Personal branding: Social media voor een kunstenaar (@gaby407)

27 januari 2011, 15:51

Gaby Zwaan (a.k.a. GabyGaby) heeft de geuzennaam Artist 2.0 (Twitter: @gaby407) en gebruikt alles wat online aanwezig is zijn leven als kunstenaar vast te leggen en zijn kunst te promoten. Gaby gebruikt online tools zoals Twitter en FaceBook om mensen op reis mee te nemen in het proces van Zwaan’s leven als kunstenaar, de hoogte- en dus de dieptepunten. Zwaan was vroeger actief blogger en was daardoor al bezig om dingen te tonen en interactie te hebben. Social media ervaart Zwaan als een stap vooruit waarbij dingen nog mooier en beter gedeeld kunnen worden. In dit artikel vertelt Gaby over zijn ervaring met social media, de opbrengsten en nieuwe dimensies die zijn business verder helpen gedreven door internetontwikkelingen…

Wat brengt social media op voor Zwaan

Gaby Zwaan richt zich niet direct op het rendement in euro’s bij het gebruik van social media. Door het delen van zijn proces kan Zwaan social media goed inzetten als PR-instrument. Twitter heeft hem bij het project GabyGaby on Tour heel veel nieuwe volgers opgeleverd. Door het gebruik van social media heeft Gaby een nieuw niveau bereikt waarbij nog ambitieuzere plannen zijn ontstaan voor 2011 en 2012. Hij heeft op dit moment zo’n 400 nieuwe volgers per dag die er bij komen uit de hele wereld.

GabyGaby Lounge in Seats2Meet

Zwaan werd door het project GabyGaby on Tour benaderd door Livestrong Nederland gevraagd om een keynote te geven in Seats2Meet waar een nieuw project uit is ontstaan. 28 januari gaat de GabyGaby Lounge open in Seats2Meet met een overzichtstentoonstelling van 100 kunstwerken van Zwaan. Heb je morgen dus nog niets te doen, kom langs!

Crowdfunding

Om zijn 14 projecten goed uit te rollen en de kwaliteit te waarborgen start Zwaan een nieuw project gestoeld op crowdfunding. Zwaan’s circle of friends biedt 55 mensen de kans om toe te treden tot Gaby Gaby in Progress waarmee men investeert in de kunst van Zwaan. Het geld wordt ingezet om deze 14 projecten in twee jaar te realiseren waarbij het rendement ook niet uit het oog wordt verloren.

Social media tip

Als je als marketeer aan de slag wilt met Twitter, zorg dat je het wel ziet als marketing maar gebruik het niet als marketing. Het is bijv. veel interessanter om een collega iets te laten vertellen wat authentiek is dan het kanaal als marketinginstrument te gebruiken. Spreekt bovenstaande je aan? Bekijk dan vooral de video om dit alles en meer van Zwaan zelf te horen…

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

6 Reacties

    Rufzak

    Mooi hoor, zo’n verpakte promo-tekst voor ‘kunstenaar’ Zwaan.


    27 januari 2011 om 17:12
    remcojanssencom

    Dat is nou personal branding, Rufzak. Ik vond het een cool verhaal :-).


    27 januari 2011 om 17:16
    Rufzak

    Personal branding my ass. Dit is gewoon veertjes in de reet steken van een iemand die helemaal niets artistieks doet. Ook heeft helemaal niets met marketing te maken. Totaal niet nieuwswaardig dus. Had wel wat beter verwacht van marketingfacts.


    27 januari 2011 om 17:56
    AymanvanBregt

    @Rufzak jammer dat je dit zo ziet, kun je iemand noemen die het in jouw ogen wel goed doet dan?

    @Remco, thanks! Fijn dat het jou wel iets bracht…


    27 januari 2011 om 20:08
    echo

    Grappig te zien dat de familie Zwaan nog steeds actief is op het wereldwijde web. Ik ken ze (Gaby en broer Jeroen) nog van Kindertainment, een jaar of 15 geleden.


    28 januari 2011 om 06:50
    mgvandenbroek

    @ rufzak: Toch even over dat nieuwswaardig en ‘wel wat beter verwacht’. Marketingfacts is een bruisende community van ongeveer 200 bloggers die allemaal vanuit hun vakgebied nieuwe/mooie/gekke/inspirerende/nieuwswaardige content produceren. We zijn daarin vrij breed, en Ayman zit nu eens op inspiratie/branding en social media en op andere momenten komt hij met een dikke social case over @vroegevogel aan. Als je Marketingfacts langer volgt, zie je dat we vaak ’s ochtends proberen het nieuws van de dag te brengen, en ’s middags meer achtergrond en of wat luchtiger onderwerpen. Lukt niet altijd, maar proberen we wel. Het publiceren van het verhaal zoals je dat hierboven leest, valt hier zeker onder.

    Maar: alles is voer voor discussie. Want niet alleen de bloggers bepalen samen met mij en redactie wat er op Marketingfacts allemaal te lezen valt. Ook de reageerders, de lezers en de community zijn daar vrij leidend in. Dus je ‘klacht’ is gehoord.


    28 januari 2011 om 11:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief