Wie heeft de langste in Nederland affiliateland?

10 januari 2011, 05:55

De afzonderlijke persberichten van affiliate marketingpartijen die het ‘heel goed’ gedaan hebben in 2010 zeggen an sich niet zo heel veel. Als voorspellingen over de omzetgroei en de totale omzet ongeveer blijken te gaan kloppen en dat nieuws naar buiten wordt gebracht, dan wordt het veel interessanter. De prognose voor de omzet van affiliatemarketing in heel 2010 ligt op een groei van ruim 35%. Voor affiliatenetwerk Daisycon betekent dat voor de afgelopen 3 kwartalen een stijging van 55 procent in transacties. M4N maakte vorige week bekend via een persbericht dat de omzet meer dan 40 procent gestegen is in 2010 naar 17 miljoen euro. Volgens voorspellingen/schattingen van Affiliateblog voert Daisycon de lijst van grootste affiliatenetwerk aan:

Omzet NL affiliatenetwerken

Verwachte omzetten affiliate netwerken in Nederland, zie toelichting op Affiliateblog.

“Leuk dat we op een staan. Ik denk dat de cijfers een redelijk beeld geven, in elk geval in de volgorde,” dat zei de baas van Daisycon, Marko Dobroschelski in de comments op Affiliateblog. Hij zei ook: “Dat affiliate websites geen toegevoegde waarde hebben, daar kan ik weinig mee, wij werken samen met heel kleine sites maar ook met de grootste uitgevers van Nederland, het idee, dat affiliates-sites zich kenmerken door hun amateurisme is in mijn ogen al lang achterhaald.” Zaak is, denken ze bij Affiliateblog, dat de netwerken (net als M4N) iets meer openheid gaan geven over omzetcijfers zodat de markt van affiliate marketing in Nederland transparanter en (nog) volwassener wordt:

“Volgens het onderzoek is het Daisycon dat in 2010 het meeste omzet in Nederland genereert, dat Daisycon cryptische cijfers als ‘55% groei in transacties’ naar buiten brengt maakt het er niet makkelijker op deze verwachting keihard te maken. Als Daisycon daadwerkelijk meer doet dan M4N feitelijk weergeeft dan is het als niet beursgenoteerde onderneming toch een kans om omzetcijfers daadwerkelijk te communiceren en jezelf feitelijk als grootste in de markt neer te zetten.”

Thomas Joosten, de baas van M4N over de ontwikkelingen voor affiliate marketing in 2011 in het persbericht van vorige week waarin de groei en de omzetcijfers voor 2010 werden genoemd:

“In 2011 zullen bedrijven als M4N zich nog meer moeten richten op innovatie waarbij de consument en haar koopproces via internet, in combinatie met andere communicatie kanalen, centraal staat. Om deze kanalen goed op elkaar af te kunnen stemmen zal het verder openstellen van gebruikte software een belangrijke rol krijgen.”

bol.com

In de discussie op bol.com vroeg iemand zich af waarom bol.com in deze lijst voorkwam. Interessant daaraan is, dat bol.com is gestopt met TradeDoubler en nu de eigen affiliate marketing heeft opgezet via het partner netwerk. Meer daarover lees je in dit interview dat Jochem Vroom heeft gedaan met Affiliateblog.

Jaarboek

Bij Marketingfacts zijn we aan het warmdraaien voor het Jaarboek 2011 en daarin zit vanzelfsprekend ook het hoofdstuk affiliatemarketing. Iedere omzetontwikkeling die afwijkt van bovenstaande (goed werk Affiliateblog!) inschatting horen we graag. Liefst via een persbericht, maar het mag ook per e-mail. Andere ontwikkelingen komen hopelijk snel naar buiten via Affiliateblog en via postings van o.a. Leon Gerrits, Rick de Vlieger, Marjolein van der Kolk, Barry Kampstra en Rosco Steffen hier op Marketingfacts.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Erik

    Volgens mij heeft Booking.com ook een eigen affiliate kanaal. Redelijk grote speler, hoort wellicht ook in de lijst. Dat wil zeggen: als bol.com er als “niet affiliate netwerk” op staat, moeten ook andere spelers die eigen netwerk hebben en in de top 10 komen er in staan.

    Verder interessant en redelijk in lijn met verwacht.


    10 januari 2011 om 11:25
    Jochem

    @Erik,

    De vraag is of ze het halen op gerealiseerde affiliate omzet ‘in Nederland’. De uitbetaling aan Publishers zou gemiddeld hoger moeten uitkomen dan 1,85 op basis van NL omzet (al heb ik ze inderdaad ‘vergeten’ mee te nemen in eerste instantie). Dat halen ze denk ik niet, als ze dat wel halen hoor ik het graag natuurlijk.


    10 januari 2011 om 14:46
    Keesjan Deelstra

    Weet iemand wat een goed affiliate netwerk is voor B to B producten en services? Bij mijn weten werkt het vooral voor B to C maar ik ben niet zo thuis in affiliatie.


    16 februari 2012 om 07:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!