veel. Hoewel we nu op een mooi psychologisch bedrag uitkwamen.
  • Richt je niet alleen op het binnen halen van klanten maar ook potentiële klanten. In mijn geval hebben zij niet de deal afgenomen maar wel een gratis akkoordenboek besteld en een proefles.
  • Zorg ervoor dat je alles tot in de puntjes geregeld hebt, want vragen van 350 mensen beantwoorden die het niet snappen, is niet fijn.
  • Promoot je deal zelf ook zoveel mogelijk. Ik heb heel veel prospects zelf op de deal gewezen en zij hebben hem afgenomen. Een goed scorende deal zegt ook veel over de aantrekkelijkheid van je product. Bovendien gaat Groupon niet met iedereen in zee, het feit dat je partner van hen bent, zegt ook weer wat over je bedrijf.
  • Maar hou vooral in de gaten dat Groupon je bij honderdduizenden introduceert en dat je daar in feite niet voor hoeft te betalen, behalve met inleveren van hoge marge. Het is wat dat betreft onbetaalde reclame met directe online conversie, heel waardevol in mijn ogen vanwege alle spin off. In mijn specifieke geval komt het ook de SEO ten gunste.
  • En dan als laatste: zorg dat je klaar bent voor de tornado die over je heen komt, zodat je je nieuwe klanten maar ook je bestaande klanten optimaal kunt bedienen.

Mocht je meer willen lezen over Michel’s avontuur zie dan zijn eigen blog;

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!