Ad:tech New York: Instant Search, recommendations, content en customers
Woensdag 3 november vond de Ad:tech in New York plaats. De dag begon rustig: de zaal waar de keynote plaatsvond, was voor 75% gevuld. Al snel kwam daar verandering in en rond half 10 zat de gehele zaal vol. Allereerst was er een inleidende presentatie over de ontwikkelingen die internet heeft doorgemaakt. Er werd ingegaan op de ontwikkelingen van het Ad:tech event, dat al 14 jaar gehouden wordt. De grote vraag daarbij was: Google (maar ook andere populaire diensten en producten als Facebook en de iPhone) bestaat nog maar korte tijd. Googlen is zelfs een werkwoord geworden. Als bedrijven zo snel kunnen ontstaan en groeien, wat kunnen we dan in de toekomst verwachten? Kernwoorden die veelvuldig terugkwamen: Google Instant Search, recommendations, content en customers. Een verslag vanaf de Ad:tech in NYC.
Whatever the price, the good stuff wins
De introductie werd gevolgd door de keynote van Lauren Zalaznick (President of NBC Universal Women and Lifestyle Entertainment Networks). Lauren is verantwoordelijk geweest voor het lanceren van een aantal succesvolle concepten, waaronder BravoTV.com, iVillage.com en Oxygen.com. Het succes heeft volgens haar te maken met drie factoren: consumenten, content en geen angst.
Consumenten en content
In 1965 was er een zeer populaire TV serie in Amerika: Bonanza. Deze serie werd door meer dan 50% van de TV kijkers bekeken. Dit lag volgens haar niet aan de kwaliteit van de serie, maar aan het feit dat kijkers destijds geen keuze hadden. Inmiddels is het aantal TV zenders fors gegroeid en wordt steeds meer op niche markten ingespeeld (bijvoorbeeld MTV begin jaren ’90). Consumenten hebben tegenwoordig de macht, zij bepalen wat ze willen zien, wanneer en via welke techniek (TV, mobiel, computer, etc.). De kracht ligt dus in de focus op een specifieke doelgroep (een niche markt) en aan die doelgroep de juiste content bieden. Content is daarbij zeer belangrijk: als die niet aansluit bij de juiste doelgroep, zal het concept niet werken. Op de vraag welke content goed is, gaf Lauren aan: “Whatever the price, the good stuff wins”.
Geen angst
De laatste pijler voor het opzetten van een succesvol concept is geen angst. Angst weerhoudt een bedrijf om te innoveren. Ook zouden bedrijven geen angst moeten hebben voor nieuwe technologieën: als de juiste content aangeboden wordt die aanslaat bij de doelgroep, dan is het niet nodig om bang te zijn voor nieuwe technologieën. Angst is een waardeloze emotie.
Eerste uitkomsten van Google Instant Search
Na de keynote volgde er een persconferentie, waar onder andere Google, LinkedIn en een groot aantal andere online bedrijven aanwezig waren. LinkedIn heeft op dit moment al recommendations (aanbevelingen) die personen onderling aan elkaar kunnen geven. Tijdens de persconferentie werd bekend gemaakt dat er ook aanbevelingen gelanceerd worden op bedrijfsniveau. Dit houdt in dat klanten aanbevelingen kunnen geven aan bedrijven.
Tijdens de persconferentie werd er door Marin Software een onderzoek gepresenteerd, met daarin de eerste uitkomsten van Google Instant Search. Het onderzoek heeft plaatsgevonden over alle verticals gedurende een maand. In totaal is het onderzoek gebaseerd op een zeer groot aantal Amerikaanse Adwords campagnes. Daaruit kwam naar voren dat Google Instant Search een positief effect heeft gehad op de Adwords campagnes: 9,31% meer vertoningen, 5,63% meer kliks, en een CPC die gedaald is met 3,47%. De gemiddelde zoektijd per zoekopdracht heeft Google met 2 tot 5 seconden weten te reduceren.
Het belang van Search Advertising
In de middag werd er door Kevin Ryan (CEO of Motivity Marketing) een sessie gehouden over Search Advertising en SEO. Hij gaf aan dat in veel gevallen veel tijd besteed wordt aan mediabureaus, media inkoop en public relations. Daarbij wordt vaak de search advertising marketeer niet ingezet. Als voorbeeld gaf Kevin Toyota. Toyota is erg slecht in de media naar voren gekomen. Er is erg veel geld gestoken in het verbeteren van het imago van Toyota na alle problemen die er zijn geweest. Daarbij is search advertising niet gebruikt. Kevin gaf aan dat de focus niet ligt op adverteren, maar op het verschaffen van informatie: “Be an information provider, not an advertiser”.
Tot slot werd aangegeven dat conversie attributie erg belangrijk is. Uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld 25% van de consumenten meerdere stappen doorloopt voordat een conversie plaatsvindt. Daarom is het belangrijk om de conversie funnel te verkorten. Conversie attributie kan daarbij helpen: het kan helpen om de consument nogmaals te bereiken middels advertising, zodat de klant behouden blijft en geen aankoop doet bij de concurrent. Het is daarbij mogelijk om bezoekers te retargetten en een advertentie te laten zien met korting (bijvoorbeeld 5% korting en gratis verzending bij een bestelling boven de 150 euro). Ook kan de consument aangespoord worden om de klantenservice te bellen.
Internetbedrijven in New York
De laatste sessie van de dag was een keynote van Linda Gridley en Santo Politi. Daarbij lag de focus op de ontwikkeling van internetbedrijven in New York. Linda gaf aan dat er in New York 2.000 Google werknemers rondlopen en dat er meer dan 1000 internetbedrijven gevestigd zijn.
Tevens werd ingegaan op het overnemen van internetbedrijven door investeerders. Google en IBM hebben de meeste overnames gedaan. Google heeft vorig jaar 7 bedrijven uit New York overgenomen, dit jaar al 24. IBM heeft vorig jaar 9 bedrijven overgenomen en heeft ook dit jaar meer bedrijven overgenomen, namelijk 15. De focus van overnames bij Google ligt op het gebied van social, search en ad optimization. IBM richt zich meer op data analytics bedrijven. Zowel Linda als Santo waren het met elkaar eens dat er een groot gevaar ligt in het overnemen van internetbedrijven. Veel internetbedrijven focussen zich namelijk op dienstverlening die afhankelijk is van andere internetbedrijven, zoals Facebook en Google.
Dit artikel is geschreven door Robert Schippers & Marnix Labberté