Online tuesday 12: Brand engagement (verslag en foto’s)
Online Tuesday no 12 ging over brand engagement. Dachten we, op basis van de vooraankondiging. Dus gingen we even kijken, gisteravond in Felix Meritis te Amsterdam. Want engagement is hét ding in social media: de vraag is natuurlijk, nadat je dan eindelijk online een behoorlijke aanhang hebt verworven (fan volgers, of wat dan ook): wat nu? Engagement! Ik hoopte wat nieuwe handvatten te krijgen van de heren sprekers, wat inside tips van ervaringsdeskundigen, maar het pakte allemaal wat anders uit. Dat geeft verder niet: online tuesday is een mooi concept, meestal zit er wel iets goeds tussen, en is het een keer niet zo, dan heb je nog een prima borrel na. Ter zake. Want ik zal jullie dan toch de highlights niet onthouden.
De eerste presentatie kwam van Henny van Egmond, voormalig journalist en daarna een poos werkzaam bij de Rabobank, voordat hij in 2008 voor zichzelf begon met Yolk. Henny hield ons voor dat de Rabobank constateerde rond 2000 dat de wereld, organisaties en medewerkers sterk aan het veranderen zijn. En dat blijft zo. Wat dacht je van het gegeven dat in 2015 90% van de professionals samenwerkt met anderen? En routinewerk verdwijnt, dat wordt langzaam maar zeker volledig door ICT overgenomen. Henny wist wat veel medewerkers van verzekeringsmaatschappijen misschien nog niet weten: de helft van jullie vliegt er binnenkort uit! En: tegen 2015 tijd is de (andere) helft van de medewerkers die in een bedrijf rondlopen, daar niet in dienst.
Ja, de wereld verandert, en gisteravond vertelde Henny over het project Het Nieuwe Werken, van visie naar praktijk. Bij de Rabobank betekende dat in 2006 dat iedereen zelf de verantwoordelijkheid ging krijgen om zijn of haar werk te organiseren. Veel meer vrijheid en eigen verantwoordelijkheid, flexwerken, flexplekken, online filesharing, de hele rataplan. Allemaal goed, vind de bank, zolang je maar resultaat boekt. Vrijheid blijheid, en dat geldt ook voor het social media-beleid van de Rabobank. Er zijn geen regels voor, iedereen mag meedoen en de community, bijvoorbeeld op LinkedIn, corrigeert zichzelf wel.
Ja, dat (Nieuwe?) Werken heeft veel voordelen. De medewerkerbetrokkenheid gaat omhoog, er ontstaat een betere balans werk – privé en door de flexplekken kan het kantoor met minder vierkante meters af. Scheelt nog geld ook.
Wel jammer dat onderzoek ook uitwijst dat mensen ook meer stress ervaren en zich soms wat eenzaam gaan voelen tussen al dat flexplekken en thuiswerken door. En nu komt het: het Nieuwe Werken dient dus wel extra oog te hebben voor de cohesie. De betrokkenheid van de medewerkers bij het bedrijf komt namelijk onder druk te staan. Hoe je dat stimuleert, dat is natuurlijk ‘interne engagement’. Alleen toen stopte Henny, dus als iemand ideeën heeft hoe je dat doet?
De tweede spreker, Rembrandt Smids van BrandWebbing, kwam meer in de buurt van het hoofdonderwerp van de avond. Een kort verhaal, maar in essentie adviseerde Smids merken op twee aspecten in te zetten:
- Functie: wat de functie van jouw merk voor de doelgroep? Tsja, helaas, dan kom je als merk niet weg met: nou gewoon, tandpoetsen (Prodent) of op brood smeren (Pindakaas), nee, Rembrandt doelt hier op een brand utility, inclusief de bekende voorbeelden: Nike Plus, Amstel Teamlink, en bijvoorbeeld apps voor de smart phone. En als je nou de eerste bent die die functie bedacht, dan zit het wel snor met je merk.
- Verhalen: mensen we houden van verhalen. De cruciale vraag is hier echter niet: wat voor verhaal wil je je doelgroep vertellen, nee. De vraag is: welk verhaal wil je dat mensen elkaar vertellen over het merk? Ja en zie dat dan vervolgens maar eens te sturen! Zo’n beetje het moeilijkste wat er is, maar als het je lukt…
De laatste spreker was Bert Hagendoorn van Adobe, die de creatieve community voor Adobe ‘beheert’. Community engagement zou je het kunnen noemen, en dat doet Hagendoorn goed, met name met de real life events. Vorig jaar was ik zelf op de Adobe User Group XL (de volgende is 17 november in de Meervaart) en als je van toegepaste creativiteit in een online omgeving houdt, moet je hier bij zijn (en ook als je de top interaction designers, flash developers, vormgevers etc. van Nederland tegen het lijf wilt lopen).
De community die Bert bestiert is groot (4.000 leden) en dit jaar worden duizend bezoekers op XL verwacht. Daarnaast organiseert Adobe door het jaar heen bijeenkomsten in Pakhuis de Zwijger, met driehonderd man gemiddeld ook goed bezocht. Wat doet dit alles voor Adobe? Het zorgt voor bereik onder influencers, het verhoogt de credibility van het merk en verhoogt het profiteert extra door het virale effect waarmee conversaties via social media hun weg vinden.
De échte engagement werd gister gevonden aan de bar.
Komen de video’s die zijn opgenomen ook nog online?
Verhaal van Rembrandt vond ik helder en sprak tot de verbeelding dankzij het gebruik van een aantal goede metaforen. Goede spreker ook.
Saillant vond ik dat de User Group van Adobe ophoudt bij de users, en de feedback niet terugleidt naar development. Ken de meetings niet en weet dan ook niet of er feedback is, maar lijkt me in termen van engagement wel een belangrijke. Bert Hagendoorn was hier wel lekker open en nuchter over (“ik word er voor betaald”), dat maakte het dan ook wel weer vermakelijk.
@Anne Jan: Zeker! Maar die moeten nog even door de edit.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!