Hoe co-creatie en inkomstenmodellen essentieel zijn voor lokale berichtgeving

24 januari 2011, 17:01

Nederland telt inmiddels een groeiend aantal (hyper)lokale websites en weblogs (iemand enig idee hoeveel?). In ruime verscheidenheid publiceren zij actuele berichten in tekst, foto en video over de lokale bevolking en lokale evenementen, gebeurtenissen, verenigingen, bedrijfsleven, recreatie en cultuur. Het is bedoeld voor en gemaakt door lokaal betrokken mensen. En daar blijkt behoefte aan te zijn. Dat blijkt uit de belangstelling van zowel de bezoekers als van verenigingen, non-profit organisaties en lokale overheid. Daar komt nog bij dat in veel gevallen het niet bij alleen een online platform blijft. Er worden ook bijeenkomsten en evenementen georganiseerd om mensen ook in de werkelijke wereld met elkaar in verbinding te brengen.

Een belangrijke bijdrage aan deze lokale sites en het fysieke netwerk daaromheen wordt geleverd door vrijwillige bloggers. Het vinden en binden van deze bloggers gaat niet vanzelf, het is een uitdaging op zich voor de initiatiefnemers van zo’n (hyper)lokaal platform. Een andere uitdaging om dergelijke lokale initiatieven een duurzaam bestaansrecht te laten hebben is het inkomstenmodel om (technische) kosten te dekken en investeringen te kunnen blijven doen. Zo’n inkomstenmodel kan bestaan uit commerciële exploitatie van (advertentie)ruimte, uit sponsoring, uit subsidiëring, uit exploitatie van aanverwante initiatieven of een combinatie van zaken.

Binnen verschillende lokale platforms ontstaan opmerkelijke initiatieven voor nieuwe producten of culturele bijeenkomsten, bijzondere presentaties van inhoud en interactiviteit en onverwachte samenwerking tussen bedrijven en/of instellingen en soms ook met de lokale politici. De vraag is steeds hoe organiseer je als lokaal platform die betrokkenheid en hoe maak je zo’n initiatief zodanig renderend dat duurzame continuïteit mogelijk is.

De lokale sites Arnhem-Direct.nl, DenHaagDirect.nl, Roosendaal24.nl en Stadslichten.nl hebben de handen in één geslagen om in dit kader de Hyperlokale Media Middag te organiseren. Het is bedoeld om initiatiefnemers van en betrokkenen bij lokale platforms bij elkaar te brengen, hun ervaringen aan elkaar uit te wisselen en van elkaar te leren. Met als doel de uitgewisselde kennis en ervaring in de eigen praktijk in te zetten, zodat lokale websites en blogs duurzame continuïteit kunnen realiseren.

De Hyperlokale Media Middag wordt georganiseerd op 22 februari van 13.30 tot 17.00 uur in Seats2Meet Utrecht. Aanmelding kan via de LinkedIn groep. Deelname is kosteloos met uitzondering van de consumpties. Voor meer informatie: {encode=”Michael.Nijdam@MediaInnovatie.nl” title=”Michael.Nijdam@MediaInnovatie.nl”}.

De te bespreken onderwerpen vallen in te delen rond de thema’s KENNIS, CONTENT en GELD. Geen powerpoint presentaties, geen adviseurs, maar betrokkenen uit de praktijk bij elkaar die, gefaciliteerd door een dagvoorzitter, openlijk over deze thema’s met elkaar in gesprek gaan en ervaringen uitwisselen. Aangedragen onderwerpen in de LinkedIn groep worden tijdens de Hyperlokale Media Middag ingebracht en de interactie onderling zal door de dagvoorzitter worden gefaciliteerd.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief